lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Pozostałe systemy RPG (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/)
-   -   Uniwersalna mechanika (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/1094-uniwersalna-mechanika.html)

Jeremy the Wicked 17-03-2007 00:28

Miałem tu cały elaborat, ale przed wysłaniem wywaliło mi przeglądarkę, więc napiszę krótko. Dla mnie osobiście zbyt szczegółowa mechanika psuje klimat. Zawsze preferowałem storytelling i szukałem mechaniki/systemu, który nie ingerowałby zbytnio w odgrywanie postaci. Z komercyjnych systemów wymieniłbym tu Zew Cthulhu i mechanikę ze Świata Mroku.
Moim ulubionym systemem jest jednak FUDGE (zapraszam na google, można legalnie i za darmo ściągnąć z sieci). W założeniach jest podobny do GURPSa - jest to uniwersalny "silnik" bez systemu. Przewaga nad GURPSem? Mniej zawiła numerologia, każdy poziom cechy/umiejętności ma nazwę opisową (jest tych poziomów zasadniczo 7), więc jesteś np. dobrym strzelcem, a nie masz strzelania na 15, itp. Bardzo prosto prowadzi się bezkostkowo (lub prawie bezkostkowo). Za wadę można uznać duży poziom ogólności - nie znajdziesz tu gotowego opisu świata, czy szczegółowej listy broni... Jeżeli to dla kogoś wada... W każdym razie, zachęcam do wypróbowania.

Miało być krótko. Ale nie wyszło :)

Darken 23-03-2007 16:34

Cytat:

czy szczegółowej listy broni
A po co nam szczegółowa lista broni?

Nie ma czegoś takiego jak mechanika uniwersalna. Fudge jest stworzony z myślą o konkretnym stylu grania, tak samo GURPS. Trzeba się wreszcie pogodzić z myślą, że jak potrzebuje łopaty to nie chwytam łyżki.

drozdal 27-07-2007 18:37

Cytat:

Napisał Darken (Post 53112)
A po co nam szczegółowa lista broni?

Nie ma czegoś takiego jak mechanika uniwersalna. Fudge jest stworzony z myślą o konkretnym stylu grania, tak samo GURPS.

Jedynie po czesci ;)

Mowiac o mechanice "Uniwersalna", wydaje mi sie ze osoba pytajaca o nia najczesciej ma na mysli system z naciskiem na "sim", spojnosc swiata, realizm czy cokolwiek tam sobie wymarzy (w tych ramach).

Draken co do Gurpsa - sama podstawaka podstawka bez ukierunkowanych na okreslony typ gry dodatkow z settingami, to cos co nazywam zabawka (w przeciwienstwie do gry). Premise tam zadnego, dostajesz kupe klockow (mechanike) do zabawy i mozesz sobie je poukladac w jakies tam struktury (wydawac punkty tworzac postacie itd), wszystkie klocki do siebie pasuja, ale nikt nie mowi o tym w co sie bedziesz bawic (oczywiscie oprocz tworzenia postaci ;).

Mozesz sobiwe sam ustalic ze bedziesz sie bawic tak, albo tak, tylko ze to nie jest wspierane przez system w zaden sposob ani nigdzie w podreczniku nie ma o tym mowy (mowie o gurpsie 3 edycji revised). Wrecz przeciwnie podrecznik insynuuje, ze w gry fabularne powinno sie grac jak w paragrafowki (solo przygoda zawarta na koncu). Czeski film - nikt nic nie wie, ale w sumie rozumiem takie podejscie - ma byc uniwersalnie wiec nie bedziemy ci mowic co mozesz zrobic, przeciez jakbysmy powiedzieli to niebylby to system uniwersalny ;)

Ninetongues 29-07-2007 21:11

Zgadzam się.

Dobra mechanika powinna przede wszystkim wspomagać system i zalatywać klimatem samej gry. Wspomniana mechanika Zewu Cthulhu nie nadawałaby się raczej do innych gier, ale akceptujemy ją tam, bo procenty, sto rubryczek i spis znanych języków pasują do konwencji. Karta postaci wygląda tam prawie jak jakiś wypis ze szpitala psychiatrycznego.

Podobnie w L5K. Pięć Kręgów wprowadza nas w klimat.

A już te same współczynniki (bo i mechanika ta sama) w 7th Sea nazywają sie inaczej.

Generalnie pomysł z "uniwersalną" mechaniką to wymysł wielkich koncernów na zachodzie, które chcą (paradoksalnie) sprzedać więcej podręczników. Mimo "otwartości" D20 skończyła się era, w której kupowałeś podręcznik i miałeś w nim świat i mechanikę, nierozdzielną całość. Teraz chcesz zagrać w Forgotteny? Kup trzy bazowe podręczniki do D&D + Opis Świata FR + Bestiariusz FR.

Teraz nawet żeby w Wampira zagrać musisz mieć podstawkę + Wampir.

Trochę szkoda.

drozdal 31-07-2007 01:55

Cytat:

Napisał Ninetongues (Post 84307)
Generalnie pomysł z "uniwersalną" mechaniką to wymysł wielkich koncernów na zachodzie, które chcą (paradoksalnie) sprzedać więcej podręczników. Mimo "otwartości" D20 skończyła się era, w której kupowałeś podręcznik i miałeś w nim świat i mechanikę, nierozdzielną całość. Teraz chcesz zagrać w Forgotteny? Kup trzy bazowe podręczniki do D&D + Opis Świata FR + Bestiariusz FR.

Teraz nawet żeby w Wampira zagrać musisz mieć podstawkę + Wampir.

Trochę szkoda.

Trochę szkoda czego?

Ani Wampir ani DnD nie aspirują do miana mechaniki uniwersalnej, więc o tym ty tak na prawdę opowiadasz?

Krucjata?

JPCannon 28-11-2012 19:34

Savage Worlds jest wygodny, szybki i prosty. Do tego maksymalnie elastyczny i można za jego pomocą grać w dowolnych realiach jak i przerabiać na niego inne systemy jak Warh czy Cyberpunkt. Zresztą do chociażby Zewu Cthulu jest cały gruby podręcznik z oficjalną konwersją. :)

Anonim 28-11-2012 20:27

Cytat:

Napisał JPCannon (Post 392885)
Savage Worlds jest wygodny, szybki i prosty. Do tego maksymalnie elastyczny i można za jego pomocą grać w dowolnych realiach jak i przerabiać na niego inne systemy jak Warh czy Cyberpunkt. Zresztą do chociażby Zewu Cthulu jest cały gruby podręcznik z oficjalną konwersją. :)

A mi się nie podoba. Zbyt losowe. (k4 może pokonać k12 i to wiele razy, więc po co inwestować w umiejętności skoro byle leszcz może wyrzucić na k4 - 4, a ty na k12 - 3?)

JPCannon 29-11-2012 20:36

Cytat:

Napisał Anonim (Post 392904)
A mi się nie podoba. Zbyt losowe. (k4 może pokonać k12 i to wiele razy, więc po co inwestować w umiejętności skoro byle leszcz może wyrzucić na k4 - 4, a ty na k12 - 3?)

Hmmy.. zastanawia mnie trochę ta losowość bo z tego co wiem, chyba każdy system statystyki ma raczej losowe. Dla przykładu w WoDzie mając nawet 5 kostek w skilu może wylecieć 0 sukcesów. W Warhammerze wraz ze zwiększaniem statystyk po prostu zmniejsza się szansa porażki, lecz nadal przy fartownych rzutach można totalnie chybić lub z małą statystyką trafić perfekcyjnie w cel. Równie dobrze można się zastanowić po co mieć mocne skille skoro ktoś ze słabymi nadal ma szansę też wyrzucić sukces :P Otóż powód jest prosty. Kiedy masz ST 6 w Savage World ktoś ze skillem na k4 musi wyrzucić na k4 idealnie 4 (25% szans) a do tego jeszcze rzucając przerzut wyrzucić 2 (75% szans). Za to osoba ze skillem na k12 musi nadal wyrzucić tylko zwykłą 6 (50% szans w jednym teście) co jest raczej znacznie prostsze :P Do tego są przewagi które zapewniają CI stałe bonusy do testów, lub bonusy sytuacyjne jak np atak z zaskoczenia. Poza tym fakt, że są takie duże różnice procentowe pomiędzy kostkami daje też dodatkową elastyczność systemowi. Np. w Warhammerze bonus +10 przy np. US 30 nie da jakiegoś szczególnie porażającego efektu, za to w SW już taki dodatek +1 przy standardowym ST 4 jest ogromną różnicą. Poza tym mówiąc o zbyt dużej losowości, należało by jeszcze się zastanowić czy faktycznie to takie nienaturalne, że mistrz sztuk walki dostał szpikulcem do lodu w oko, od broniącego się przed nim dzieciaka i tak można spekulować, czy opłacało się facetowi trenować tyle lat, skoro byle dzieciak mógł mieć szanse trafić go w oko? :)

mckorn 06-03-2013 20:28

Wiem, weźmiecie mnie za fanatyka, ale co mi tam ;)

Polecam The Pool :)
Proste, przejrzyste, uniwersalne. Jednym słowem idealne :D

mckorn 14-03-2013 13:42

Link do.strony TP:
The Comics and Art of James V. West


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 16:09.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172