lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Rozmowy ogólne na temat RPG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/)
-   -   Power Gaming i Muchkinizm (definicje) (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/13877-power-gaming-i-muchkinizm-definicje.html)

archiwumX 03-06-2020 19:23

Cytat:

Napisał Kal_Torak (Post 882084)
Sądząc z podanego przykładu w powyższym cytacie, patrzymy na tą kwestię z odmiennych perspektyw. Mi może przeszkadzać z uwagi na brak rozwiązań w kwestiach "niebojowych" albo "socjalnych" albo poprzez sugerowanie graczom gotowych i ograniczonych schematów kreacji postaci lub takie które stawiają pod znakiem zapytania wiarygodność i fizykę działania świata przedstawionego.

Mało, które systemy wymagają władowania wszystkich punktów, aby BG była kompetentna w walce. Prawdziwy powergamer powinien wyciągnąć z tego wnioski i popracować nad nad innymi kompetencjami no. złodziejskimi.


Cytat:

Napisał Kal_Torak (Post 882084)
Jeśli zaś chodzi o "można też robić im solidne siedziby" to przyznam, że nie rozumiem tego przykładu i muszę prosić o rozwinięcie tej myśli.

O zainstalowanie porządnych systemów antywłamaniowych.

Anonim 03-06-2020 19:34

Ale zoptymalizowane postacie wcale nie psują niczego i nie ma żadnego wyścigu zbrojeń. Zoptymalizowana postać jest silna w swojej specjalności, ale kosztem innych aspektów. Po prostu jak jest wojownikiem to jest to wysoce wyspecjalizowany wojownik i tyle - nadal nie jest magiem, czy zwiadowcą.

ps. kiedyś na innym forum jeden naukowiec chciał wydać swoje PD na telepatię i wtedy dwóch graczy, którzy mieli postacie z mocami PSI w komentarzach dość wulgarnie "poprosili go", żeby wydał PD na co innego

archiwumX 03-06-2020 19:41

A o co właściwie poszło z tą telepatią?

Kal_Torak 03-06-2020 20:18

Uniwersalność a optymalizacja (specjalizacja) to kolejny arcyciekawa część "powergamingu" stanowiąca pewien folklor rpegowego środowiska. Pewnie na tym forum znajdzie się kilka tematów związanych z tym zagadnieniem (Uniwersalność vs Specjalizacja). I oczywiście też prowadzi do sporów np. wymuszanie przez MG sytuacji fabularnych, w których gracze są karani za brak uniwersalności albo odwrotnie.

Obecnie rzadko w naszych obecnych opowieściach posługujemy się "archetypami" (klasyczni: złodziej, mag, wojownik i ranger). Systemy RPG z reguły promują grę "awanturnikami drogi" czy też prościej "najemnikami" i całe moce przerobowe systemu dedykowane są pod ten typ drużyny/gry. Obecnie częściej muszę prowadzić drużynie składającej się z dzieci, nastolatków, uciekających chłopów przez inwazją chaosu, pielęgniarki, rzemieślników, członków panującego rodu królewskiego czy kupców, a nawet takie postacie jak przemieniony za sprawą klątwy człowiek w małego ślicznego psiaka :wink: Natomiast jak już ktoś sięgnie po "maga czy wojownika" to z reguły w bardzo specyficznym wydaniu. Stąd też z czasem sam "powergaming" wymarł, razem ze wszystkimi kwestiami spornymi, które mógł powodować.

Anonim 03-06-2020 20:31

Cytat:

Napisał archiwumX (Post 882099)
A o co właściwie poszło z tą telepatią?

Było 2 żołnierzy (pilot i strzelec), 2 naukowców (ksenotechnolog i wynalazca) i 2 psioników (teleportator i telepatia). No i ksenotechnolog uznał, że też będzie psionikiem, a dwóch psioników uznało, że wchodzi w ich działkę.

Cytat:

Napisał Kal_Torak (Post 882106)
I oczywiście też prowadzi do sporów np. wymuszanie przez MG sytuacji fabularnych, w których gracze są karani za brak uniwersalności albo odwrotnie.

Gram naście lat i żadnych takich sporów nie było. Coś kręcisz.

Kal_Torak 03-06-2020 20:40

Cytat:

Napisał Anonim (Post 882112)
Gram naście lat i żadnych takich sporów nie było. Coś kręcisz.

To zrozumiałem, że mógł Pan takich sporów nie zaobserwować. Podobnie jak ja mogłem się nie zetknąć ze sporami, z którymi Pan się spotkał (np. ten ze sporem kompetencji dotyczącym psioników). Do głowy by mi jednak nie przyszło rzucać sugestii z "kręceniem". To niestety zamyka pole do dalszej wymiany myśli i doświadczeń.

Anonim 03-06-2020 21:27

A to czemu? Po prostu rozwiń myśl o co ci chodzi, bo najwyraźniej nie o własne doświadczenia. Jaki MG wymuszał sytuacje fabularne, żeby karać za brak uniwersalności albo specjalizacji? Podaj przykład (jak ja podałem wcześniej), a nie obrażasz się za styl prowadzenia rozmowy.

Asmodian 04-06-2020 21:58

Kal Torak, może Anonimowi chodziło o to, że tu na forum uberzoptymalizowane postaci w sesjach czasem przejmują kilka scen, a potem przez większą część przygody są tłem dla innych postaci i dosyć szybko się wykruszają z sesji. Co innego na żywo, bo tam siedzicie przy jednym stole i ciężko "wykruszyć" postać inaczej, niż na przykład zabijając ją, lub wywalając fizycznie gracza z zabawy. Z różnych względów, na przykład, że jest dupkiem, nie powergamerem. Może dlatego pytał o doświadczenia twoje z reala, bo tu na forum wystarczyłoby rzucić linkiem, i może ktoś dowiedziałby się, gdzie widzisz problem.

archiwumX 10-06-2020 19:55

Cytat:

Napisał Asmodian (Post 882178)
Kal Torak, może Anonimowi chodziło o to, że tu na forum uberzoptymalizowane postaci w sesjach czasem przejmują kilka scen, a potem przez większą część przygody są tłem dla innych postaci i dosyć szybko się wykruszają z sesji.

Może przyczyna nie leży w postaciach tylko w graczach? Przecież można sobie wyobrazić postacie typu czego to ja nie mogę:
- w systemach z asortymentem narkotyków dopalającym prawie wszystko wystarczy zrobić postać z wymaksowanym metabolizmem ich czy jakieś comba na ich oparte
- w niektórych systemach (...)intelektualiści(...) mogą za wpakować mózg do machiny, która ma potężne cechy fizyczne
- w fantasy z kolei można zrobić postać maga z czarami na każdą okazję
Jak gracz posiadający tego typu postacie będzie chciał to jest w stanie przejąć dosłownie spotlight z swojej okolicy.

Asmodian 11-06-2020 14:26

Cytat:

w systemach z asortymentem narkotyków dopalającym prawie wszystko wystarczy zrobić postać z wymaksowanym metabolizmem ich czy jakieś comba na ich oparte
Zjazd i efekty uboczne najczęściej są, po za tym narkotyki kiedyś się skończą - więc to taki sam zasób jak sloty zaklęć, punkty magii, hapsy czy co tam system oferuje.

Cytat:

- w niektórych systemach (...)intelektualiści(...) mogą za wpakować mózg do machiny, która ma potężne cechy fizyczne
Maszyny bywają zawodne, nie lubią kurzu, brudu, wymagają smaru, chłodzenia etc...nic czego nie dałoby się przyciąć lub ograniczyć.

Cytat:

w fantasy z kolei można zrobić postać maga z czarami na każdą okazję
99% systemów daje magom taką możliwość. Kwestia jak wygląda magia w świecie, w którym toczy się gra, bo jeśli są to światy silnie magicznie, to byle wieśniak odwinie się kulą ognia, czy innym takim. A w świecie low magic, za rzucenie lighta można trafić na stos inkwizycji np.
Jeśli MG sam nie ustali pewnych ram w świecie, którego jest narratorem, to nie może winić graczy którzy operują tylko na jego opisach i pewnej mechanice, którą przyjmują jako zasady zabawy.

Cytat:

Jak gracz posiadający tego typu postacie będzie chciał to jest w stanie przejąć dosłownie spotlight z swojej okolicy.
Jeśli to sandbox, to zdaje się to jest cel, lub co najmniej jeden z etapów rozwoju postaci.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 08:06.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172