lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Rozmowy ogólne na temat RPG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/)
-   -   Gra RPG bez walki (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/6418-gra-rpg-bez-walki.html)

Crinos 14-11-2008 22:40

Pomijając wszystko inne, graczy można zwyczajnie zmusić do nieużywania przemocy. Albo sprawić, żeby sami to zadeklarowali. Kwestia zastosowania odpowiedniego narzędzia "perswazji" ;) W każdym razie literatura i filmografia jest pełna odpowiednich przykładów... Nic, tylko brać się za jakiś i wykorzystać.
Cytat:

Napisał Rainrir (Post 174075)
a co do systemu, możnaby było w kilku, nawet samemu, coś opracować :D

To trochę jak pójście na łatwiznę, nie sądzisz?

Rainrir 14-11-2008 23:03

Chodzi mi głownie o to, że w większości systemow brak jest mechaniki nie przeznaczonej do walki, choć mie mowie że ona nie występuje wcale.
A co do pojścia na łatwizne, powiedz, co jest prostsze, wymalezienie czy znalezienie? A jeśli dodatkowo dostarczy to zabawy, to co w tym złego?

Crinos 14-11-2008 23:14

@Rainrir: to temat na osobną dyskusję, dlatego tylko zasygnalizuję: robienie przygody w systemie "autorskim" może wskazywać na to, że MG nie czuje się mocny w żadnym systemie. W JEGO systemie on jest najmądrzejszy, więc nie musi się aż tak przykładać do odtworzenia realiów (bo tworzy je na bieżąco i żaden gracz nie ma prawa ich zanegować). Dodatkowo: ciężko być kreatywnym odbiorcą świata, którego opis znajduje się tylko w głowie MG...

Cytat:

w większości systemow brak jest mechaniki nie przeznaczonej do walki
Polecam zapoznać się ze Światem Mroku. Mechanika banalna do przyswojenia i znakomicie grywalna. A co do innych systemów, to sprawa jest prostsza niż myślisz: MG na podstawie karty postaci określa jakie gracz procentowo ma szanse na powodzenie w danej akcji. I może to być strzał z obrzyna, cios nożem, ale też zrobienie posiłku, namówienie kogoś do czegoś, znalezienie informacji w komputerze i 100 innych. Jeśli Mistrzowi wyjdzie, że gracz ma 70% szans na zrobienie drinka, czy ułożenie pasjansa, to rzuca k100 i już wie co i jak ;) Proste i uniwersalne!

Diriad 14-11-2008 23:18

Są pewnie, jak już kilka osób wspominało, jakieś autorskie, niszowe systemy. Ale takie nie mają szans się rozpowszechnić, bo nastawione są na konkretny typ gry i tyle.

W RPG ideą jest to, żeby można było robić co tylko się chce. No i jeśli gracze (albo i MG, albo nawet niechciane zrządzenie - coś może wyniknąć zawsze) doprowadzą do sytuacji, w której rozpoczyna się walka... Potrzeba do niej zasad.
W sesjach można z nich nie korzystać, można mieć ich jak najmniej, ale żeby system był pełny, zasady być muszą.

Choćby te intrygi i tym podobne - grupa prowadzi śledztwo, myślą, przeszukują, przesłuchują... No i przesłuchują kogoś, kto rzeczywiście jest mordercą. Jeden z nich jest ma porywczy charakter, tak jak i oskarżony. Coś może się nawiązać tylko przez dobre odgrywanie postaci.

Myślę, że całkowity brak walk (i przepychanek itp. - nie musi to być walka w pełnym tego słowa znaczeniu) możliwy byłby tylko w systemach rozgrywających się w np. jakiejś eterycznej przestrzeni, gdzie gra się bardziej duchem, niż jego ciałem... Ale taki system chyba nie ma szans na dużą popularność.

Nimue 16-11-2008 16:36

Bez sięgania do źródła, chyba mi się przypomniało:) NOBILES - nie pamiętam byśmy kiedykolwiek walkę uskuteczniali w trakcie sesji.

Solis 16-11-2008 21:39

A ja na marginesie pozwolę sobie nie zgodzić się z imć Crinosem, sugerującym, że tworzenie własnego systemu stanowi dowód na brak opanowania podstaw innych systemów, czy fakt że potencjalny MG źle się czuje w innych pozycjach.
Tak się składa, że mistrzowska zdolność odwzorowania czegoś, co zawarł inny autor w grubaśnej księdze zasad, jest niczym w porównaniu z kreacją własnych wizji i kodyfikowaniem ich na tyle czytelnie by innym się chciało w to bawić. Oczywiście nie każdy może sobie na to pozwolić :) Ja jednak daleki jestem od porównywania wielkiej pracy mózgu włożonej w projektowanie, we wdrożenie, udoskonalenie własnego świata od zwyczajnego przyswojenia sobie zasad jakiejś gry.
A co do walki w grze... istotnie rozumek winien iść w erpegach przed mięśniami. Tego się trzymajmy grając w cokolwiek.

Crinos 16-11-2008 22:12

Cytat:

Napisał Solis (Post 174389)
A ja na marginesie pozwolę sobie nie zgodzić się z imć Crinosem

Najlepiej załóż nowy topic to się tam kreatywnie posprzeczamy :wleb: bo mam 101 argumentów na poparcie mojej tezy ;)

Gwena 16-11-2008 22:28

Do prowadzenia bez walki nadaje się większość światów i systemów - bardziej rozbudowanych od DnD :) - i to bez żadnych przeróbek. W młotku, legendzie 5 kręgów czy dzikich polach i wielu innych jest wiele początkowych i wyjściowych profesji które do walki się wręcz nie nadają.
To sprawa MG czy gra w np. Dzikie Pola swawolną kompanią czy prowadzi intrygę dworską albo dyplomatyczną, w której żadna postać nie zna nic więcej niż podstawy szermierki, albo jeśli jest białogłową i ich nie zna. Ba może nawet prowadzić skup gęsi na Podolu przez grupę żydowskich kupców gdzie nic gorszego niż obcięcie pejsów się nie zdarzy.
Podobnie w pozostałych wymienionych przeze mnie systemach i wielu innych, nie wspominając o super uniwersalnym GURPSie.
A więc nie szukaj systemu, szukaj pomysłu na przygodę.

Szarlej 17-11-2008 18:25

Coś mi świta, że jest system w świecie Amberu stworzony na podstawie książek Rogera Żelaznego w którym nie ma mechaniki. Nie jestem tylko pewny czy jest to system autorski czy nie.
Jak już wiele osób powiedzialo świat mroku, chociażby w magu jest wada, która zabrania zabijać. No ale to nie kwestia systemu, który musi być uniwersalny i móc się dopasować do preferencji odbiorców.

Crinos 17-11-2008 18:37

Cytat:

Napisał Szarlej (Post 174556)
Coś mi świta, że jest system w świecie Amberu stworzony na podstawie książek Rogera Żelaznego w którym nie ma mechaniki. Nie jestem tylko pewny czy jest to system autorski czy nie.



:) :) :)

Masz rację. (do pewnego stopnia). Istnieje system na podstawie "Amberu" Rogera Zelaznego i żeby było śmiesznej, nazywa się... "Amber" (DICELESS RPG). System znakomity, niestety nigdy nie został wydany w Polsce, nie mówiąc już o przekładzie...

Szkopuł tylko w tym, że sesja zakłada rywalizację między graczami. Tak, tak, to gracze mają sobie wzajemnie podkładać świnie, knuć i spiskować przeciwko sobie ;)


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 02:59.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172