lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Rozmowy ogólne na temat RPG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/)
-   -   Model pamięci w rpg (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/6810-model-pamieci-w-rpg.html)

Arango 03-02-2009 14:00

Kolejne współczynniki, tabelki pewnie jeszcze. Chłopie, a kto to zapamięta ? :D
Grając w kilku sesjach na raz po miesiącu być może nie sięgając do notatek przypomnę sobie nazwę tego portu. I tyle :D

Jacek z całym szacunkiem, ale "szkoda howoryty..."

Nie widzę sensu w utrudnianiu sobie prowadzenie, czy gry w sesji wtedy kiedy nie jest to absolutnie konieczne.

Aschaar 05-02-2009 11:15

Zaraz, chwileczkę. Najpierw model, a potem rozpatrywanie go na przykładzie.

Zacznijmy od tego czy zapominaniu ulegają wszystkie dane, czy tylko niektóre (jeżeli niektóre to które nie ulegają i dlaczego). Potem zastanawiac się możemy nad resztą.

To jest problem, który wskazał Kelly - w historii postaci są zapisane ważne zdarzenia, które cięzko zapomniec (rodzice zginęli w wypadku pod Hannaville), podczas sesji również takie zdarzenia mają miejsce. Jednak niewielu graczy o tym pamięta - bo nie jest to potrzebne do rozwiązania scenariusza. Pamięta za to dokładnie rozmieszczenie kamer - bo jest to informacja istotna z punktu widzenia "popchnięcia scenariusza do przodu".


Jak napisałem wyżej - nawet jeżeli gracz ma notatki (i bardzo dobrze, że ma) to GM zawsze ma możliwość wyrzucenia czegoś na kości i zobaczenia czy:
- jestes przekonany, że (bardzo dobry rzut)
- wydaje ci się, ze
- zapewne
- coś w stylu
- nawet nie pamiętasz, że tam byłeś (fatalny rzut).

Może zapytam z drugiej strony - DO CZEGO ma byc ten model? Każda ze znanych mi mechanik pozwala na "manipulację" pamięcią Graczy.
Czy czasem nie jest to tak, że to wszystko jest próbą wyważenia otwartych drzwi?

W pierwszym poście piszesz o tym, że "denerwuje Cię traktowanie BG jakby mieli ulotną pamiec", a chwilę później - o tym, że BG mają zapomina na podstawie jakiegoś modelu...

jacekjacek 05-02-2009 11:19

Cytat:

Napisał Aschaar (Post 188275)
W pierwszym poście piszesz o tym, że "denerwuje Cię traktowanie BG jakby mieli ulotną pamiec", a chwilę później - o tym, że BG mają zapomina na podstawie jakiegoś modelu...

Chciałem napisać nieulotną. To co BG pamięta automatycznie to, rzeczy które rzucają się w oczy. Te z mniejszym zależa od tego czy te rzeczy nabrały dla BG jakiegoś znaczenia. A co do kamer to tylko próg, który mogą osiągnąć BG, którzy chcą je zapamiętać (np. szpieg, złodziej, dywersant, itp.)

Aschaar 05-02-2009 13:14

Jacku, Twój post w niczym nie odpowiada na postawione przeze mnie pytania.

Ponadto - sposób funkcjonowania mózgu jest taki, że rzeczy, które rzucają się w oczy - nigdy (prawie nigdy) nie są zapamiętywane. Przykladowo - schody w budynku szkoły / pracy / etc - rzucają się w oczy, sa mijane codziennie... Pamiętasz je? Ile mają stopni, czy sa ukruszone, etc??? Nie.

To czy coś ma znaczenie dla postaci zależy od tego kim jest postać, jakie ma zainteresowania, czym się zajmuje i jakie ma podejście do życia...

Powracam do moich wcześniejszych pytań, w szególności do głównego: po co ten model? która mechanika wymaga jego stosowania i dlaczego?

MrYasiuPL 05-02-2009 17:53

Przecież to jest zbędne i utrudniające grę. Jeśli miało by się już coś robić z pamięcią to zabronienie graczom szukania informacji we wcześniejszych postach MG, o ile nie pamiętają ale to też jest przeginanie. Hmm... bez sensu.

Lost 06-02-2009 19:52

Przekomplikowanie. Nikomu niepotrzebne.
Dla mnie to wygląda tak, jakbym wymyślał tabelki na przyrost paznokci moich graczy :/

Inna sprawa, że czasami sesja, która trwa w realu (mówię to o pbf) około roku, w czasie gry daje nam jakieś dwa dni (np. moje Ia Drang trwa 5 miechów, a w grze minęło dopiero 6 godzin akcji).
Więc "model pamięci" w wielu sesjach jest po prostu zbędny.

jacekjacek 07-02-2009 07:35

Cytat:

Napisał Lost (Post 188557)
Przekomplikowanie. Nikomu niepotrzebne.
Dla mnie to wygląda tak, jakbym wymyślał tabelki na przyrost paznokci moich graczy :/

Inna sprawa, że czasami sesja, która trwa w realu (mówię to o pbf) około roku, w czasie gry daje nam jakieś dwa dni (np. moje Ia Drang trwa 5 miechów, a w grze minęło dopiero 6 godzin akcji).
Więc "model pamięci" w wielu sesjach jest po prostu zbędny.

Grając w kampanii, gdzie sesje są w długich odstępach między sobą nie powiesz, że BG będą pamiętać jak po kilku dniach, albo tygodniach (do miesiąca).

abishai 07-02-2009 16:50

jacekjacek...Tak się przyglądam temu i podobnym twym pomysłom ktore zamieściłeś jako tematy na LI. I się zastanawiam...Ile z nich było testowane? Ile z nich sprawdziłeś w praktyce?

W teorii bowiem wszystko wygląda cacy...a praktyce może się okazać, iż więcej z tym kłopotu niż pożytku. Jak zasugerowali moi przedmówcy.

Darken 10-02-2009 13:59

Jaki jest powód wprowadzenia tej zasady?
Bo jeżeli realizm, to problem leży w tym, że i tak realizm na sesji zawsze będzie kulawy, ponieważ parę osób na sesji ma ograniczoną wiedzę na temat fizyki, świata itp.
Nie ma czasu na eksperymentowanie, więc pozostają uproszczenia. Ty chcesz wprowadzić komplikację do zasad gry. Tak więc pytam, czy jest ona warta zachodu?

Fanael 15-02-2009 21:27

Przyznam szczerze, że pomysł modelowania pamięci mija się dla mnie z celem. Do tej pory nie wiadomo dokładnie jak działa ludzka pamięć, dlaczego niektóre rzeczy zostają zapamiętane, a niektóre nie. Są ludzie, którzy zapamiętują tylko określone typy danych. Ja na przykład jestem w stanie zapamiętywać stałe matematyczno-fizyczne bez problemu, ale daty historyczne nie zatrzymują mi się w ogóle. Poza tym pamięć to nie jednolita struktura - to raczej zestaw pojemników, z których każdy działa na innych zasadach, a na dodatek wszystkie są w jakiś sposób powiązane. Dałoby się stworzyć przybliżony model pamięci, ale szczerze przyznam, że nie widzę tego poniżej 5 rzutów.
Jeden komentarz natomiast do do sprawy. Zastanawiają mnie intencje wprowadzenia czegoś takiego. Absolutna pamięć graczy jest skutkiem ubocznym play-by-forum i form pokrewnych ponieważ w innych formach RPG gracz zdany jest na własne notatki, pamięć i skojarzenia. Jest to niewątpliwy plus jeżeli chodzi o punkt widzenia gracza. Należy jednak pamiętać, że PbF niesie ze sobą sporo niedogodności dla prowadzących postać. RPG nigdy nie miało być idealnym odwzorowaniem rzeczywistości. To ma być zabawa pozwalająca zrobić rzeczy, których normalnie nie mamy szansy przeżyć. Wprowadzenie skodyfikowanego mechanizmu pamięci... szczerze przyznam, że brzmi to dla mnie jak próba utrudnienia graczom tej dobrej zabawy. Aż tak zaleźli Ci za skórę?


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 08:20.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172