lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Warhammer Fantasy Role Play (http://lastinn.info/warhammer-fantasy-role-play/)
-   -   Warhammer 4 edycja (http://lastinn.info/warhammer-fantasy-role-play/17620-warhammer-4-edycja.html)

Tadeus 01-01-2020 19:33

Jesienna Gawęda to faktycznie ciekawy temat, bo uważa się, że to taki polski wynalazek, ale w rzeczywistości podobnie brudno i z błotkiem gra się na przykład powszechnie w UK. W dodatkach do 2ed też się sporo tego znalazło, choć czasem nie było to widoczne na pierwszy rzut oka. A to wszechobecne pogromy na nieludziach, a to gracze nocują w karczmie, gdzie właściciel napastuje nieletnią krewną i robi jej dziecko, a to twórcy proponują MG na koniec przygody, by graczy wygonić z miasta zamiast wynagradzania za zasługi :)

Ogólnie im głębiej wczytuje się w 2ed, tym więcej tego widać. Szczególnie w suplementach typu Dziedzictwa Sigmara, gdzie wizja Imperium jest naprawdę bardzo pesymistyczna i "brudna". Nie trzeba Gawędy, by dojść do podobnych wniosków jak je twórcy i podobnie grać w Młotka.

Ale też i nie o Jesienną Gawędę mi chodziło. Chodziło mi bardziej o to, że edycja pierwsza ma po prostu inny styl i klimat, trochę bardziej germańsko-historyczno-przyziemny, niż zwyczajowe fantasy.

Po kilku recenzjach i darmowych suplementach myślałem, że to będzie taki stary młotek z nową mechaniką. A to po prostu taka lekko zmieniona dwójeczka z paroma starymi i paroma nowymi pomysłami mechanicznymi i nadchodzącą kampanią z jedynki.

I tak dla jasności. Druga Edycja wraz ze wszystkimi bardzo wyczerpującymi suplementami (i po odpowiednim przefiltrowaniu wątków high-fantasy/bitewniakowych pod gusta grających) to naprawdę kapitalny erpeg, tyle że dwójkę z suplementami już mam, a tu liczyłem na jedynkę+, by mieć oba klimaty w kolekcji :)

Tadeus 03-01-2020 11:29

Mały update z mojej strony, bo wczytałem się w nowe przygody do 4Ed. Przygody są naprawdę super. Opis Ubersreiku też super, 60 stron o podobnej jakości jak kiedyś Middenheim czy Nuln.

Klimat przygód faktycznie miejscami przypomina jedynkę. Nie mówię tu o Wewnętrznym Wrogu, bo tam jest to oczywiste, ale jest też seria zupełnie nowych przygód związanych z Ubersreikiem i okolicami + starter z opisem miasta i przygodą.

Ogólnie bardzo podoba mi się "aktualna sytuacja" w Ubersreiku, zazwyczaj opisy wydarzeń w miastach wychodziły autorom dość statycznie i sam MG musiał coś namieszać, by "się działo", a tu wydarzenia wydumane przez Cubicle są naprawdę świetne i mają wpływ na praktycznie wszystko w mieście dając bardzo duże pole do popisu graczom.

Dla zainteresowanych mechaniką. Jest kilka smaczków. Między innymi to, że broniąc się w WW, też można zranić wroga i to, że można wrogowi zadać trafienia krytyczne, nawet wtedy, gdy nie wyczerpały mu się punkty wytrzymałości. Wygląda więc na to, że będzie dużo dynamiczniej i trochę bardziej "realistycznie".

Fajne jest też to, że oficjalne przygody regularnie używają statusów typu "zmęczony", "ogłuszony" itd., nie tylko w walce, ale i w czasie wydarzeń poza nią. Lubiłem to w systemach około-ddkowych i sam też z tego korzystałem w swoich sesjach w różnych systemach, więc dla mnie to fajne posunięcie.

Ogólnie te jednostrzałówki do nowej edycji spodobały mi się na tyle, że rozważam poprowadzenie jednej z nich na lastinnowym discordzie (tekstowo).

Tadeus 21-01-2020 12:26

Hmm, widzę, że tylko ja tutaj piszę. A myślałem, że to najpopularniejszy system w Polsce :)

W każdym razie parę ciekawych spraw.

1. Polski podręcznik trafił do druku.
2. Podobno mają być też wersje .pdf only (yupi!).
3. Dziwi mnie jedna zmiana w settingu nowego WFRP, jest tam naprawdę sporo ogrów. Służą w wojsku już nie tylko czasami, ale "często", często się o nich też wspomina, w jednej z przygód ogr prowadzi biznes w mieście, a wcześniej był wychowywany w ludzkim sierocińcu (?!). Przyznam szczerze, że ciężko to zrozumieć, bo nawet w bitewniaku te ogry w Imperium nie są aż na tyle wyraźne, by twórcy zmuszeni to byli "poprawić". Oznacza to chyba, że któryś z twórców po prostu uważa, że to dobry, pasujący do settingu pomysł. Cóż, ja tak nie uważam. Imperium to nie Ankh-Morpork :) Jest to element, który łatwo ominąć prowadząc samemu, ale mimo wszystko mocno mnie to irytuje.

Phil 21-01-2020 12:33

Będzie od razu dostępny w normalnej sprzedaży, czy mają tylko dla przedpłat?

Cattus 21-01-2020 15:02

W sumie setting i jakieś ogry mniej mnie kręcą, a to jak działa mechana. Trzeba będzie przetestować.

Tadeus 21-01-2020 19:30

Cytat:

Napisał Phil (Post 866545)
Będzie od razu dostępny w normalnej sprzedaży, czy mają tylko dla przedpłat?

Ciężko powiedzieć, wiadomo tylko to:
Strona facebooka wydawcy

xeper 22-01-2020 10:01

Ogry w wersji bitewniakowej zupełnie nie pasują, bo najpierw wszystkich by zarżnęły a potem zeżarły. Ale jeśli nieco je ucywilizowali i ugrzecznili, to czemu nie. Skoro jest miejsce dla mniejszych od ludzi krasnoludów, to w drugą stronę, dla większych ogrów też znajdzie się miejsce. Taki ogr gladiator lub ogr ochroniarz to byłoby nie lada wyzwanie. Poza tym na okładce do 1 ed był ogr (w sumie po stronie zielonych, ale zawsze ;))

Phil 22-01-2020 12:58

1. Ogry w aktualnej wersji bitewniakowej, te ze wschodnich stepów, mocno się różnią od klasycznych. Ogry w wersji "imperialnej" były i w bestiariuszu 1ed wfrp (tak mi się wydaje z pamięci, nie mam tu książki), były jako oddział do armii imperium w starszych edycjach wfb, był ogr-najemnik w mordheim.
2. Jak komuś nie podoba się ilość ogrów wg nowego podręcznika, to chyba może to sam załatwić? "U mnie nie ma ogrów / jest ich mniej albo więcej". Ja tak mam z gnomami, które gdzieś tam jakimś artykułem dodano do 1ed, a u mnie nigdy nie wystąpiły. I tyle :)

Tadeus 22-01-2020 17:25

W Warhammerze zawsze w Imperium były ogry, w Grozie z Talabheim był nawet dwójka, która uciekła z wojska. Tylko że były to bardzo rzadkie, ciężkie do upilnowania bestie, których nie puszczano z oddziałów bez nadzoru, a jak przez nieszczęście puszczano, to było to zagrożeniem dla całej okolicy (jak we wspomnianej przygodzie). A nie takim trochę większym i dziwniejszym mieszczaninem. Szczerze mówiać nawet w kosmpolitycznych DDkach miałbym w wielu miejscach problem z ogrem, który prowadzi biznes w mieście, a co dopiero w ksenofobicznym Imperium.

Co do postu Phila. Ja se mogę wszystko sam załatwić, ale wtedy nie potrzebuję kupować podręcznika :D

Swoją drogą, w nowej edycji w zbiorze opowiadań jest dodatek o gnomach wraz z zasadami grania z tego, co pamiętam. No ale gnom to nie problem, większość pomyśli, że to kaprawy krasnolud albo brzydki niziołek. Ogra trudniej pomylić :D

Kal_Torak 23-05-2020 18:22

U mnie jak z gnomami, ogry nigdy nie zaistniały w ludzkim społeczeństwie. Jako, że samo uniwersum z grubsza składa się z trzech czynników wrzuconego i wymieszanego do jednego kotła:
- świata wzorowanego na Europie (pozwala łatwiej się odnaleźć w rzeczywistości graczom i MG)
- czasem niemal żywcem wyjętego Tolkiena i wrzuconego do quasi-Europy
- na koniec szczypta składnika x - "czynnika chaosu" .

I tak oto z tego przepisu powstały atomówki... (tfu! - nie ta bajka) znaczy Warhammer :D.

Stąd ogry nie mieszczą się w moim warhammerowym paradygmacie (nawet halfingi - zło konieczne - nie występują nigdzie poza Krainą Zgromadzenia - a jak już się znajdą to z pewnością wybierają się na północne pustkowia chaosu, aby zamknąć bramy chaosu :D). Stąd ogr prowadzący biznes w mieście będzie tym samym co troll/ork/goblin/zwierzoludź/mutant/wojownik chaosu prowadzący sklep w Altdorfie.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:09.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172