lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Zrujnowana Twierdza (http://lastinn.info/zrujnowana-twierdza/)
-   -   Podręczniki dla Mistrza Podziemi (http://lastinn.info/zrujnowana-twierdza/1285-podreczniki-dla-mistrza-podziemi.html)

Aegon 16-02-2006 19:23

Podręczniki dla Mistrza Podziemi
 
Jak w temacie. Chciałbym, żebyście potraktowali ten temat, jako udzielanie wskazówek początkującym. Niektórzy mogą być niezdecydowani, które podręczniki kupić. Zwracam też uwagę na to, że mogą to być nie tylko podręczniki.

Według mnie, w biblioteczce powinny znajdować się co najmniej Podręcznik Gracza, podręcznik Mistrza Podziemi, oraz Księga Potworów. Czasem przydadzą się kości 8) i Ekran Mistrza Podziemi.

Podręcznik geograficzny nie jest konieczny, ponieważ można tworzyć własny świat. Więcej podręczników, to tylko strata pieniędzy.

Pseudo 17-02-2006 09:35

Dla MG polecam serię podręczników środowiskowych.

Nadel 17-02-2006 22:20

Popieram Pseudo, ale również polecam duuużo wyobraźni i ogłady ((=

Klauth 19-02-2006 21:48

Wg mnie temat lekko nie na miejscu :]. MP powinnien znać bardzo dobrze mechanikę przez co powinnien posiadać ( bądź chociaż przestudiować ) chociaż część podręczników w zależności od systemu...

Aegon 19-02-2006 21:55

Chodzi o to, jakie podręczniki są mu najpotrzebniejsze do dobrego prowadzenia.

Pseudo 20-02-2006 08:52

PHB, DMG i (jeżeli używa) opis settingu. Tylko te są najpotrzebniejsze.

Fistus 20-02-2006 09:18

IMHO dla bardzo początkującego bestiariusz będzie sporą pomocą, "średniozaawansowani" już mogą się obyć bezniego, a opis settingu nie będzie potrzebny jak się porowadzi w "swoim świecie". ;)
Czy przypadkiem w PHB nie ma napisane, że tylko ta książka wystarczy do gry, a reszta jest uzupenieniem/rozszerzeniem? (nie mam teraz przy sobie, a coś mi tak świta)

Pseudo 20-02-2006 11:06

Cytat:

Napisał Fistus
IMHO

Jeżeli piszesz coś na forum to nie musisz dawać tego głupiego skrótu bo oczywistym jest, że twoje notki są przedstawieniem twoich poglądów. Ale to tak tylko jako mały offtop ;).

Cytat:

Napisał Fistus
dla bardzo początkującego bestiariusz będzie sporą pomocą

Zakładając, że używa się stworków.

Cytat:

Napisał Fistus
opis settingu nie będzie potrzebny jak się porowadzi w "swoim świecie".

Początkujący nie powinni się bawić we własne settingi. Nawet bardzo zaawansowanym rzadko to wychodzi.

Pozdrawiam.

Fistus 20-02-2006 13:07

Cytat:

Napisał Pseudo
nie musisz dawać tego głupiego skrótu

Nie chciałem, żeby to zabrzmiało jako jedyna, słuszna, objawiona prawda, dlatego zaznaczyłem już na wstępie, że to jest tylko moje skromne zdanie.
Cytat:

Napisał Pseudo
oczywistym jest, że twoje notki są przedstawieniem twoich poglądów

Nierzadko pisze się coś co nie jest tylko opinią jednego usera, ale jest jedynym prawidłowym rozwiązaniem. (np. czy premie z dwóch danych atutów można łączyć czy nie), dlatego uważam, że czasem takie zaznaczenie jest potrzebne (lub conajmniej nieszkodliwe). ;) Tak kończać offtopowy wstępik... ;)

Cytat:

Napisał Pseudo
Zakładając, że używa się stworków.

Tak chyba jest najłatwiej - puścić graczy za miasto na gobasy lub coś podobnego pokroju. Wątpię, żeby początkujący MG uknuł intrygę strażników miejskich, chcących przejąć władzę nad miastem 'od wewnątrz', a następnie przekazać ją jakiejś sekcie chcącej przywołać potężnego demona (ale potrzebują do tego np. rzadkich składników z miejscowej wieży magii i spokoju przez 3 dni). Myślę, że scenariusz "Gobliny atakują podróżnych - zróbcie z nimi porządek" jest bardziej prawdopodobny, ale może szufladkuje początkujących MG ;) Na pewno są wyjątki potwierdzające regułę. :)

Cytat:

Napisał Pseudo
Początkujący nie powinni się bawić we własne settingi. Nawet bardzo zaawansowanym rzadko to wychodzi.

Raczej nie chodzi mi o stworzenie drugiego Greyhawaka, ale o modyfikacje czegoś co znają. (np. ja nie wiem czy grałem kiedyś w WFRP osadzonego w świecie opisanym w podstawace. MG robią swoje wariacje, wyrzucają co im się nie podoba, dodają co lubią, a na koniec zmieniają inne rzeczy wg własnego upodobania).
IMHO ( :P ) nie jest łatwo prowadzić w jakimś świecie (szczególnie kiedy jest opisany bardzo dokładnie np. Fearun) i nie dopuszać się swoich modyfikacji (nawet drobnych). Dlatego wydaje mi się, że łatwiej na początku nie myśleć cały czas o tym czy nie dzieje się coś co nie wydarzyłoby się nigdy w danym settingu, lub czy gracze mogą spotkać danego stworka, tylko wychodzić z założenia, że to jest "mój świat" i tu takie rzeczy się dzieją. :)
Mniej więcej to chciałem powiedzieć przez "jak się prowadzi w "swoim świecie"" ;)

Pseudo 20-02-2006 13:47

Cytat:

Napisał Fistus
nie jest łatwo prowadzić w jakimś świecie (szczególnie kiedy jest opisany bardzo dokładnie np. Fearun) i nie dopuszać się swoich modyfikacji (nawet drobnych).

Jeszcze kilka takich uwag i zacznę się uważać za zaawansowanego mg :D.
Zapomniałem o nieszczęsnym FR, ale settingi takie jak DL, Eberron czy RL (aczkolwiek ten raczej nie jest dla początkujących) są opisane tak, że łatwo prowadzi się w nich sesje nie dopuszczając żadnych zmian.

Jeszcze co do podręczników to przydatne są Spells Compedium i Heroes of Battle (ale tego jeszcze nie czytałem, więc mówię co mi przekazano).


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 20:03.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172