z tego co widzę darken, to chyba temat ten wymęczyłeś pod wpływem poprzedniego, bo nie da się nie zauważyć wielu z nim zbieżności.
poza tym myślę, że sens takowy gadanie o klimacie ma, bo większość ludzi to określenie rozumie w lot, a to dość istotne, szczególnie dla ludzi znających się naprawdę bardzo dobrze i dobrze rozumiejących się nawzajem.
a czy dla każdego to co innego ? może i tak, ale w oczy rzuca się jedno:
każdy mówi o atmosferze sesji i sposobie prowadzenia, określonych relacjach świat-bohater, gracz-mg, gracz-uniwersum systemu, bohater w świecie-gracz, gracz-mechanika, mechanika-mg, itd, itd.
a skoro każdy powtarza to na swój własny sposób, to może odpowiedzią na Twoje pytania byłaby próba zdefiniowania pojęcia klimat przez duże K ?
np. takie zestawienie atrakcyjności systemu w korelacji z prowadzącym i graczami, dalej umiejętność stworzenia atmosfery angażującej samych graczy w grę, odpowiednie umotywowanie bohaterów graczy w celu powiązania ich z fabułą, tym samym dobór interesującej fabuły opowiadania i umiejętny sposób przedstawienia jej graczom, etc.
myślę, że ktoś mądrzejszy mógłby upleść na kolanie taką definicję Klimatu na podstawie jakiegoś wnioskowania korelacyjnego, czy coś w ten deseń.
tym bardziej, że przez pryzmat takich relacji możnaby zgłębić tajemnicę 'kostkowego' pojmowania określenia Klimat.
zależności istnieją, samo pojęcie także jest rozpoznawalne, więc może coś by z tego wyszło