To i ja co nieco dodam od siebie w kwestii klimatu w Warhammera. Koncepcja ponurego miejsca, pełnego niebezpieczeństw i z zawisłą na chwilę nieuchronnością zagłady jest jak najbardziej odpowiednia. Jednak to nie znaczy, że wszystkie przygody to walka z rzeczywistością, Chaosem czy zwykła walka o byt. DO MG zależy, jak bardzo ten świat będzie "Dark" i ile światełka uda się przemycić. Odpowiednie wyważenie tych elementó da naprawdę dobrą mieszankę. Ja sam traktuję Stary Świat jak miejsce do życia. Miejsce, gdzie można i warto żyć, bo inaczej zamieniłoby się to w pustynię Chaosu. I nie ukrywam, że to świat ludzi. Ludzie stanowią 90% populacji. Potem są krasnoludi i niziołki i dopiero na końcu elfy. Dlatego też na starcie każdy gra człowiekiem, a dopiero potem, po kilku sesjach może dorobić się tego, że jego następna postać będzie nie-człowiekiem. Jest to nagroda za grę, choć dziwna to nagroda - przecież grając nie-ludziem trzeba bardziej się starać, poznać obcy umysł i sprawić, by wszyscy widzieli w tobie rubasznego niziołka, grubiańskiego krasnoluda czy patrzącego na wszystko z góry elfa. Moi gracze już dawno poznali, że gra się nie-ludźmi nie dla ich statsów, ale dla odmienności. Przygody dla takich drużyn, a w szczególności mieszanych, to już jest prawdziwe wyzwanie. I nie wystarczy wrzucić ich do jednego worka i pchać po ratowanie księżniczki.
Klimat w szczególności powinien być ciężki, lekko brudny przez codzienność i zmaganie się z losem. To idea WFRP, która jest naprawdę super i nie ma tego chociażby w DD-kach. Hyclowanie za parę srebra w zaułkach Middenheim, kłusownictwo w Darkwald czy rozładunek statków w Marienburgu - to zajęcia typowe dla początkującego poszukiwacza przygód. Zajęcia, które z chęcią rzuca, by znaleźć na świecie coś więcej niż tylko miskę kaszy ze skwarkami. Oczywiście, początki owego "szukania" będą bardzo podobne do ich dotychczasowego życia, ale z czasem będzie lepiej. I dlatego też dobrze jest jak gracze zaczynają przygodę z "dołu", jako najgorsi i niechciani. Przejście wyżej da im o wiele więcej satysfakcji i radości z gry.
__________________ ...and the Dead shall walk the Earth once more
_. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : ._ |