Co do skrótu myślowego: "tylko jeden podręcznik"... Powinno być: "tylko jeden komplet podręczników".
Wcześniejsze wersje systemu (v1 i v2) - były w dwu "podwersjach" Jedna nazywała się "base set" i zawierała: Player Handbook for D&D Base Edition; Monster Manual for D&D Base Edition oraz oczywiście Dungeon Master Guide for D&D Base Edition. Równocześnie na rynku była wersja "advanced", która również zawierała trzy bazowe podręczniki, tyle, że "for Advanced D&D". Założenie było takie, że edycja "podstawowa" (base) jest edycją uproszczoną (nie zawiera pełnej mechaniki; wszystkich modyfikatorów, ras, profesji, czarów, etc). Edycja pełna (advanced) zawierała wszystko. Problemem było to, że przygody - siłą rzeczy - pasowały do obu wersji; więc autorzy często w przygodzie umieszczali informacje, których nie było w podręcznikach linii "podstawowej". Również edycja "podstawowa" miała znacznie większy udział w rynku (może ludzie bali się słowa "zaawansowany"?). Była więc szybciej i dokładniej rozwijana co doprowadziło do tego, że w końcu obie edycje nie różniły się wiele... Aby usystematyzować cały system i zgromadzić w jednym miejscu wszystkie zasady powstaje podręcznik "D&D Rules Cyclopedia", który znacząco zmienił mechanikę i rzuty. Równocześnie "kasując" wszystkie poprzednie wersje mechanik (czyli D&D Base v3 oraz AD&D RE (2)).
D&D Rules, był podręcznikiem Gracza i DMa w jednym. Nie dostał oficjalnie numeru, bo przecież powstał z dwu edycji o dwu różnych numerach... i wydawało się, że będzie ostatnią wersją mechaniki.
Jednak system ewoluował i w 2000 roku wydana została nowa mechanika - D&D 3rd Edition. Gdzie po raz kolejny zmodyfikowano zasady, a nawet niektóre główne założenia mechaniki d20. Tutaj była tylko jedna linia 3 głównych podręczników... |