Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 25-02-2010, 12:32   #1
behemot
 
behemot's Avatar
 
Reputacja: 1 behemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwubehemot jest godny podziwu
[moduł] Aspekty dla każdego

To nie jest cały system/mechanika, raczej pojedynczy pomysł, który mi się spodobał i który być może kiedyś wykorzystam, tymczasem publikuję bo a nuż ktoś dorzuci coś lepszego.

Swobodny pomysł, który pojawił się w czasie rozmyślań nad FATEm i powiązaniach między systemem i mechaniką, a promowanym przez system sposobem gry.

'Problemem' jest to, że większość popularnych systemów (przynajmniej tych które znam) rozdziela mechanikę i charakter postaci. Dany zestaw statystyk można dać różnym graczom z misją stworzenia postaci i zapewne będą to bardzo odmienne kreacje. W czasie sesji mechanika raczej nie nagradza gracza, który rzeczywiście odgrywa swoją postać i zachowuje się tak jak wcześniej zapisał w karcie. Może czasem ma to znaczenie przy rozdzielaniu pdków.

Oczywiście można wzruszyć ramionami i powiedzieć 'i co z tego?' Co jest nawet słuszne, bo sam nigdy nie odczuwałem tego jako poważną wadę. Z drugiej strony pomysł powiązania wydaje mi się ciekawy i kusi. Dlatego rozpisałem małą nakładkę, którą można dodać do większości popularnych systemów. Nakładkę, która w założeniu nagradza odgrywanie postaci w czasie sesji.

Być może kogoś to rozwiązanie zainspiruje i zainteresuje.

***

Aspekty: Rola, Postawa, Natura.
(Tak, inspiracje WoDem są silne.)

W czasie tworzenia postaci dopisujemy te trzy pola do karty. Wszystkie aspekty powinny być zwięzłe i jednoznaczne, jedno słowo, jedno zdanie, powiedzonko, cytat...

Rola określa to co postać robi, co potrafi, jaką funkcję pełni w 'grupie'. Bierzemy rolę, która jest najbardziej istotna z punktu widzenia sesji. np.: Przywódca, Uczony, Gliniarz, Archiwista, Banita...
Odpowiada na pytanie 'co?'

Postawa określa styl postaci, jak się zachowuję, pośrednio jak jest postrzegana. np.: buntownik, brutal, podrywacz, koneser, samotnik, dusza towarzystwa. Odpowiada na pytanie 'jak?'

Natura określa prawdziwy charakter, niekoniecznie jawny dla innych (i dla samej postaci), czasem natura odpowiada na pytanie 'dlaczego' albo 'po co to robię'.

Czasem jedna fraza pasuję do różnych pól, ale różni się interpretacją. Artysta w roli oznacza co innego niż w postawie czy naturze.

Zastosowanie: Ilekroć w czasie gry postać rzuca kością i gracz nie jest zadowolony z wyniku, ale czyn postaci spełnia jeden z aspektów to gracz ma prawo do ponownego rzutu (i może wybrać lepszy wynik). Jeśli spełnia kilka aspektów może rzucać kilka razy (tyle ile pasujących aspektów).

Niestety po użyciu aspekty są odznaczone minusami (zużyte).

Odnawianie aspektów następuje na wniosek MG/współgraczy w momencie gdy gracz w sposób szczególnie klimatyczny odegrał dany aspekt.

Modyfikacje: Jak ktoś chce może zezwolić na więcej niż jeden aspekt w danym polu, albo dopuścic kilka użyć jednego aspektu.

W przypadku rzutu pulą kości, można sobie zachować fajne rzuty, a dorzucić te mniej fajne.

Przykład: Batman ma rolę 'poogromca złoczyńców', postawę 'mhrocznego rycerza' zaś naturę 'obrońcy'. W czasie nocy w Gotham widzi jak bandyci chcą zrobić komuś krzywdę. Batman postanawia ich sklepać i w przypadku pecha ma prawo do trzech przerzutów. Bo gromi złoczyńców, bolesne obicie pasuję do postawy mrocznego rycerza, a i jego intencją jest obrona.

Co o tym myślicie?
A może ktoś zna inne sposoby na powiązanie mechaniki i odgrywania?
 
behemot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem