16-11-2010, 11:16
|
#18 |
| W manghhdze znów się dzieje - i to tematycznie dla LI Japońska Fantastyka Filmowa
(Otwarta Akademia Kina Japońskiego 2010/2011) 13 grudnia, godzina 18.00 Opowieści o duchach z Yotsui („Yotsuya Kaidan”, 1966), reż. Kenji Misumi Kino grozy w dekoracjach kina samurajskiego 10 stycznia 2010 Piekielna miłość (Seidan botan-dōrō, 1971), reż. Chūsei Sone Erotyczna ghost story inspirowana prozą Lafcadio Hearna, autora Kwaidanu. Opowieści niesamowitych. 28 lutego, godzina 18.00 Kobieta diabeł („Onibaba”, 1964), reż. Kaneto Shindo Horror nowofalowy, czyli w pułapce upiornej zmysłowości 14 marca, godzina 18.00 Twarz innego („Tanin no Kao”, 1966), reż. Hiroshi Teshigahara Doktor Jekyll i pan Hyde w ujęciu japońskiego mistrza kina 28 marca, godzina 18.00 Droga do piekła („Jigoku”, 1960), reż. Nobuo Nakagawa Na pograniczu horroru i kina psychologicznego 18 kwietnia, godzina 18.00 Godzilla („Gojira”, 1956), reż. Ishiro Honda Król filmowych potworów budzi się ze snu 30 maja, godzina 18.00 Matango – atak ludzi-grzybów („Matango”, 1963, reż. Ishiro Honda Psychodeliczna science fiction po japońsku 13 czerwca, godzina 18.00 Tetsuo – człowiek z żelaza („Tetsuo”, 1989), reż. Shinya Tsukamoto Filmowy cyberpunk – czyli kino współczesnych lęków. Cytat: Piąta edycja Akademii Kina Japońskiego poświęcona będzie fantastyce. Zaprezentowany zostanie kanon kina grozy i filmów s.f., czyli klasyczne pozycje kina fantastycznego tworzone przez mistrzów X muzy. Takie filmy mają w Japonii długą tradycję – wszak Duch Bake („Bake Jizo”), pierwszy obraz tam zrealizowany, datowany na 1897 r., był w rzeczy samej filmem grozy. Dzięki wspaniałym filmom Kenjiego Mizoguchiego, Masakiego Kobayashiego, Kaneto Shinda, ale także nieznanym zupełnie w Polsce horrorom Kenjiego Misumiego i Hiroshiego Teshigahary kino japońskie, na długo przed J-horrorami Takeshiego Shimizu i Hideo Nakaty, ugruntowało swoją pozycję w światowej kinematografii spod znaku filmowego strachu. Nie inaczej było z filmami s.f. Ishiro Hondy – „ojca” Godzilli i innych superpotworów. W jego niezwykłych wizjach Japończycy odnajdywali ślad powojennej, postatomowej traumy, a reszta świata zachwycała się maestrią efektów specjalnych. Dziś japońskie kino fantastyczne jest jednym z przodujących na świecie. Czerpiąc z tradycji, wyznacza nowe kierunki rozwoju kina wyobraźni, czego przykładem są niesamowite filmy Shinjiego Tsukamota. Zapraszamy więc wszystkich miłośników kina japońskiego do odbycia fantastycznej podróży filmowej poszerzającej granice wyobraźni. Przygotowanie i prowadzenie: dr Piotr Kletowski, Uniwersytet Jagielloński | Ponadto rozpoczął się cykl wykładów o lalce w kulturze Japonii. Najbliższy już jutro. |
| |