Wątek: Plan sesji
Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 30-06-2006, 01:02   #1
Solfelin
 
Solfelin's Avatar
 
Reputacja: 1 Solfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumny
Plan sesji

W rzeczywistości, plan sesji powinien zawierać kilka ważnych elementów, by mógł zaistnieć duszą, nauką w świadomości graczy. Są one następujące:

+ Motyw sesji, oś, na której zbudowana jest saga - coś, co jest na wskroś wszystkich przygód, wspólny cel, droga graczy.

Motywem sesji może być miejscowość, w której mieszkają postacie. Może być podróż, którą odbywają po świecie. Może być świat środowiskowy, którym żyją.

+ Specjalne, zupełnie odszablonowe postacie, posiadają ciekawe kwestie oraz swoje własne cele - z którymi muszą liczyć się gracze, chociaż niekoniecznie je znać.

Potyczki czy spotkania z nimi dla graczy powinny być wyzwaniem, jest to najlepszy środek, by ich czegoś nauczyć. Przy tym, należy to robić bez pobłażania i również bez zbytniej okrutności. Tak, by uświadomić graczy/postacie.

+ Komponenty, takie jak klimatyczna muzyka, czy miejsce, w którym Wy - jako gracze i narrator/Mistrz Gry - przebywacie.

Komfortowo, bez sielanki. Po czymś sesja musi się odróżniać od innych, albo dawać poczucie, że jest inna od innych sesji, że jest wyjątkowa. Kominek? Starannie dobrana muzyka? To już zależy od graczy. Takie drobiazgi jak świece, symbole, są dość łatwe do zdobycia, a uzupełniają całość klimatu na sesji.

+ Improwizacja.
Albo scenariusz.

Z tym, że scenariusz powinien mieć kilka białych czy czarnych plam;
białych, gdy chcemy graczy zapoznać z całym planem przygód, ale wiele rzeczy pozostawiamy ukrytymi dla nich, specjalnie po to, by oni je odkryli;
czarnych, gdy scenariusz nie jest znany nawet MG, kiedy sam posiada plan "z dziurami" dającymi się zapełnić przygodami i zakończeniami wymyślonym i wprowadzonymi w życie przez graczy.

Improwizacja? Plan tworzy się podczas narracji. Jest to możliwe. Sam robiłem to na kilku sesjach. Całkowita improwizacja, trzeba mieć jedynie pomysł i dużo wiary w swoją kreatywność.

+ Treść oraz forma.

Zasady. Treść wynika z improwizacji/scenariuszu, odgrywania graczy i rozsądzeń Mistrza Gry.


To krótka charakterystyka planu sesji.
Dobrze znać te punkty, myślę, że każdy Mistrz Gry powinien je poznać, jeśli nie zna.
 
Solfelin jest offline