Anonim, oburzasz się na moje ironie, podczas gdy ton Twoich wypowiedzi wcale nie jest lepszy. Przy okazji zdajesz się na siłę szukać w moich postach osobistych wycieczek zamiast spróbować zrozumieć o co mi chodzi. Mam nadzieję, że się mylę.
Ty mi mówisz jak powinno być, a ja Tobie jak jest. Możemy sobie w ten sposób dyskutować ile nam się podoba i nic z tego nie wyjdzie. Więc biorąc przykład z Ciebie napiszę wyraźnie o co mi chodzi: Ludzie dostają to co lubią i to co się sprawdziło. Jeżeli im dasz coś nowego, co im się spodoba, to się przyjmie. Jeśli się nie spodoba, to zostanie zapomniane. Ale jeśli im będziesz tłukł w głowę, że Warhammer jest zły, bo kopiuje z Tolkiena i koniecznie trzeba grać w co innego, to będą na Ciebie patrzyli jak na gościa, co proponuje kwadratowe koła do samochodu.
Cytat:
Napisał Takeda Chcesz na siłę zmieniać ludzkie gusta? Nie realne. |
Amen
Cytat:
Napisał JanPolak Chcesz zachęcić ludzi do kreatywności, to ją w nich rozbudź, a nie tylko neguj. |
Krótko i na temat. Powtarzasz w kółko argumenty za tym, że Warhammer i DnD są odgrzewanymi kotletami, ale nic z tego nie płynie. Zrozumieliśmy o co Ci chodzi. Ale odgrzać kotleta jest łatwiej niż ugotować zupę. Więc jeśli mogę zagrać w gotowy i fajny system, albo stworzyć nowy od podstaw, to wybiorę to pierwsze. Ot, lenistwo.
Jeżeli system wprowadza setkę nowych ras i dziesiątki dziwnych zjawisk, to może sobie być genialny, ale sporo ludzi się pogubi i wrócą do tego, do czego się przyzwyczaili. A system "rewolucyjny" to zwykle taki, który dwa oklepane pomysły zamieni na dwa nowe, albo pomiesza elementy z kilku innych. Bo wtedy gracze szybko łapią i akceptują.
Nie mówię, że tak jest dobrze i "niechaj sczeźnie, kto rękę swą śmie podnieść na świętości WFRP i DnD". Mówię, że tak jest (w mojej ocenie) i że to będzie problem, z którym trzeba się będzie uporać, jeśli będziesz chciał stworzyć coś mocno nowego.
Cytat:
Napisał Anonim Chciałbym, żeby fani "fantasy" RPG ruszyli głową i wymyślili swoje własne wizje tegoż "fantasy" - żeby te wizje były oryginalne, a nie wtórne. I cokolwiek wymyślą to niech pokażą. |
Ale nie tak łatwo wymyślić coś oryginalnego. Niestety (choć częściej stety) umysł ludzki łatwiej sobie przypomina rzeczy, które zna i dostosowuje je do aktualnych potrzeb niż tworzy całkiem nowe. Przynajmniej mój - ścisły umysł, może humanistom jest łatwiej tworzyć. Dodatkowo trudno jest stworzyć coś, co po opisie kilkulinijkowym kogokolwiek zachwyci. Żebym np. wiedział, czy pomysł z Gilgameszem mi się podoba, musiałbym zagrać.
Cytat:
Napisał Anonim Autorskich, oryginalnych systemów może i dużo ciągle powstaje, problem polega na tym, że jakoś ich nie widać. |
No to je propaguj. Ja nie znam żadnego dobrego systemu autorskiego fantasy (dopracowanego). Systemów autorskich jest masa i trudno się przez wszystkie przekopać, dlatego nawet te dobre pozostają niedostrzeżone.
Cytat:
Napisał Tasselhof Jak to nie ma żadnego wydawnictwa, wydającego własnego rpga? A Neuroshima od Portalu? Okey to nie fantasy ale kolega nie sprecyzowała grona. |
Podobnie Monastyr tegoż samego wydawnictwa i Wolsung bodajże Kuźni Gier. Właśnie dlatego wspomniałem o tym w kontekście słowa "portal" w ramach sugestii, że jeżeli Anonim stworzy coś bardzo dobrego, to ma szansę to wydać drukiem. Nie mówię, że będzie łatwo, mówię, że jest szansa.