Cytat:
Napisał Takeda Tego prawdziwego nikt nie lubi. Prawdziwy strach jest wtedy, gdy idziesz ciemną ulicą i boisz się by nie dostać łomot, albo gdy wisi nad nami widmo poważnej choroby.
Książki, czy gry są próbą oswojenia strachu i zabawą na emocjach.
Nie mówię, że to źle bo ja też lubię się w ten sposób wywoływane emocje, choć nie mają one nic wspólnego z prawdziwym strachem.
Prawdziwego strachu - powtórzę to - nie lubi nikt. |
No czy ja wiem? Niektórzy szukają ekstremalnych doznań, między innymi strachu. Na przykład jadąc samochodem, wyprzedzać ciężarówkę jadącą 80km/h używając do tego trochę większej zatoczki autobusowej niż jest to zazwyczaj i zmieszczenie się o metr, może dwa. I to uczucie ulgi, że się udało. Że było tak blisko. A się udało. Albo, gdy przechodzi się przez tory z kolegą i nagle człowiek zatrzymuje się, żeby zawiązać buta. Kolega daje dwa dodatkowe kroki i ekspres go masakruje, a nasze ręce same kończą wiązać buta choć umysł jest na granicy przegrzania.
Z drugiej strony jeśli ktoś się boi to po co chodzi ciemną uliczką? Może to napastnik powinien się przejąć, że to on dostanie łomot. Może w końcu trafi na kogoś kto nie ma żadnych barier i to będzie ostatnia noc w życiu bandyty. To wyobraźnia. Strach przed ciemnościami. Strach przed niewiadomo czym, bo skoro ktoś jest agresywny to i my możemy być tak samo lub i bardziej agresywni. Wola do obrony koniecznej. A poważna choroba? Boi się śmierci? Śmierć jest częścią życia. Ciężka choroba jest częścią przeznaczenia. Wszystko jest w jak najlepszym porządku. Chcemy być zdrowi i chcemy żyć, ale skoro coś nie zależy od nas to po co się przejmować?
Strach płynący z fikcji natomiast to szybkość działania, balansowanie na granicy sukcesu i porażki jeśli chodzi o gry, wyobraźnia jeśli chodzi o książki (choć to, wydaje się, jest dla mnie nieosiągalne) i w końcu stosowna forma światła i dźwięki, bo przecież to tworzy film.
Natomiast ten prawdziwy strach gdy obawiamy się czegoś ewentualnego to brak chłodnej kalkulacji, brak logicznego myślenia o konsekwencjach różnych czynów.