Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 12-02-2012, 21:22   #7
Armiel
 
Armiel's Avatar
 
Reputacja: 1 Armiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputacjęArmiel ma wspaniałą reputację
Troszkę o „mechanice” w ŁOWCACH


Jako, że ostatnio miałem drobne problemy z graczem odnośnie jego możliwości, zdolności i tego, że jednemu z graczy coś wychodzi, a drugiemu nie postanowiłem tym razem w materiałach dodatkowych pokazać Wam, jak działa „system” stosowany w pbf na potrzeby opowieści pod zbiorczym tytułem Łowcy.

Jak wiecie, Wasi bohaterowie opisani są kilkoma Atrybutami. Są to: Ciało, Dusza, Magia, Lider i Postrzeganie.

Co one robię i kiedy biorę je pod uwagę.

Ciało
– to siła fizyczna, zdolności bojowe, zręczność, refleks, szybkość i kondycja oraz wytrzymałość bohatera. Jest Atrybutem porównawczym w walce fizycznej (a Atrybutach porównawczych dowiecie się później).

Dusza – to siła woli bohatera, jego odporność na emanacje, na moce innych stworzeń, na magię, na dominację. To siła charakteru, nieugiętość i twardość. Jako Atrybut porównawczy w walce psychicznej, próbach opętania, dominowania i ataków psychicznych w tym również telepatii i zdolności pokrewnych. No i oczywiście zwyczajna odporność na stres i strach.

Magia – to siła nadnaturalnej zdolności Łowcy. Stosuję ją jako Atrybut premiowym (o tym również dalej) lub porównawczy za każdym razem, kiedy sięgacie po zdolność Łowcy Waszego bohatera.

Lider – to charyzma, manipulacja, zdolności socjalne, umiejętności działań społecznych. Wykorzystują go jako Atrybut porównawczy w przypadku przesłuchań, wypytywania, zastraszania, uwodzenia. To także atrakcyjność fizyczna Waszego bohatera.

Postrzeganie – to spryt, percepcja, zdolność kojarzenia faktów, zdolność analizy i tym podobne działania. Stosuję ją jako atrybut porównawczy przy przeszukiwaniach, przy obserwacji, wypatrywaniu ale również – o dziwo – podkradaniu, omijaniu zabezpieczeń czy wiedzy w wybranych przez was dziedzinach.

Oki – to krok następny.

Na początku określiliście sobie cechy przypisując im pewne wartości.
Mechanicznie cechy mogą być –( zaraz za opisem cechy podaję premię z tego Atrybutu.)

Szczątkowa +1
Bardzo słaba +2
Słaba +3 (każdy z graczy określił JEDNĄ z cech na tym poziomie) – dla mnie dodatkowo jest to sygnał, że jest to „pięta achillesowa” tego Łowcy.
Średnia +4
Dobra +5 (większość Waszych Atrybutów właśnie przyjmuje tą wartość)
Bardzo dobra +6
Wyjątkowa +7 (jeden z Atrybutów Waszych postaci mógł być taki na początku gry).

Powyżej są jeszcze
Nadludzka +x
Przy czym +x to zawsze jakaś wartość, którą dodaję do Wyjątkowej.
(na przykład Wampir Starej krwi ma Ciało – Nadludzka, +3 co oznacza, ze ma +7 za Wyjątkową i dodatkowe +3 za Nadludzką – czyli razem +10).


Teraz kolejna sprawa.

Każdy z Was wybrał sobie kilka umiejętności, które miał na określonym poziomie. Nie robiłem listy umiejętności (to mój błąd), lecz pozwoliłem Wam wybierać dowolnie. Podobnie, jak Atrybuty umiejętności przyjmują pewne wartości opisowe i przysługujące z nich premie

Najsłabszy (wybrany na starcie) -3
Podstawy +1
Wyszkolone +3 (gracze mają umiejętności od razu na tym poziomie)
Specjalista +5 (gracze mieli kilka na tym poziomie)
Mistrzostwo +7 (gracze, którzy ukończyli 1 cześć mieli szansę rozwinąć taki poziom w jednej)
Acrymistrzostwo +10
Legenda +15
(dwie ostatnie zarezerwowane są dla najpotężniejszych NPCów, – długowiecznych, zmyślnych bydlaków).


Oki doki – teraz o „mechanice”

Walka w postach odbywa się w prosty sposób.

1. Walka fizyczna – porównuję Atrybut Ciało oraz stosowane umiejętności przeciwników. Jeśli w walce można wykorzystać więcej niż jedną umiejętność (na przykład strzelanie z broni, uniki i rzut nożem – robię tak: największą umiejętność dodaję zgodnie z jej wartością a za każdą dodatkową daję premię +1). I porównuję wyniki obu przeciwników. Kto ma więcej wygrał konfrontację. Pozostaje pytanie – jak wygrał. Proste. Zwycięzca zabiera tyle z Ciała przeciwnika, ile miał przewagi uzyskanej w walce.

(przykład: Wampir ma Ciało +10, i walkę +3 czyli +13, gracz – łowca nie jest egzekutorem i wszedł w walkę w zwarciu. Ma Ciało +5 i walkę +3 czyli 8. Wampir wygra, a gracz straci 2 ze swojego Ciała. Dla mnie jest ranny, ale przetrwa walkę. Przyjedzie wsparcie w poście czy coś w tym stylu.


W zasadzie każdą walkę – psychiczną, magiczną, fizyczną – traktuje tak samo. „Obrażenia” zawsze zmniejszają używany w walce współczynnik.


Teraz testy umiejętności.

Często zdarza się, że szukacie jakiś informacji, lub próbujecie je wyciągnąć z informatorów. Pewnie zastanawia Was, jak podejmuje decyzję tutaj. Już tłumaczę.

Kiedy jest to informator, robię akcję sporną (o nich dalej). Kiedy szukacie jakiejś wiedzy ustalam tak zwany Stopień Trudności – ST. Jeśli wasz Atrybut i umiejętność osiągną ST – posiadacie daną wiedzę, im wyżej ponad ST jesteście, tym więcej wiecie.

Średni to ST 5 (coś, co odrobinę wykracza poza zwykłe działania – np. szybsza jazda samochodem)
Trudny ST 10 (coś już nie tak prostego, wymagającego kwalifikacji i wiedzy)
Bardzo trudny ST 15 (trudno dostępna informacja lub prawie niemożliwy do wykonania manewr – skok z 10 piętra bez strat na zdrowiu)
Ekstremum ST 20 (jakieś nadludzkie działania, wskoczenie na kilkupiętrowy budynek itp).

Patrzę na Wasze poziomy Atrybutu i umiejętności (np. Dobra Percepcja +5 i Specjalista +5 pozwala wiedzieć na tematy trudne).


Akcje sporne


Akcje sporne – jak na przykład przesłuchiwanie czy podkradanie – traktuje podobnie jak walkę. Porównuję obu przeciwników.

Na przykład


Łowca chce wyciągnąć informacje od barmana.
Barman ma Duszę Średnią +4 i jest ślepo oddany swemu panu – wampirowi (traktuję to jako odporność na przesłuchania, umiejętność zimną krew +5) czyli mamy +9 i takie jest ST dla przesłuchującego Łowcy. Co więcej, by barman powiedział wszystko musi on mu „zadać” poważne „straty” – czyli zdjąć całą Duszę w konfrontacji – mieć zatem Lidera i przesłuchiwanie czy podobną umiejętność na +14 włącznie przynajmniej.

I tutaj dochodzimy do kolejnej ważnej zasady.
A mianowicie premii za Wasz post. Im bardziej szczegółowo opiszecie działanie, im bardziej klimatycznie do niego podejdziecie, im lepiej wykorzystacie słabe punkty przeciwnika lub mocne strony wasze daję Wam premię od +0 do +3 (a raz nawet dałem +4). Warto wiec opisywać swoje działania. Opisywać manewry (na przykład łapówka dana barmanowi dyskretnie mogłaby dodać w zależności od sumy +1 do +2), amunicja srebrna w walce z loup – garou podobnie. Szukanie odpowiedzi w bibliotece przez dłuższy czas z opisem, jak to robicie – pomoże w ustaleniu ważnych informacji.

To właśnie „jakość posta” (i nie mówię tu o stylu piania, tylko o pewnej uczciwej drobiazgowości, klimacie) zastępuje rzut kostkami. Warto więc o tym pamiętać. Niech Wiedźmy opisują kręgi ryzowane krwią baranka, zgodnie ze starożytnymi rytuałami poznanymi od nauczycieli lu z ksiąg. Nich egzekutorzy nie szczędzą opisów jak siekają seriami ze srebrnymi kulami i tak dalej.

No i na sam koniec wpływ mocy na Testy. Najprościej będzie mi pokazać to na Egzekutorach i Fantomach, więc na nich pokażę.

Dla przykładu
Egzekutor zwiększa na hyperadrenalinowym haju swoje Ciało o premię z Magii.
Czyli Egzekutor z dobrym ciałem +5 i Magią Wyjątkową +7 traktowany jest tak, jakby miał +12 w sumie.

Fantom premie z Magii dodaje do Duszy przy opieraniu się mocom Martwych, lub do Percepcji przy podkradaniu. Więc Fantom z Duszą dobrą +5 i wyjątkową magią ma jakby Duszę +12.

Jasne? Mam nadzieję, że tak.

W kolejnym odcinku nieco więcej na ten temat.

EDIT:

Co do przykładu z walki z wampirem. To różnica wynosi 5, zatem łowca straciłby 5 ciała (całą premię) więc zwyczajnie by zginął. Różnicę 2 dałoby się osiągnąć pisząc post na premię +3 - czyli Łowca miał święty symbol, wykorzystał go w konfrontacji, miał srebrne kule i jedna z nich trafiła cel i wampir, zamiast skończyć z pechowcem, zwyczajnie zrejterował.

Oczywiście opisy walki, efekty to czysta improwizacja, jednak oparta na tych prostych kalkulacjach.

EDIT:

DLA POTENCJALNYCH ZAINTERESOWANYCH TĄ MECHANIKĄ DO WŁASNYCH SESJI PBF.

ŚMIAŁO MOŻECIE Z NIEJ KORZYSTAĆ BEZ PYTANIA SIĘ O ZGODĘ.
 

Ostatnio edytowane przez Armiel : 16-02-2012 o 09:28.
Armiel jest offline