Teraz czas na konkretne starcie. Powyżej jest wypisanych kilka rodzajów ataków oraz ogólnych postaw podczas walki. Teraz wspomnę o kolejności podczas walki oraz o reszcie możliwości działań podczas tury.
Kolejność ustala Wasza Zwinność powiększona o rzut k10. Wiadomo, kto więcej ten jest pierwszy. Jeśli korzystasz z dwóch akcji niepełnych (ruch i atak chociażby) to każda z tych czynności ma swoją kolejność i wyznaczona jest przez wskazaną Inicjatywę podczas walki dla pierwszej akcji i połowę inicjatywy przy drugiej. Jak to wygląda w praktyce? Jeśli Twoja Inicjatywa wynosi 36 (29 ze Zwinności + 7 z rzutu k10) i wykonujesz ruch oraz atak, to atak, jako druga czynność będzie posiadała inicjatywę 18 (połowa z 36). Przy wolnych przeciwnikach może się zdarzyć, że wszystko zdążysz przeprowadzić zanim ten coś zrobi. To samo dotyczy wielu ataków w rundzie.
Teraz akcje dodatkowe, które można wykonać podczas tury walki:
- przycelowanie (akcja niepełna) - w oczywisty sposób zwiększa szansę trafienia + 10% zarówno do strzelania jak i walki wręcz;
- rozdzielenie się walczących (akcja pełna) - to jest po prostu wyjście z zasięgu broni przeciwnika przy starciu wręcz; ostatecznie o powodzeniu tej akcji mówi szybkość stron walczących (broniącej się czy ucieknie i atakującej czy dogoni), przy równych szybkościach może dojść do impasu przez parę rund, gdzie przeciwnicy będą próbować zwarcia. Wtedy decyduje zmęczenie. Jeśli próba urwania się z walki będzie podjęta bez tej akcji to przeciwnik ma jeden, darmowy, DODATKOWY atak w uciekającego.
- poruszenie się (akcja niepełna) - poruszenie na odległość zgodną z szybkością postaci. Zauważcie, że broniący się może urwać się z walki co zajmuje całą rundę, ale ruch podczas walki tylko połowę tego czasu. Dlatego na urwanie się podczas walki decydują się osoby z naprawdę dużą szybkością lub tacy, którym nie przeszkadzają trudności terenowe. No i urwać się można przed atakiem przeciwnika co odsunie moment zadania ciosu o parę chwil (czasami bardzo cennych);
- przygotowanie (akcja niepełna) - to może być wyciągnięcie broni z pochwy, noża zza pasa, wypicie lekarstwa czy wyrzucenie czegoś z ręki
- przeładowanie (różnie) - oczywiście przeładowanie broni dystansowej; generalnie zależy od broni ale przyjmuje się, że łuki wymagają akcji niepełnej, mała palna oraz kusze pełnej, zaś duża palna dwóch rund walki; przy broniach powtarzalnych (mających wiele pocisków) jest to akcja darmowa (oczywiście poza wymianą magazynka)
- wstanie/dosiadanie (akcja niepełna) - wstanie po upadku lub dosiądnięcie wierzchowca
- użycie umiejętności lub talentów (różnie) - to jest jasne
- opóźnienie (akcja niepełna) - opóźnienie akcji na dowolny moment do końca tury przeciwnika ale nie później niż do początku swojej tury. A po polsku znaczy to tyle, że możesz odkładać moment ciosu (czekając na coś) ale tylko do początku swojej tury. Ta akcja nie przechodzi do następnej rundy.
- finta (akcja niepełna) - wykonanie zwodu, zmylenia przeciwnika w celu uzyskania lepszej pozycji do ataku lub sprowokowania określonych działań. Oczywiście obie strony muszą wykazać się odpowiednim wyszkoleniem, bowiem testowana jest walka wręcz. Udana finta powoduje, że w następny atak (nawet w następnej rundzie walki ) nie może być sparowany ani uniknięty.
- skok/przysiad (akcja pełna) - można nad czymś przeskoczyć lub podpełznąć;
- manewr (akcja niepełna) - zmuszenie przeciwnika do ustąpienia pola we wskazanym kierunku; o przydatności tej akcji nie muszę mówić.
- bieg (akcja pełna) - po prostu bieg, trudniej jest strafić postać w biegu strzelając ale łatwiej walcząc wręcz (z racji praktycznie żadnej obrony), bonusy do obu akcji to +-20%.
A za niedługo zobaczymy jak to wygląda w praktyce.
Jak sami widzicie jest dużo możliwości w walce zamiast sztandarowego "to ja go walę". Postarajcie się w opisie spróbować opisać swoje działania, by można było jednoznacznie odkryć, co robicie. Jeśli się nie uda, to zapisujcie to w komentarzach.
__________________ ...and the Dead shall walk the Earth once more
_. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : .__. : ! : ._ |