[Kompendium: Geografia]
[Faerzress]
Podmrok Faerunu zalewa magiczne promieniowanie, które drowy zwą Faerzress. Jest to pozostałość po potężnych mocach, które ukształtowały tę krainę. Zakłócają one działanie niektórych rodzajów magii, co objawia się następującymi efektami:
- Każdy test Wróżenia wykonywany względem celu znajdującego się w Podmroku (w przeciwieństwie do testów wykonywanych, by wykryć magiczne czujniki) podlega karze -4, właśnie ze względu na spowodowane przez faerzress zakłócenia magii wieszczenia.
- Czary i efekty transmutacji (teleportacji) - takie jak teleportacja, słowo odwołania i azyl, a nawet bezbłędna teleportacja - mogą zawieść, gdy używa się ich na odległość przekraczającą 1,5 kilometra bądź gdy punkt początkowy lub docelowy znajduje się w Podmroku. Postać rzucająca czar teleportacja albo korzystająca z analogicznej zdolności musi wykonać test Czarostwa (ST 35) - udany oznacza, że zaklęcia zadziałało właściwie. Porażka natomiast świadczy o tym, że teleportującej się postaci automatycznie przydarza się nieszczęście, tak jakby uzyskała wynik 100 w rzucie w tabeli w opisie teleportacji, przy którym następuje efekt “z dala od celu”.
Postać wykorzystująca zwykle bezbłędną formę teleportacji (taką jak słowo odwołania czy bezbłędna teleportacja) również musi wykonać test Czarostwa (ST 25) - udany oznacza, że zaklęcie funkcjonuje właściwie, a porażka - nieszczęście i opisany wcześniej efekt “z dala od celu”.