WÄ…tek: Sandbox?
Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 24-01-2014, 20:10   #38
Aschaar
Banned
 
Reputacja: 1 Aschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znanyAschaar wkrótce będzie znany
ie mieszajmy pojęć, proszę.

Â-

Zarówno Sandbox jak i Railroad wykorzystują scenariusze. I zarówno jedno, jak i drugie to znacznie (!) więcej niż scenariusz. Scenariusz określa co postacie graczy mają zrobić; jakie wydarzenia zastaną; co zaobserwują. Tylko tyle. Opis świata nie jest częścią scenariusza, a musi być graczom dostarczony, podobnie jak same postacie nie są częścią (dobrego) scenariusza. Zarówno w Sandboxie, jak i Railroadzie postacie mogą wybrać inne rozwiązania, podjąć inne działania; porzucić scenariusz (questa)... Chyba, że ktoś prowadzi "kajdaniarza"... i odpowiada na działania graczy w typie: "nie, nie możesz tego zrobić, bo nie mam tego w scenariuszu" czy "nie, nie możesz tam pójść, bo teraz musicie iść do karczmy"...

Â-

Ba, nawet przygoda liniowa może mieć wiele wątków jednego scenariusza, czy składać się z wielu scenariuszy.

Â-

Â-

Różnica jest tak naprawdę jedna. Cel postaci. W sesji liniowej cel postaci jest wyznaczony "odgórnie" i kolejne scenariusze kierują postacie w tym kierunku. Niezależnie czy jest to cel bliski (zabijcie 25 szczurów) czy dalekosiężny (pojedzcie do odległego o miesiąc drogi miasta z tym listem) to ten cel jest przez kogoś narzucony - istnieje osławiony ludź w płaszczu z plakietką Questodaj. W sesji otwartej postacie nie mają narzuconego celu senso stricte. Postacie muszą sobie ten cel wybrać same, ale równocześnie są naciskane przez "świat". Sandbox wymaga znacznie większej kontroli nad realizmem i kreatywności od wszystkich, ponieważ nie mając celu postacie mogą wybierać rozwiązania nieprzewidziane przez MG. Co więcej podjęte działania muszą mieć konsekwencje. Przykład:

Railroad strict: Nie macie pieniędzy, jesteście głodni. Dochodzicie do miasteczka, gdzie na rynku wisi ogłoszenie "ekipę do tępienia szczurów najmę". (Tam iść przygoda z mojego kajecika - scenariusz zabij szczury)

Railroad wild: Nie macie pieniędzy, jesteście głodni. Dochodzicie do miasteczka, które może mieć jakiś słup z ogłoszeniami na rynku, być może karczmarz będzie miał jakieś zlecenie lub ktoś inny będzie poszukiwał najemników. (Róbta co chceta, ale scenariusze mam trzy - szczury na słupie w rynku, karczmarz chce przewieźć towar, kapitan straży chce nająć ekipę do wytropienia przemytników - zupełnie nieważne, ze do tego przemytu najmuje oberżysta... )

Sandbox: Nie macie pieniędzy, jesteście głodni. Kilka kilometrów dalej widzicie miasteczko, gdzieś tam unosi się smuga dymu. Niewielka karawana kupców, którą wyprzedziliście w południe wyłania się zza wzgórza. Myśliwy ze swoją zdobyczą idzie skrajem lasu. (No i co zrobicie? Wybieracie dobrą, czy złą stronę?)

Â-

Â-

Z tego istnienia, bądź nie celu wynikają trzy sprawy:

- w przygodzie "liniowej" prościej jest budować napięcie i zwroty akcji - akcja jest bowiem bardziej przewidywalna niż w przygodzie otwartej .

- jedynym elementem sterującym postaciami graczy w sesji otwartej jest wpływ świata - dlatego czasami trzeba graczy okolicą znudzić, albo wygerować wydarzenia, które ich zmuszą do określonego działania.

- sandbox wymaga po prostu lepszych graczy, którzy znajdą swoim postacią cele, które pozwolą na kreowanie fabuły.

Â-

Â-
 
Aschaar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem