A ja mam prostszy sposób - skorzystać ze statyk postaci w formie sugestii. Postać ma te 90% w skillu "zabijanie", a gracz nie wie nic o tym - to MG widząc, ze robi coś głupiego, może powiedzieć "Twoje wyszkolenie mówi ci, że...[tu wstaw lepszą opcję]." Albo "Wydaje ci się, że to nie jest najlepszy pomysł" etc. MG musi wcielić się w wewnętrzny głos, instynkt postaci. Nie kierować nią, tylko dać jej sugestię, którą gracz może przyjąć lub odrzucić.
EDT: To można też zawrzeć w "ogólnym" opisie otoczenia, "patrząc" oczami wiedzącej coś postaci. Np.: "magazyn pełen jest skrzyń, które można wykorzystać jako osłony". Albo: "strażnik nie wygląda na takiego, który umie walczyć wręcz". Albo: "układ pomieszczeń wskazuje, że...".
No i rozmowa. Rozmowa. Rozmowa. Wziąć gracza pod łapkę, polecić mu film, książkę, art w necie - powiedzieć mu, że to polepszy jego własne zżycie się z postacią, zwiększy ilość opcji, etc. Nie karać, absolutnie, już raczej nagradzać za postępy. Gra ma być frajdą, a za niewiedzę człowieka - gracza nie może cierpieć postać. Bo nie oszukujmy się, mało kto z nas gra BG, który wie, to co my. Chcemy być lepsi, niż jesteśmy i niech gra to umożliwia
Często też gracz nie wie, na co mechanika mu pozwala, jak przełożyć te cyferki na rzeczywistość. Warto wtedy usiąść nad kartą i objaśnić, co znaczy jaka wartość, podejść do KP w sposób opisowy - "w tym jesteś słaby, w tym dobry", porównując ją z czymś, co gracz zna ("walisz z półobrotu jak Czak Noris", albo "strzelasz jak Leon Z." albo "jesteś o wiele bardziej wysportowany niż większość ludzi"; "z łatwością dasz radę kilku ulicznym zbirom" etc.)
EDT: jest zawsze opcja wprowadzenia mentora - NPC'a, który będzie szkolił postać gracza (i gracza też przy okazji), mówiąc mu i tłumacząc dostępne opcje. Czasem po prostu gracz nie wie, że coś może zrobić*. Mentorem może być też inny BG, bardziej doświadczony gracz, które "wie o co kaman". Zresztą to jest też dobry, ciekawy motyw zahaczkowy - bo z mentorem NPC'em może wiązać się dużo fajnych fabularnych spraw, a mentoring BG polepsza odgrywanie.
*mentor nie musi być od razu Obi-Wanem; wystarczy, że np. w czasie walki jakiś NPC krzyknie "Rzuć w niego granatem!!!" albo "Z lewej masz wolne!!" a gracz powinien chwycić sugestię i pamiętać ją na następny raz