Tak gwoli sprostowania: ja Ciebie, Martinez, nie oskarżam o nic, po prostu pisałem o swoich preferencjach, które bliższe są temu, co opisał Bakcyl (zawieszenie realizmu). Rzecz musi być ustalona z graczami, i zgodnie z tym co napisałeś, w Twoim przypadku tak właśnie jest. Nie zakładałem, że jest inaczej.
Natomiast dla mnie osobiście takie rzeczy, jak te z zielarstwem, to co najwyżej dodatkowy smaczek, a nie warunek opisu.
Jeżeli zaś chodzi o konkretny problem Twojego gracza i walki, to mam wrażenie, że to nie ma nic wspólnego z wiedzą, tylko jest właśnie problemem inicjatywy (czy jak to rozdział z linka Autumn nazywa: zjawiskiem "passive player"). Jako że słowo "wiedza" przywołałeś, to poszedłem w innym kierunku. Wiedza z inicjatywą moim zdaniem nie mają nic wspólnego. Ponieważ nawet w walce jednolinijkowej typu "wychylam się zza zasłony i strzelam na ślepo w kierunku bandziora A" jest miejsce na inicjatywę. Jednolinijkowość była nawet trochę wymuszana w walkach jakie prowadziłem, bo zgodnie z zaleceniami podręcznika, by podnieść poziom adrenaliny, na każdej karcie inicjatywy odliczałem kilka sekund na decyzję, inaczej kolejka przepada. Nie było dużo czasu do namysłu, o ile posse nie mieli przygotowanego wcześniej planu. Nawiasem mówiąc, patrząc po westernach, czy nawet filmach wojennych, to walka strzelecka to przede wszystkim krycie się za murami i ostrzeliwanie się z bezpiecznych pozycji i powolne podchody by zająć miejsce o lepszej widoczności i czystszej linii strzału. Ale może to ja czegoś nie wiem?
Inna rzecz, że nie w każdym systemie walka jest elementem dominującym. Zew Cthulhu? A nawet w zwykłym systemie fantasy można poprowadzić sesję szpiegowsko-polityczno-rodzinną. I nawet jak się pojawi scena skrytobójstwa, to jeżeli rzecz pójdzie zgodnie z planem, to co to za walka? Ciach i po sprawie. Ewentualnie ucieczka, gdy narobi się hałasu.
Znowu chyba spekuluję zbyt abstrakcyjnie. Wolałbym rozważać konkretny przykład. Z drugiej strony, mam ciągoty do abstrakcji :P I do lania wody na forum, czas zamknąć szczękę.
Ostatnio edytowane przez CaveSoundMajster : 04-02-2014 o 14:16.
|