NPC i Lokacje
Mała uwaga do tej mapy:
Nie wszystkie rzeczy są opisane pod spodem. Te ważniejsze zostawiłem wam do odkrycia, a informacje poniżej mogliście się dowiedzieć po prostu siedząc w karczmie. Robię to dlatego abyście nie musieli przy każdej wizycie u handlarza czekać za mną. Przedmioty jakie w mieście możecie nabyć znajdują się w podręczniku gracza (oczywiście, galery wojennej tutaj nie zdobędziecie).
Mapa ta nie całkiem pokrywa się też z czasem kampanii. Są tam Ruins of Elminister Tower oraz Ruins of Morningdawn Hall, ale w mojej sesji są one nietknięte. Morningdawn Hall to świątynia Lathandera.
Beregon Hillstar: Beregon jest starym farmerem, który zgromadził całkiem spory majątek – głównie dzięki sprzedaży ziemi pod świątynię Lathandera. Niestety, pomimo bogactw jego życie jest jednym wielkim pasmem nieszczęść i porażek. Jego żona umarła w 1356 DR, a jego jedyny syn został zabity w Bitwie pod Shadowdale. Staruszek mieszka z siostrą Mildą i córką Peldą. Obie pomagają mu w pracy na farmie okalającej wieżę Ashaby. Beregon posiada też prawa do ziemi na której znajdował się dom Ereka Alchemisty.
Beregon's Barn (Stodoła Beregona)
: Nadal część majątku Hillstara chociaż nieużywana od lat. Podobno Beregon zastanawia się nad jej sprzedażą.
Bronn Selgard: Miejscowy kowal znany z nadludzkiej siły (bo krasnoludzkiej) oraz świetnych wyrobów. Prowadzi on aktywny i bardzo dochodowy biznes znany w całej okolicy, a także poza Cienistą Doliną. Jego towary trafiają do wielu poszukiwaczy przygód, tak biednych i mało znanych jak i do tych najsławniejszych i najbogatszych. Bronn jest głową bardzo licznej rodziny, większość jego dzieci podobnie jak on zna się na sztuce obróbki metalu. Pracujący w rodzinnym biznesie potomkowie to córki Aleena i Traith oraz synowie Surd, Doan, Berr i Janth. Dwóch pozostałych synów Silmur i Helve zostali zabici podczas pierwszej Bitwy pod Shadowdale, a córka Maela zginęła w czasie drugiej bitwy. Bronn oraz kowal Gunthor, który zamieszkuję fort okalający wieżę Ashaby (i zasila stacjonujący tam garnizon swoimi towarami) mają cichą umowę – nie wchodzą sobie w tyłek.
Crossroads and the Message Post (Tablica Wydarzeń)
: Ulokowana na skrzyżowaniu tuż przed karczmą Starej Czaszki. Tablica pełna jest ulotek, listów, ostrzeżeń, a także ofert pracy (również dla poszukiwaczy przygód).
Erek's Pit (Krater Ereka Alchemisty)
: W tym miejscu stał kiedyś dom znanego filozofa, maga i alchemisty Ereka. Niestety wskutek nieudanego eksperymentu Erek oraz jego dom ulotnili się do atmosfery – podobno pracował wtedy nad substancją, która pozwoli człowiekowi ''sięgnąć przestworzy''. Szczątki jego domu znaleźć można jeszcze w okolicy, ale po jego pracach naukowych nic nie zostało – to co się jeszcze udało uratować trafiło w ręce Elministra.
Hammerhand Bucko's House (Dom Bucko Hammerhanda)
: Stolarz, który wykonuje nie tylko meble i inne rzeczy użytku domowego, ale także struga łuki i strzały z bardzo dobrej jakości drewna. Wraz z żoną Leetą są bezdzietni, ale mają za to kilku wydajnych pracowników. Podobno jedna z pracownic o imieniu Tyanea chciała wykraść mu projekt broni oblężniczej, lecz Bucko nakrył ją na gorącym uczynku. Nie wyrzucił jej jednak, gdyż ta okazała skruchę, a i była najlepszą z jego pracowników. Na mieście powtarza się, że Tyanea jest dla bezdzietnego Bucko niczym córka, a jej występek złamał serce staremu gnomowi.
Hammerhand's Wagons & Woodwork (Pracownia Hammerhanda)
: To tu wytwarzają i sprzedają towary pracownicy Bucko. Śpią tu wszyscy praktykanci z wyjątkiem Tyanea, która ma swój pokój w domu Bucko.
Hoareb Nimblefingers: Niska kobieta w średnim wieku jest miejscowym cyrulikiem, a także weterynarzem. Operuje tak ludzi i zwierzęta, a ponadto zna się na anatomii bestii oraz mniej człowiekopodobnych humanoidów. Pomimo wzrostu liczby świątyń w okolicy większość mieszkańców okolicznych terenów ufa zręcznym palcom oraz doświadczeniu Hoareb. Kobieta zna się na magii kapłańskiej oraz wytwarzaniu eliksirów – głównie leczniczych.
Icehyill: Niziołcza emigrantka z Waterdeep. Swój majątek zdobyła jako strażniczka karawan z Waterdeep do Cormyru, by w końcu dzięki zdobytym doświadczeniu założyć swój własny biznes. To ona sprowadza w to miejsce karawany kupieckie oraz poszukiwaczy przygód. Podobno ma w swoim domu sporą fortunę w złocie i klejnotach.
Jamble the Eye: Moczymorda, bawidamek, bandzior i stały bywalec Karczmy Starej Czaszki. Dawniej kryminalista, który wraz ze swym gangiem napadał na karawany podróżujące między Waterdeep a Cormyrem. Lubi dużo wypić i wszczynać bójki. Podobno swoje zrabowane bogactwa ukrył gdzieś poza wioską.
Latha Brannon's Boardinghouse(Pensjonat Lathy Brannon)
: Właścicielka pensjonatu gdzie podróżni mogą znaleźć bardzo tani nocleg. Chociaż tańszy od Starej Czaszki to do usług, wygód i klimatu karczmy jest mu daleko. Miejsce przeznaczone raczej dla emigrantów lub oszczędnych – za jedną sztukę złota można wykupić sobie pokój na cały tydzień.
Mane's Manor (Dwór Mane'ów)
: Dwupiętrowy budynek ulokowany w południowej części wioski. Należy ona do Matki Tary i czasem jest ona wynajmowana grupom poszukiwaczy przygód lub innym drużynom włóczykijów za 15 sztuk złota na miesiąc. Tara z chęcią odsprzeda posiadłość jeśli otrzyma satysfakcjonującą ją ofertę.
Miera Lulhannon: Sędziwa kobieta trudniąca się piekarstwem oraz garncarstwem. Ma trzy córki; Betra, Jassa i Mari. O Jassie mówi się jakby była miejscową pięknością.
Mother Tara's Festhall (Sala Biesiadna Matki Tary)
: Dwupiętrowy budynek pełniący rolę sali biesiadnej oraz teatru. Tu są organizowane wesela oraz uczty, a czasem nawet występy wędrownych trup aktorskich. Właścicielką przybytku jest Matka Tara, majętna kobieta (niziołek) o dobrej reputacji i wpływach w Cienistej Dolinie.
Stables (Stajnie)
: Stajnie należące do karczmy Starej Czaszki, która została odseparowana od reszty przybytku by uniknąć potencjalnych szkód wyrządzanych przez pożar. Półork Bardag gro'Shultu dba o porządek i zwierzęta. Dla klientów karczmy stajnie są darmowe.
The Stone House (Spichlerz)
: Spory kamienny budynek służący jako spichlerz, a czasem nawet jako magazyn towarów luksusowych przeznaczonych na handel.
Sulcar Reedo's House: Dom irytującego sarkastycznego staruszka, który nie omieszka obrazić lub pogrozić podróżnym. Zwykle całe popołudnie spędza na ławce przed chatą lub przed oknem (jeśli pada). Codziennie o świcie i o zmierzchu udaje się na długie modlitwy do świątyni Lethandera, ale biorąc pod uwagę jego usposobienie raczej nie jest pokornym sługą podążającym drogą swojego światłego pana.
Tethgar's House: W tym domu mieszka Tethgar wraz ze swoją żoną Senmą. Tethgar jest ponurym, siwiejącym mężczyzną zajmującym się kamieniarstwem. Zajmuje się projektowaniem oraz budową domostw.
Tulba the Weaver: Tulba jest grubym samotnie żyjącym krawcem oraz szewcem. Większość jego produktów trafia prosto do składu Weregunda. Szyje też ubrania na zamówienie.
Weregund the Trader House and Local Store: Kupiec, a właściwie właściciel pokaźnego składu oraz kompanii kupieckiej. Można u niego nabyć praktycznie wszystko; od broni, poprzez żywność, ciepłe ubrania, ekwipunek podróżniczy itd. Kompania Weregunda handluje z karawanami kupieckimi przybywającymi do Cienistej Doliny, ale większość jego asortymentu pochodzi od lokalnych dostawców.