Ja zauważyłem trzy style prowadzenia na forum, może coś to pomoże.
Styl Pierwszy Opisowy:
W tym stylu Mg prowadzi grę według określonej fabuły i w zasadzie gracze nie mają wpływu na dziejące się wydarzenia, a ich postacie żyją do puki gracze odpisują. W tym stylu sporo jest dialogów, wewnętrznych przemyśleń postaci i wczuwania się w klimat, są tu także walki jednak ich wynik jest z góry ustalony przez MG. Przypomina to trochę pisanie książki według schematu zaproponowanego przez prowadzącego.
Styl Drugi Problemowy:
Mg prowadzi scenariusz, stawiając na drodze graczy różne problemy, do których rozwiązania prowadzi wiele dróg, a im gracze bardziej kreatywni tym lepiej. Jest to klasyka rpg, ale dziwnym trafem mało kto odnajduje się w takich rozgrywkach, bo gracze przyzwyczajeni z gier komputerowych do rozwiązań siłowych nie dają rady przy czynnościach typu zbieranie informacji i wymyślanie nie związanych z walką rozwiązań.
Styl Trzeci Światotworzeniowy:
Najrzadszy na forum, ale przy dobrych graczach i Mg, rozgrywka staje się iście mordercza. Mg stawia graczy w niekorzystnej sytuacji już na samym początku gry, ale gracze w swojej turze mają kontrolę nad fabułą (oczywiście w ramach logiki gry i świata). Przypomina to trochę erpeg "Honor i Krew". Klimat gry i kreatywność graczy jest tutaj bardzo ważna, ale satysfakcja wszystkich stron gwarantowana (poza tymi tłumami graczy co nie zorientowali się o co kaman i ich postacie zdechły w męczarniach na samym początku rozgrywki). |