Dokładnie tak. Jeśli tworzysz system dajmy na to o życiu na quasi-średniowiecznym dworze, to nawet "szydełkowanie" może być pożądaną i praktyczną umiejętnością. Nie da się więc odpowiedzieć na to pytanie w oderwaniu od kontekstu.
Podobnie jest z pytaniem stricte mechanicznym. Mechanika rzutuje na rozgrywkę, więc warto zrobić tak, żeby wspierała zamierzony efekt. Przykładowo nie da się sensownie rozegrać sesji superbohaterskiej na mechanice WFRP, w której postacie praktycznie potykają się o własne nogi i mogą zginąć od jednego ciosu, a z drugiej strony oddanie specyfiki gry w WFRP na mechanice Fate, w której nawet początkująca postać jest megakompetentnym gościem a zginąć jest trudno, będzie praktycznie niemożliwe.
Podsumowując: powinieneś opisać, co dokładnie chcesz osiągnąć, o czym ma być Twoja gra, jaka ma być jej specyfika, klimat, itd. Dopiero wtedy można się świadomie snuć rozważania nad dopasowaniem mechaniki.
__________________ Jedyna potrzebna moc to ta, która pozwala powstać po upadku. |