Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 16-07-2017, 20:13   #16
Eleishar
 
Reputacja: 1 Eleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputacjęEleishar ma wspaniałą reputację
Osobiście jestem miłośnikiem postaci, które potrafią wiele. Problem jak już zostało zauważone stanowi limit punktów na atrybuty czy rang umiejętności, liczba atutów czy innych talentów. Z tym że nie jest to jedyne "ale".
Mamy bowiem systemy gdzie istnieje kosmiczny dysbalans pomiędzy dostępnymi graczom profesjami i można zrobić sobie postać "dobrą we wszystkim" z definicji profki, a ktoś inny zrobi sobie "specjalistę" i tak czy owak będzie od nas lepszy we wszystkim innym, bo potęga klasy postaci mu na to pozwala (D&D się kłania).
Dobrym przykładem promowania wszechstronności jest system rozwoju postaci w Warhammera, każda profesja ma ileś umiejętności i talentów (oraz rozwinięć cech), które trzeba wykupić by móc przejść dalej. Nawet idąc w wyspecjalizowaną profesję (jak skrytobójca, czy fechmistrz), liźniesz zawsze trochę zróżnicowania, bo masz raz że kilka etapów kariery przed sobą, a dwa nie samym mordowaniem człowiek żyje.
O ile można tak powiedzieć w przypadku systemu fantasy, jest to postawienie na realizm postaci, które muszą umieć żyć poza drużyną awanturników. Oczywiście jak wspominali już przedmówcy jest też opcja stawiania na storytelling (za którym średnio przepadam, jako miłośnik cyferek), gdzie wiele rozstrzygnięć bierze się na rozsądek, a nie na kartę postaci. Niestety stwarza to też opcję do przegięć, ale czy któreś rozwiązanie tego nie robi?
 
__________________
Nieważne kto śmieje się ostatni, grunt żebym był to ja.
Eleishar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem