1. Rację ma tutaj
Avdima. Zwracam uwagę, że cecha broni
parująca oznacza +10 do WW przy parowaniu. Przy parowaniu np. zwykłym sztyletem lub mieczem trzymanym w słabszej ręce zwyczajnie tesujemy niezmodyfikowaną wartość WW.
Cytat:
Nie na temat: nie pamiętam czy parowanie bronią do której nie posiadasz specjalizacji obarczone jest karą. To nie ma nic wspólnego z oburęcznością, ale gdybyś chciał posługiwać się bronią parującą (jak łamacz mieczy), to IMO powinieneś mieć karę do każdego testu tą bronią bez posiadania zdolności "Broń Specjalna (parująca)".
|
Dobrze rozumujesz i tak też jest w zasadach. Na stronach 107-108 (Oręż) jest:
Cytat:
Bohater używający broni specjalnej, który nie posiada jednak odpowiedniej zdolności, musi zmniejszyć o połowę (zaokroglając w górę) wartość swojej Walki Wręcz lub Umiejętności Strzeleckich.
|
Nie ma wyszczególnienia, że tyczy się to takiej lub innej akcji - czyli tyczy się do wszystkich testów WW i US związanych z użyciem broni, zarówno ataku zweihänderem, jak i parowania lewakiem.
2. Inne rodzaje
wiedzy niż te wymienione w rozdziale z umiejętnościami są rozsiane po podręcznikach. Są dosyć szerokie - nie ma więc
wiedzy (Reikland), tylko
wiedza (Imperium) (z ewentualnym modyfikatorem +10 do testów dotyczących Reiklandu dla osób pochodzących z tej prowincji, jak proponuje
Dziedzictwo Sigmara).
Jeśli potrzebujesz nowej wiedzy spoza podręcznika, wybierz po prostu państwo lub lud (w przypadku ludzi) albo rasę (chyba tylko
wiedza (zielonoskórzy) obejmuje kilka pokrewnych ras).
3. Poza tymi z głównego podręcznika w dodatkach pojawił się jeszcze chyba tylko
sekretny język (więzienny) dla profesji recydywisty. Tworząc swoje, podobnie jak z wiedzą, myśl o szerszej grupie - to nie jest język danego kultu albo organizacji, a raczej szerszej grupy - np.
wojenny dla wszystkich zawodowo związanych z wojną.