Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 31-07-2018, 21:32   #54
Warlock
Konto usunięte
 
Warlock's Avatar
 
Reputacja: 1 Warlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputacjęWarlock ma wspaniałą reputację
Cytat:
Po tym jak Warlock odniósł Twój zarzut hiperrealizmu (oryginalnie kierowany przez Ciebie do "polskiej szkoły grania") jako zarzut do staroszkolnego D&D (), dyskusja stoczyła się z old school vs new school na mechaniki narracyjne vs mechaniki dające rezultaty binarne (jakby nowe gry miały tylko mechaniki narracyjne ). Mimo że moja krytyka odnosiła się do nieopartego w zasadach DM fiat, a nie do gier z zero-jedynkowymi wynikami rzutów kości. Z takiego nieumiejętnego mieszania pojęć nic konstruktywnego nie wyjdzie, więc z tego tematu się wolę już na dobre wyłączyć.
Rozumiem, że żyjemy w XXI wieku, gdzie jest przesyt informacji, ale to nie usprawiedliwia nieumiejętności czytania ze zrozumieniem i to jeszcze tak prostych przekazów, bo jak wcześniej słusznie zauważyłeś, że ja słusznie zauważyłem – nie rozprawiamy o fizyce kwantowej.

Slan przypisał hiperrealizm "polskiej szkole grania", ale stwierdził też, że "stara szkoła", to jest próba wprowadzenia polskiej szkoły bokiem – co ja interpretuję jako stworzenie furtki dla takich zachowań poprzez wymówkę gry w staroszkolne systemy.

Cytuję:
Cytat:
Jako zdeklarowany antyfan OSR generalnie uważam, że to próba wprowadzenia bokiem stereotypowej polskiej szkoły prowadzenia z jej „zdroworozsądkowym hiperrealizmem”, wszechwładzą mg, olewaniem reguł itp.
Niezależnie od tego, co miał na myśli autor tego tekstu, ciężko odebrać to w inny sposób.

Co więcej ja mówiłem o globalnych skłonnościach, czyli czymś co albo nie czytałeś, albo nie przyjąłeś do wiadomości. To, że były już wtedy narracyjne systemy o niczym nie świadczy, bowiem zdecydowany przesyt był tych binarnych (to też złe określenie, bowiem już wtedy RQ dawał różne typy sukcesów/porażek, odstających od prostego wyniku TAK/NIE – jeśli wprowadzisz element "Nie, ale..." to przestaje być on binarny – dlatego określiłem to mianem systemów skupionych na rozwiązywaniu kluczowych dla rozgrywki sytuacji spornych). Dziś ma miejsce odwrotność tego trendu i zestaw zasad jest nierozerwalnie powiązany z tym jak gramy w dany system. Zupełnie inaczej gra się w Dungeon World, inaczej gra się w Swords & Wizardry, a jeszcze inaczej gra się w The One Ring, czy jakiegoś indyka. Właśnie o tych globalnych trendach mówiłem, bo bardzo często to zasady definiują nam styl naszej gry. Nie oznacza to, że nie można grać w dany system inaczej niż zakładałby to jego twórca, ale na podstawie podanych reguł można obiektywnie zauważyć, że takie konkretne będą skłonności ogółu populacji w to grającej i na tej podstawie definiować starą szkołę. Argument, że u Gygaxa w garażu grało się inaczej jest mało obiektywny, jeśli zestawi się go z ogółem populacji. Dlatego przy definiowaniu starej szkoły trzeba się posłużyć podręcznikami, do których ona się odnosi, a nie czyjąś mało obiektywną pamięcią.

Cytat:
Nie jest istotne jak dawniej grano, bo to nie do końca ma dla nas znaczenie. Efektywnie, przekształcamy i reinterpretujemy ich styl po swojemu.
Powiem więcej... kiedyś nie było czegoś takiego jak stara szkoła lub właściwy dla danej grupy wiekowej i geograficznej styl gry. Każdy grał na swój sposób, szczególnie, że nie było wtedy internetu, więc też nie było pasterza, za którym owieczki mogłyby podążać i którego mogłyby naśladować. Dla wielu był to nieznany świat, który dopiero co poznawali, dlatego na pewno wykształciły się też inne style gry. Tylko z biegiem lat ludzie zauważyli, że inaczej się grało w systemy z lat 70 i 80. Nie, że lepiej, tylko po prostu inaczej. Powodem na pewno była niewątpliwa świeżość tego hobby, ale też ważnym czynnikiem były zasady tych systemów, które definiują styl gry dla ogółu użytkowników danego systemu. Z biegiem lat powstał ruch OSR, który starał się to zdefiniować i odświeżyć z różnym rezultatem...
 
__________________
[URL="www.lastinn.info/sesje-rpg-dnd/18553-pfrpg-legacy-of-fire-i.html"][B]Legacy of Fire:[/B][/URL] 26.10.2019
Warlock jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem