Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 16-08-2022, 08:26   #8
Asmodian
 
Asmodian's Avatar
 
Reputacja: 1 Asmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputacjęAsmodian ma wspaniałą reputację
Cytat:
Co sądzicie?
Zapytałbym, po co Ci mechanika bitew, a precyzując, po co mechanika bitew rozstrzyganych jednym rzutem kością?. Pytaniem nie powinno się odpowiadać na pytanie, ale w tym wypadku aby określić, czy twoje rozwiązanie problemu jest właściwie zadałbym szereg innych pytań.

Po pierwsze - jak ważna, lub ważne będą bitwy dla fabuły scenariusza czy kampanii? Jeśli wpływ bitwy na scenariusz jest nieistotny, lepiej poprzestać na fabularnej wzmiance. Czegoś w rodzaju wiadomości w prasie, czy innych mediach które występują w kreowanym świecie. Jeśli bitwa będzie stanowić ważne rozstrzygniecie działań graczy, to nie byłbym pewnien, czy taka mechanika jednego rzutu byłaby dla graczy satysfakcjonującym ukoronowaniem scenariusza czy kampanii. Jak ważne i jak częste są bitwy w kreowanym świecie? Tu pytam również o kontekst bitwy w kreowanym świecie, bo bitwy najczęściej były wydarzeniami na skalę światową lub co najmniej regionalną.

Cytat:
To taka luźna statystyka mająca pomoc MG rozpatrywać większe bitwy i kampanie wojenne. W końcu nie prowadzi się sesji rpg każdemu żołnierzowi z osobna
A propos scenariusza czy kampanii. Jeśli jest to opowieść o wojnie, lub kampania grana w jej trakcie, to bitwy jako takie mogą nie stanowić najważniejszej rzeczy w takiej sesji. Przeżycia osobiste postaci, problemy przeciętnej armii z przemieszczaniem, obozowaniem, aprowizacją mogą i najpewniej będą stanowiły całkiem pokaźną część gry, lub co najmniej stworzą specyficzną otoczkę fabularną, przy której bitwa której rezultat określony jest przez jeden rzut kością będzie wyglądać blado.
Dodatkowo - armia jest specyficznym środowiskiem dla bohaterów graczy i klasycznej "drużyny", bo obowiązuje czasem(często? Zawsze?) ścisła hierarchia stopni, która może klasycznie zabić pewne interakcje wśród graczy. Często nie od rzeczy jest właśnie prowadzić kilka równoległych solówek i potem łączyć lub dzielić wątki.

Cytat:
mechanika nie robi do bitew
Kolejne pytanie - jak wielki wpływ na samą bitwę mają mieć bohaterowie graczy i zasadnicze pytanie, jakie cechy, umiejętności lub ekwipunek pozwolą zmodyfikować jej wynik? Jakie cechy/umiejętności/ekwipunek pozwolą im w ogóle ją przeżyć? Jeśli bohaterowie zostaną zredukowani do roli statystów, którzy nie zmienią wyniku bitwy, to tak ją odbiorą. Jako tło fabularne i nic więcej. Gracze muszą czuć, że kierują przebiegiem bitwy, czy to posiadając pewien określony "skillset" albo po prostu przez deklaracje dające określone wyniki.
 
__________________
Iustum enim est bellum quibus necessarium, et pia arma, ubi nulla nisi in armis spes est
Asmodian jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem