Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 12-04-2024, 10:42   #18
Alex Tyler
Młot na erpegowców
 
Alex Tyler's Avatar
 
Reputacja: 1 Alex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputacjęAlex Tyler ma wspaniałą reputację
Mówiłam o graniu w zgodzie z założeniami podręcznika a przerzucanie obrażeń w drugiej edycji (już nie pamiętam, czy w pierwszej też) jest zarezerwowane wyłącznie dla postaci graczy (błąd ten jest dość częsty z powodu niskiego poziomu polskiego przekładu). Survivability w 5e jest najwyższe ze wszystkich edycji, ale jak się sztucznie nie ułatwia (spreadowanie obrażeń i inne błędy wielu MG) to wciąż bywa trudno nawet na wyższych poziomach. Testy save or suck/die nie są domeną wyłącznie Warhammera, w D&D są dość częste. Warto też zwrócić uwagę, że dedekowcy generalnie tworzą zminmaxowane postacie skrojone do przeżywania niebezpiecznych przygód. Wystarczy spróbować tego samego w WFRP2e pickując tarczowników, kozaków kislevskich itp. do tego grając strategicznie na mapce taktycznej (zalecanej przez podręcznik 2e) a efekty mogą być zgoła inne, niż z ekipą suboptymalnych cyrkowców, paziów i węglarzy stworzonych typowo pod fabułę. Ogólnie mój point jest taki, że odczucia odnośnie trudności i heroiczności wynikają bardziej z poziomu i filozofii gry u konkretnych jednostek, niż samego uniwersum i zasad per se. Nie chcę też nikomu mówić jak powinno się grać, tylko jak to wygląda by the book i w lore. Ostrzegam też przed wpadnięciem w fałszywą dychotomię, że heroiczność zabija mrok i szarość. W wielu światach (np.: uniwersum gier Diablo) na luzie sobie koegzystują. I żeby nie było, nie sugeruję że w WFRP są takie same power levele co w D&D, są odczuwalnie niższe, ale nadal pozwalają na sporą dozę heroiczności. Postaciom u kresu ścieżki rozwoju praktycznie wszystko z obrębu ich specjalizacji wychodzi.
 
__________________
„Everything that lives is designed to end. We are perpetually trapped in a never-ending spiral of life and death. Is this a curse? Or some kind of punishment? I often think about the god who blessed us with this cryptic puzzle... and wonder if we'll ever get the chance to kill him”.
Alex Tyler jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem