lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Pozostałe systemy RPG (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/)
-   -   Dungeon World (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/15502-dungeon-world.html)

Mansfeld 15-09-2015 14:00

Dungeon World
 
Dungeon World to wydana w listopadzie 2012 roku gra Sage LaTorry oraz Adama Koebela oparta na silniku "Powered by the Apocalypse" (z pierwowzoru, czyli gry Apocalypse World). Dungeon World jest grą o niezwykłych w swoim rodzaju bohaterach wspólnie odkrywających i przemierzający niezbadany, niebezpieczny fantastyczny świat, zmagających się z potworami i przeciwmnościami świata, zdobywającymi skarby i magiczne przedmioty.

Poniekąd gra inspirowana nurtem D&D (wszerz od przynajmniej AD&D 1e/2e do najnowszych edycji D&D). Oficjalna strona gry.

Ktoś to zna, gra(ł)? Osobiście zdarzyło mi się rozegrać ponad dwadzieścia sesji, spróbować poprowadzić kampanię (niestety zakończyło się na trzech sesjach). Ogółem przyjemna gra, z ciekawymi rozwiązaniami i jednocześnie bez olbrzymiego balastu tabelek i cyferek.

Lord Cluttermonkey 16-09-2015 10:30

A możesz w kilku punktach opisać, czym to się różni od standardowego lochotłuka?

Mansfeld 16-09-2015 12:22

Sama specyfika silnika Powered by the Apocalypse wprowadza róznice:
- Zamiast "udało się"/"nie udało" się są trzy stopnie wpływu na fikcję: wynik 10+ (z 2d6 plus modyfkator) daje pełen sukces/więcej opcji, 7-9 to ambiwalentny rezultat, częściowy sukces i/lub tzw. "GM Move" (lżejszy, mniejsze konsekwencje oraz zmiany), 6- to generalnie możliwość wprowadzenia pełnych konsekwencji przez prowadzącego plus +1 XP dla postaci gracza. Z "6-" oraz "7-9" wiąże się pojęcie "fail forward".
- Przede wszystkim DW nie jest stricte nastawione na "task resolution", raczej jest bliżej "situation resolution". Gra napędzana jest działaniami i Ruchami/Moves wykonywanymi przez gracza, zaś każde zastosowanie Ruchu (w tym rzucenie kośćmi) ma wprowadzać coś do fikcji - nawet porażka ma popychać fikcję do przodu.
- Bohaterowie wraz z poziomami poszerzają głównie swoją pulę zaawansowanych ruchów klasowych (czasem jedne zastępują lepszymi wersjami), oraz nieznacznie rozwijają swoje atrybuty.
- Nie ma "umiejek". Są tylko atrybuty, ruchy podstawowe, specjalne, a także klasowe i jedna wynikająca z rasy.
- Każdy gra unikalnym przedstawicielem swojej profesji/klasy, czyli tylko jeden gracz może wybrać dany playbook (np.: Druida, Barda, Wojownika). Za to klasy to nie tylko zwykła klasa, ale kompletny i unikalny motyw (archetyp?) postaci.

Zaś dodatkowo porównując choćby eksplorację lochów w Dungeon World a w choćby Pathfinderze, penetracja jakiegoś lochu rzadko kiedy ma przekraczać jedną sesję (najczęściej nawet mniej).

Dungeon World z zasady przeznaczony jest gł[ównie do kampanii po kilka, kilkanaście sesji, może nieco więcej - albowiem po 10. poziomie, zamiast później wbić "11-stego", gracz ma do wyboru: zmienić postać na nową i starą odesłać na odpoczynek, grać nową postacią wraz ze starą w towarzystwie (fikcja i tak skupiać się ma na tej nowej) albo zmienić klasę postaci (zaczynając od 1. poziomu, z redukcją części zdobytych Ruchów wedle rozmowy gracza z prowadzącym) i tym samym zmienić jej koncepcję, poniekąd "wracając do podstaw".

Plus sama walka jakoś nie rózni się od zabawy poza nią - tak samo deklaruje się działanie osadzone w fikcji i na jego podstawie wybiera się najodpowiedniejszy Ruch.

Komtur 16-09-2015 13:49

Mam Apocalypse World i choć nie grałem, to uważam że jest to niezła ale wymagająca gierka. Chętnie bym zagrał w DW, gdyby ktoś zechciał wprowadzić mnie w szczegóły systemu.

Anonim 16-09-2015 18:40

Brzmi jak InSpectres.

Mansfeld 16-09-2015 19:18

Dungeon World jest odległy od InSpectres - zupełnie różna mechanika, zgoła odmienne założenia oraz struktura rozgrywki, nie mówiąc już o "filozofii rozwoju postaci" (w tym jej braku w InSpectres).

Komtur 17-09-2015 12:16

Ciekaw jestem tych ruchów postaci w DW, czy też jest "grożenie przemocą", "czytanie sytuacji" itd.?

Mansfeld 17-09-2015 13:39

Ruchy są inne/inaczej opisane i z innymi nazwami, bliżej standardu fantasy. Niemniej przykładowo ruch "Discern Realities" w zasadzie jest odrobinę zbliżone do ruchu "czytania sytuacji".

Anonim 17-09-2015 20:58

Tak, tak w InSpectres nie ma rozwoju postaci, ale takto taki pseudonarratyzm i wolność wynikająca z rzutu kością wygląda jakby żywcem wyjęte z InSpectres (lub na odwrót). A skoro już tu jesteś to może spróbuj poprowadzić przez forum InSpectres? Ja bym się pisał, a jak ten Fantasy InSpectres z rozwojem postaci to w sumie też bym się pisał, gdybyś mi klarownie wytłumaczył zasady i stosował się do nich.

Komtur 17-09-2015 21:14

Anonim InSpecters to zupełnie inna bajka, aczkolwiek też bym zagrał. Mogłoby być śmiesznie.
Apocalypse World(i pewnie też DW) jest specyficzny i ciężko go opisać. Zdecydowanie mechanika wpływa bardziej na rozwój fabuły niż w klasycznym rpg, ale i tak Mg powinien mieć jakąś koncepcję scenariusza/fabuły.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:13.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172