lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Warsztaty Pisarskie Last Inn (http://lastinn.info/warsztaty-pisarskie-last-inn/)
-   -   Warsztaty dla MG! (http://lastinn.info/warsztaty-pisarskie-last-inn/2482-warsztaty-dla-mg.html)

Kutak 28-01-2007 19:11

Warsztaty dla MG!
 
Zdarzają się czasem ludziom idee niezłe, dobre, świetne. Dzięki właśnie takim ideom nasz świat wygląda tak a nie inaczej. I chociaż pomysł, który zaraz wam przedstawię, nie jest niczym wielkim w porównaniu do wynalezienia koła czy wynalazków Da Vinci, to już w tej chwili przystali do jego realizacji tacy MG jak Yarot, Redone i (trochę nieskromnie ;) ) Kutak. O co chodzi?

O warsztaty, tak popularne ostatnio na LI. I, jak widzicie w tytule, będą to warsztaty nie dla graczy, a dla potencjalnych Mistrzów Gry. Sesji bowiem pojawia się u nas coraz to więcej, a nie wszystkim MG starcza umiejętności na poprowadzenie tego, co sobie wymarzyli. Nie twierdzę, iż ja, Yarot czy ktokolwiek inny jest MG doskonałym- bo nie jest. Ale mamy w zanadrzu trochę rad, którymi możemy wspomóc początkujących dopiero twórców. Tak więc, żeby brzmiało inteligentnie, przejdźmy do meritum.

Podzielimy się. Każdy "doświadczony MG" w tej chwili szuka jednego MG początkującego- czy na forum, czy poprostu zaczynającym swoją przygodę z prowadzeniem. Ci właśnie, niech będzie "nowi MG", przygotują krótkie zarysy scenariuszy i podzielą się nimi ze "starymi wyjadaczami". Następnie przyjdzie moment na dopracowanie tego scenariusza- z małego szkicu, opierając się na współpracy, powstanie rozpisana na niezbyt długą sesje, dopracowna przygoda, czekająca wręcz na rozpoczęcie jej na LI. Co dalej? Rekrutacja, zbieranie graczy i start sesji.

Sama sesja także będzie prowadzona "we dwójkę". Tu jednak "nowy MG" będzie odgrywał główną rolę- on będzie zajmował się w większości sesją, jego "bardziej doświadczony" współpracownik zazwyczaj będzie służył tylko radą. Oczywiscie ten podział obowiązków może zmienić się, ale to już sprawy między dwoma MG. Ważne, by forma nie została zachwiana.

Do czego ma to prowadzić, w czym mają pomóc owe warsztaty? Głównie pomogą nabrać trochę wprawy, zapobiegą powstawaniu kolejnych prawie identycznych sesji z gatunku "Siecz, rąb, gwałć" oraz pomogą w starcie jako MG na naszym forum. Dołożymy wszelkich starań, by sesja stała się czymś świetnym, a jedyne oceny jakie dostaje, to dziesiątki...

Chcesz się zgłosić, Mistrzu Gry? Zapraszam! Jednak wcześniej chciałbym, żebyś zaznajomił się z kilkoma zasadami:

1. Nie Redone, a chęć spora zrobi z Ciebie narratora!- główna zasada. To jest wasz scenariusz, wasza przygoda. My gramy tu rolę pomocników, drugoplanowego statysty, który pomoże wam to wszystko dopracować. To wasza sesja, my tylko ułatwiamy wam i tak niezbyt lekką pracę. Ale chyba warto, nie?;)
2. Pomysłowość. Tak, właśnie pomysłowość. W prawdzie stare przysłowia mówią o tym, że najlepsze są proste rozwiązania, ale ileż można? Może nie warto robić kolejnej sesji fantasy polegającej w większości na przemierzaniu świata z mieczem w dłoni? Jest tyle ciekawych opcji- tyle pięknych epok w historii, tyle ciekawych zdarzeń w naszym świecie, postapokaliptyka czy przyszłość... A może horror? Nikt nie pogardzi dobrą sesją grozy! A nawet jeżeli fantasy, to zróbmy to inaczej! Polityka? Pewnie! Zabawa typowymi schematami, ale w sposób o wiele bardziej ambitny? Od dawna noszę się z planem zrobienia sesji o "wyprawie rycerzy na smoka", to też niezły pomysł po odpowiednim ubarwieniu! Nie bójcie się ciekawych rozwiązań.
3. Zrozumienie. My też jesteśmy ludźmi (poza mną- jestem borsukiem ;) )- czasem nie mamy czasu, nie znamy się na wszystkim, w wielu tematach możemy mieć braki. Postarajmy się razem dopasować- trochę niżej zobaczycie "profile" każdego z nas, poczytajcie i postarajcie się "wybrać" osobę, z którą najprędzej się dogadacie co do realiów sesji. Tak, żeby dobrze się nam pracowało ;)
4. Wymagania. Tak, mamy wymagania. Początkujący nie oznacza absolutnie nieobeznanego- jednak musisz wiedzieć coś o RPG, podobnie jak mieć chociażby i teoretyczną wiedzę na temat prowadzenia. Do tego oczywiście kultura, z którą na forum nie ma problemu, ortografia (koniecznie- w końcu na forum jest funkcja "pisownia!") i posty dłuższe niż trzy, cztery linijki. Chcemy prowadzić sesje na poziomie, prawda?:)


A teraz parę słów o tych, z którymi przyjdzie wam, potencjanym "nowym MG", pracować:

Redone- Nasza specjalistka od sesji fantasy. MG w niedawno zakończonym "Niesfornym Bardzie", prowadziła również dwie niezwykle popularne sesje pod wspólnym hasłem "pół żartem, pół serio" oraz "Kaprysy Losu" w zapomnianym już nieco systemie, jakim są "Kryształy Czasu".

Yarot- Jego sesje uważane są za jedne z najlepszych na całym forum. MG w "Arce" i "Niemym Krzyku", sesjach w Zew Cthulhu dziejące się w naszych czasach, w Polsce, a ostatnio jego "Cień Yog-Sothotha" dziejący się w Ameryce, w latach '20 znowu rządzi między Cthulhu :) Do tego prowadzi także warsztaty dla graczy oraz dwie sesje Warhammera- "Tu ne cede malis" oraz "12 kroków" (toe ostatnie już zamknięte). Razem z Milly prowadzi także SLND 42, jedną z największych sesji na forum. Specjalizuje się w horrorach oraz, mówiąc krótko, "naszych czasach".

Kutak- No to ja ;) Prowadzę "The Planewalkers" (DnD), "Dziesiątą Muzę" (Prawie Historyczna ;)), trzy solówki w dziale inne oraz powoli, niestety, umierającą Neuroshimę "Skarb Pański". Mogę poprowadzić właściwie wszystko, poza nadmiernymi klimatami anime, zbyt wyszukanymi realiami historycznymi oraz sesjami komediowymi.

No, to już chyba tyle :) Spodobało Ci się? No to na co czekasz? Zgłaszaj się w tym temacie i myśl nad jakąś przygodą. Masz pomysł? Ślij na PW, najlepiej do wszystkich z nas, chyba że naprawdę chciałbyś/chciałabyś prowadzić z wybraną osobą. Do roboty, sława i chwała czeka! :D

A może jesteś MG, który umiałby nauczyć czegoś innych? Zapraszam na PW- projekt jest otwarty, przyjmiemy każdego chętnego między nas. Zależy nam tylko na tym, by na forum było coraz więcej świetnych scenariuszy, a poziom rósł nieprzerwanie w górę:)

Pozdrawiam serdecznie
Kutak

Kutak 28-01-2007 20:38

Panie, panowie i borsuki, świetna nowina ;) Do naszego grona MG dołączyła także znana i lubiana pani moderator, Milly! Specjalistka od Świata Mroku, klimatów urban fantasy oraz zwykłego, bezsystemowego fantasy! MG w NeverWhere, Fantasy (sesji wolnej) oraz współMG w SLND 42. Czy trzeba mówić coś więcej?

Nasze grono poszerza się w zabójczym tempie. Teraz czekamy na zgłoszenia "początkujących" :)

Redone 29-01-2007 11:21

Z założenia mieliśmy pomagać w tworzeniu sesji od zera, a tu na razie chętni są do pomocy w obecnych sesjach. Nic nie obiecuję, ale moge pomóc przy którejś już istniejącej sesji, najpierw musze je jednak przejrzeć i dam wam wkrótce znać.

Aha, jeszcze jakby się ktoś uparł, to mogę pomóc przy tworzeniu przygody do Fallouta :)

Kutak 01-02-2007 14:45

Mała uwaga- ten temat i cały projekt to raczej zaczynanie sesji od zera, nie kontynuowanie prowadzonej już sesji ani też miejsce na rady i pdpowiedzi. Jeżeli ktoś będzie chciał porozmawiać o sesjach, które już prowadzi czy nawet o postaciach, którymi gra- zapraszam na PW/mail'a/gadu, chętnie odpowiem i w miarę możliwości- pomogę :)

Pozdrawiam,
Kutak

Kutak 05-04-2007 12:23

Nie chce nic mówić, ale ze wszystkich zgłoszeń w tym temacie prawidłowe były tylko dwa- Hammena i Lkpo. Naprawdę ciężko jest odzywać się do każdego z pytaniem "Jak Ci pomóc" na PW, a wyraźnie (chyba :D ) prosiłem o inny sposób zgłoszeń.

Jeżeli chcecie więc brać udział w projekcie, wyślijcie mały- parę zdań- projekt swojej potencjalnej przygody do jednego z MG. Kogo wybierzecie- to już wasza decyzja. Jeżeli zaś ktoś potrzebuje po prostu luźnych porad czy też chce porozmawiać z kimś o swoim projekcie- zapraszam chociażby na gadu (3393434)- zawsze chętnie pomogę.

Pozdrawiam
Kutak

Tammo 08-10-2007 00:34

Alaronie, sugerowałbym opisanie pokrótkie choćby typu przygody. Mniemam, że może to skrócić Twe oczekiwanie. ;-)

Coś w stylu: awanturnicze przygody a la Indiana Jones, lub ideałem byłoby skrzyżowanie tajemniczości i nieznanego rodem z Lost, z klimatem wielkiego eposu jak u Tolkiena, przy charakterach rodem z sagi Smoczych Lanc AD&D.

Czy jakoś tak. MG mają swoje preferencje, i to, co napisałeś, choć daje pewne informacje, nie daje tych wymaganych tutaj.

Alaron Elessedil 08-10-2007 17:58

Yarot pisał już do mnie PW, lecz nie jestem pewien który z Mistrzów czułby się najlepiej w tych klimatach i dlatego właśnie chciałbym, żeby któryś z MG-nauczycieli sam zdecydował się na prowadzenie mnie (jeżeli takowy się znajdzie :P), a nie ja z wysunięciem prośby. Mogę napisać do Kutaka, Redone, Yarota i poprosić kogoś, ale nie wiem czy akurat MG, do którego napiszę, będzie czuł się dobrze w świecie, który chciałbym poprowadzić i nie wiem przede wszystkim czy któryś MG chciałby mnie poprowadzić, a to są dwie podstawowe sprawy :)

Kierując się wskazówkami Tammo, zamieszczę kilka dodatkowych informacji.
Jak już mówiłem świat będzie całkowicie autorski (czyt. mój), ale nie mam jeszcze go dopracowanego w najmniejszych szczegółach, więc ułatwiłbym sobie sprawę, zamieszczając sporo elementów z DnD, takich jak np. Magię.

Dark Fantasy odpada, gdyż nie gustuję w tym stylu i przeczytałem tylko jedną serię z właśnie tym klimatem.
Sesja najbardziej zbliżona miałaby być do DnD.
Coś typu Lost całkowicie odpada, gdyż bohaterowie mieliby jasno postawiony cel z możliwościami wykonywania misji pobocznych, a aura tajemniczości całej sesji mi nie odpowiada, ponieważ:
a) trzeba ją umieć zbudować i podtrzymać, a nieumiejętnie prowadzona może doprowadzić do upadku sesji
b) nie przepadam za sesjami tego typu ;)
Byłoby coś z Indiany Jonesa, ale tylko drobne szczególiki. Na pewno chciałbym, żeby było tam coś ze spektakularnych ucieczek "z czymśtam przed czymśtam" :D
Z wieloma elementami chciałbym zbliżyć się do Dragonlance'a.
Ogólnie rzecz ujmując chciałbym zrobić sesję w świecie najbardziej zbliżonym do światów DnD z naciskiem na DL i FR.

Czy o to chodziło? :D

EDIT: Całkowita wygrana skończy się dołączeniem do mojego Panteonu Bogów :D

Tammo 09-10-2007 14:50

Jeszcze dodam w takim razie przygarść wskazówek. DnD może być BARDZO różne. (kwadratowe i podłużne ;-) )

DnD to np. łowy na wampira (Barsowia itp.)
DnD to Wrota Baldura.
DnD to Kroniki Lancy.
I wiele innych.

Całkowita wygrana dołącza do Panteonu Bogów, a czym postacie mają się zająć po drodze? Stawiasz na akcję, czy dialogi? Opisy, refleksje wewnętrzne, czy szybkie podejmowanie decyzji i kto najwolniejszy lub najszybszy lecz lekkomyślny ten trup? Bohaterowie będą często czy rzadko ginąć? Magię ma co drugi, czy co dwudziesty NPC?

Niestety, więcej nie będę w stanie Ci pomóc, ponieważ jedyna prawdziwa gra w DnD moja, to Bezsenność, sesja tu na forum do której dołączyłem jakiś czas temu.

W kreacji świata pomaga:

- mapa miejsca rozgrywki (wspomniane przez Cię wyspy)
- rozpiska frakcji (na płd wyspy kanibale pod władzą potężnego szamana, na wschodzie wulkany i ogniste salamandry, pustkowia, środek zajmują amazonki itp.)
- rozpiska możliwości frakcji oraz ich środowiska (amazonki łowią kanibali na ojców ich dzieci, kanibale boją się salamander, ale łowią rybaków z drugiej wyspy, rybacy handlują z DługoUchymi, którzy biorą od nich ryby i stawiają im posągi Koa Noo - czyli ichniego bóstwa, itp.)
- klimat, fauna, flora (przyda się, byś wiedział, jak co tam wygląda, i czy np. bohater znajdzie zioło lecznicze na sawannie, w tundrze czy na pustyni, a może to nie zioło ale wąż?)
- parę fajnych lokacji (tajemnicza świątynia, leże smoka, siedziba maga ognia w środku jeziora lawy, itp.)

Powodzenia!

Alaron Elessedil 09-10-2007 18:34

Tammo, nie ukrywam, że pomagasz mi bardzo :D
Właściwie to z DnD znam tylko DL i FR, bo chociażby Al-Quadim jest dla mnie całkowicie obcy i znany tylko z nazwy.
Myślę, że najbliższe by mi było Dragonlance i Forgotten Realms.

Podczas drogi mam zamiar zrobić ze wszystkiego po trochu, czyli akcja, dyskusja.
Jeżeli chodzi o charakter postów to przyjmuję, że myśli przebiegają bardzo szybko, więc rozmyślania wchodzą w grę i są na miejscu w każdej okazji. Oczywiście raczej nikt podczas bitwy nie będzie referatów w głowie układał, ale przypomnieć sobie fragment z życia, z nauk.
Przy walce bardzo bym cenił sobie opisy, bo największe szanse na trafienie będzie miał ten, który opisze dokładniej, a post typu "atakuję" lub "atakuję w głowę" będzie po prostu traktowane jak taki powolny atak od niechcenia, który może być łatwiej sparowany. Wtedy nawet zwykły, pijany cłop będzie miał możliwość sparowania ciosu (może przesadziłem, trochę :D )
Nie będę nikogo ścigał za to, że podczas walki odpisze później niż inni. Jak postać będzie musiała podjąć szybką decyzję to postać ma ją podjąć szybko, a nie gracz uczestniczący w sesji. Mam nadzieję, że wyraziłem się jasno, bo mam tendencje do tłumaczenia takiego, jakie ja rozumiem (często okazuje się, że tylko ja :D ), ale nie dotyczy to opisów np. terenu, więc o ten aspekt sesji jestem spokojny :D
Jasnym jest, że jak przyjdzie walczyć ze smokiem to nawet jeżeli gracz opisze dokładnie jak atakuje, a po prostu podejdzie i zacznie ciąć go po łapach, to wiadomo, że efektu nie będzie, ponieważ smok ma wytrzymałe łuski. Inna para kaloszy jest jak bron jest magiczna i jest w stanie zranić smoka przez łuski (nie sądzę, abym takową dopuścił, ale może :D ). Wtedy tylko kwestia pozostaje taka, jak podejść do smoka? :D
Nie przewiduję masowych śmierci, chyba że gracz nie będzie sie udzielał lub będzie pisał bez sensu, czy będzie bawił się w trzeciego MG. Śmierć również może delikwenta spotkać, jeżeli będzie grał lekkomyślnie lub będzie myślał, że jest to JFantasy (jednym machnięciem miecza obetnie 500 głów na raz).
Mimo wszystko śmierć będzie zdarzała się rzadko (tylko nie myśleć mi ty, że jak tak powiedziałem to można atakować w pojedynkę armię żywiołaków i wyjść z tego żywym-stawiam na realistyczność gry), lub wcale :D
Magia jest czymś dosyć powszechnym, ale ciężko określić coś na tyle jednoznacznie, że np. jedna na pięć osób używa magii. Tego nie jestem w stanie podać.

Co do kreacji świata to tutaj nie będę podawał, ale mapa będzie (mama wyruszyła po siatkę kartograficzną :D )

Tammo 09-10-2007 20:24

Przepraszam, że zajęliśmy temat, ale niestety nie mogę się podjąć pomocy via PW, nie dysponuję odpowiednią ilością czasu.

Alaronie, proponuję zatem tak:

1. Sporządź mapę, rozpiski frakcji (choć zgrubsza) oraz klimatu, fauny i flory wysp(y?) gdzie gra będzie się toczyć.

2. Wymyśl sobie linię fabularną, też z grubsza. Coś w rodzaju punktów, jakie chciałbyś, aby gracze 'zaliczyli'. Nie muszą być liniowe. To może być 'poznanie elfiego medyka' lub 'zostanie bogiem chaosu'. Ale chodzi o to, by oddawały Twoją linię fabularną.

3. Dodaj opisy rozgałęzień, wybierz parę kluczowych momentów, gdzie decyzje graczy najwięcej zmieniają.

4. Spisz to wszystko, wybierz MG, który miałby Ci pomóc, i podeślij mu na PW, wraz z informacjami z Twoich ostatnich paru postów.

5. Postaraj się pisać krótko i rzeczowo raczej niż pięknie, elokwentnie i treściwie.

Powodzenia!
Tammo


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 00:32.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172