Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 27-01-2017, 15:04   #32
Lord Cluttermonkey
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Debatować przed sobie można w nieskończoność, jednak to liczba playtestów świadczy o rzetelności designu, a tych najwięcej było prawdopodobnie w okresie złotych lat TSRu, przed Loreaine Williams. Za playtest kiedyś płacono (brzmi jak dobra fucha), a Gygax rygorystycznie przestrzegał zasady, że nie ma produktu bez playtestu. Po nim już się niestety posypało. Przykład: nieplaytestowana Rules Cyclopedia, w którą ponoć prowadziłeś dwuletnią kampanię, z położonymi zasadami domain-level play. Za wybredny nie jesteś, nie udawaj.

Z racji Internetu to porównanie większego sensu mieć nie będzie, bo do gracza - betatestera łatwiej dzisiaj dotrzeć. Szachów czy Monopoly internetowa społeczność graczy też nie testowała, a twórca nie musiał wykładać, jak wyglądają zasady w pierwszym trymestrze.

Pytanie też, czy to rzetelny playtest, czy ściganie się na liczbę playtestujących jako chwyt marketingowy.

No i po czwarte, nie dyskutowaliśmy przecież o wprowadzonej zasadzie, a o niewprowadzonej koncepcji Gygaxa, wyłożonej zresztą w Dragonie, a nie oficjalnym podręczniku.
 

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 27-01-2017 o 16:00.
Lord Cluttermonkey jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem