W kwestii języków znanych przez Wasze postacie do niezbędnika gracza dodaję informacje o językach stosowanych w świecie gry i ich rzeczywistych odpowiednikach (
link). Dzięki porównaniu łatwiej jest zrozumieć, kto jest wzorowany na kim (Niceańczycy na Grekach, Celdoreańczycy na Persach, itp.). Na Wasze postacie ma to taki wpływ, że "common language" na Pograniczach to tak naprawdę znajomość argollańskiego, kryseańskiego, aurańskiego i niceańskiego. Postacie, które z racji dodatniego modyfikatora INT mogą dobrać dodatkowe języki (Mucius, Marcus, Tiberus, Drusilla), mają możliwość dobrania aż
czterech dodatkowych języków! Z tym, że:
1) jeden już wylosowaliście na etapie tworzenia postaci (np. ogrzy u Drusilli),
2) dodałem wszystkim inteligentniejszym koboldzi żeby początek gry był łatwiejszy,
3) pozostałe dwa możecie sobie dowolnie wybrać już teraz albo "w locie" kiedy napotkacie jakieś stworzenie, z którymi chcielibyście pogadać,
4) argollański to elfi, więc Marcus dostał klasyczny argollański na etapie tworzenia postaci.
Języki z danej rodziny wybieramy w kolejności od najmłodszego do najstarszego (np. Lizardman -> Thrassian -> Draconic -> Proto-Draconic). Im starszy, tym większe prawdopodobieństwo, że poradzicie sobie z jakimiś starożytnymi zwojami, księgami, itp. danej kultury.
Ze znajomością języków u napotykanych NPC i potworów może być różnie, więc warto w obrębie drużyny dywersyfikować. Pokonane koboldy akurat znały i pewnie dlatego zostały strażnikami więziennymi zamiast być mięsem armatnim.
W Dokumencie na drugą scenę odpiszę wieczorem.