Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Pozostałe systemy RPG > Cyberpunk 2020
Zarejestruj się Użytkownicy

Cyberpunk 2020 Cyberpunk 2020


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 23-05-2005, 15:47   #1
 
diabolique's Avatar
 
Reputacja: 111 diabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znanydiabolique wkrótce będzie znany
Świat w CP, czyli kilka pytań do MG

PW & GTS

Wstęp

Artykuł ten powstał z prostej przyczyny: rozszerzenia horyzontów myślowych. To co możecie przeczytać to kilka zdań na temat świata CP, subiektywnych i być może kontrowersyjnych, ale pokazujących wizję jednego z MG, który prowadzi graczy właśnie w tym systemie. Oczywiście artykuł nie wyczerpuje tematu, luźne hasła rzucane przez GTS'a to jedynie chęć przybliżenia czegoś co nazywamy klimatem. Przeczytajcie, oceńcie dyskutujcie i w końcu myślcie, bo po to powstał ten artykuł, abyście się nie zgadzali, a przez to dążyli do coraz bardziej idealnej wizji waszego świata mrocznej przyszłości.


***

PW: Na temat kreowania świata w CP, została napisana taka ilość artykułów, że przeczytanie tego i wyciągnięcie z tego konkretnych wniosków, mogło by stwarzać problemy, zresztą jak wiadomo nikt teraz nie dysponuje, aż taką ilością czasu, aby tak się temu poświęcać. Chciałbym się dowiedzieć, jak ty widzisz świat CP. Jak według Ciebie powinna wyglądać kreacja klimatu i w końcu jaki jest ten świat?

GTS: Myślę, że to będzie słychać, że teraz zapaliłem szluga. Jest to niewątpliwie element klimatu w świecie CP. Cóż można powiedzieć: Jeśli ma być to dosyć ogólnie, zastrzegam, że jest to dosyć ogólnie, ponieważ na żadnych łamach czegokolwiek nie dałoby się w krótkim streszczeniu powiedzieć tego, jaki ten świat CP jest. Przede wszystkim wielkie korporacje - to jest jedno z haseł, sieć, genetyka, nanotechnologia. Generalnie degeneracja, oczyszczenie ludzi z człowieczeństwa, poprzez technikę, czy poprzez samo życie. Wielkie korporacje, sieć, technika, wszystko fajnie, ale co ci to mówi?

PW: Jest to cały półmrok przygnębiającej przyszłości, lecz chciałem poruszyć pewną kwestię. Wielu ludzi uważa, że świat CP jest światem mrocznym, światem zdominowanym przez technologię, że jest to przesyt wszystkiego. Może spróbujesz to naświetlić.

GTS: Trzeba powiedzieć, że każdy MG ma swoją wizję świata CP, to co goście napisali w podręcznikach jest to jedna z możliwości, bardziej lub mniej udana. Moim zdaniem trochę mniej. Generalnie chodzi o to, że możemy rozważać jak wygląda świat CP. Możemy cytować tutaj Gibsona, czy przytaczać kreacje filmowe, choćby "Ghost in the shell", "Johny Mnemonic", czy "Blade runner". Tego jest dosyć dużo. Właściwie chodzi o to, że goście od CP wzięli się w końcu za to, zrobili system, jest on do dupy, trzeba przyznać, ma wiele wad i dla tego inwencja MG jest niezbędna. Kolejna sprawa - trzeba się zastanowić nad tym gdzie się prowadzi. Jeśli ma to być jakaś Ameryka to mam tu mnóstwo wzorów. Jeśli jest to Europa to trzeba się trochę rzeczy podomyślać. Świat CP jest to świat w biegu. Zatrzymujesz się żeby pomyśleć - giniesz, zatrzymujesz się na cokolwiek - giniesz, załatwiasz się w biegu i lejesz w biegu bo na nic nie ma czasu. To jest świat CP. Oczywiście ci, którzy go odtwarzają kierują się prostymi zasadami, które zostały ciekawie ujęte. Brzmią one "Styl ponad istotę", "Życie na krawędzi" i "Poza ponad wszystko". Może to oznaczać rzeczywiście dużo, albo i nic. Trzeba by się było skupić na jakimś temacie więc ja po prostu powiem jak ja widzę świat CP.

Naczytał się człowiek Gibsona no to ten świat CP jest troszeczkę inszy, od tego jaki można by się było spodziewać na sesjach RPG bazując na podstawce. Można się skoncentrować na paru rzeczach. Wojna z korporacjami. - Możemy odtwarzać postaci, które walczą z korporacjami z którymi teoretycznie wygrać się nie da. Możesz być netrunnerem, który wykorzystuje uroki sieci. To też zostało spieprzone, ogólnie jakaś krzyżówka, parę bajerów i właściwie nic więcej do rozwiązywania dla sieciowych mózgów, a inni gracze się w tym czasie nudzą. Można to rozwiązać tak jak w "Johny Mnemonicu", wielkie opisy, które mają pokazywać sieć. Świat CP jest bardzo mroczny, moim zdaniem nawet mroczniejszy do World of Darkness, bo pokazuje ludzi, którzy są ogołoceni w pewnym stopniu z jakichś ludzkich cech. Mają mniej uczuć, bo ich nie potrzebują, masz uczucia giniesz - taka jest procedura. Do czego dążą? Też się trzeba nad tym zastanowić, ponieważ świat to ludzie, a ludzie zawsze do czegoś dążą. Motywacje są bardzo istotne i różne, zarazem. Generalnie pogoń za pieniędzmi, strach przed biedą, którą można zobaczyć na ulicach itd.

PW: Teraz popatrzmy ze strony bardziej realnej wizji świata. W normalnym świecie, w codziennej rzeczywistości widzimy szarych ludzi, którzy nie dążą tylko do tego, aby przeżyć następny dzień, którzy nie biegają z pukawkami pod płaszczami lub z innymi tego typu zabawkami. Jak opisać ten cały świat szarych ludzi? Po to aby stworzyć jak najbardziej realny klimat. Przecież idąc ulicą widzimy piekarza, listonosza, widzimy całą masę szarych ludzi o których możemy się tylko domyślać co robią i gdzie idą. Co się z nimi dzieje w CP.

GTS: Generalnie świat CP to idea. Porównywanie go z normalnym światem możemy odnieść jedynie do jakichś ułamków, możemy porównywać mechanikę systemu z realiami, czyli strzelanie z pistoletu systemowe, a strzelanie normalne, oczywiście błędów jest mnóstwo. Możemy porównywać, zachowania ludzi, ale nie możemy porównywać świata. Świat CP to idea. To właśnie ogołacanie ludzi ze wszystkiego, danie im tych zabawek w postaci pistoletów i innych śmiercionośnych broni, po to żeby pozbawić ich człowieczeństwa. Czy pokazywanie człowieczeństwa jest akurat celem w CP? Może nim być. Jest kilka celów które można pokazać. Można się bawić w bardzo wysublimowane pokazywanie świata. Pokazując jakiś urywek rzeczywistości, jakieś środowisko i na tym można poprzestać. Ale żeby pokazać cały świat, no to jest bardzo skomplikowane.

PW: No dobrze, ale, czy sądzisz, że takie szczegółowe pokazanie świata stworzyłoby lepszy klimat? Lecz z drugiej strony można by powiedzieć, że graczy takie elementy mogą nudzić, może spróbował byś wskazać pośrednią granicę.

GTS: Na początku jest to niezbędne. Trzeba pokazać graczom jak wygląda świat CP, a później - później mogą być hasła. Może to być: jesteście w Combat Zone - i wszystko jest jasne. Tu się nie dyskutuje. Mogę opisać kilka rozwalonych budynków, jakieś gangi które biegają, kilka palących się koszy na śmieci itp. Wystarczy czasem proste skojarzenie, np. jest noc - tam generalnie zawsze jest noc, jak są przebłyski światła słonecznego z nad smogu to jest świetnie. Mogę pytać graczy: Combat zone - patrzą się na mnie jak na wariata, więc opisuję jak to wygląda: porozwalane budynki i tak dalej. Mogę zrobić przygodę, w świecie zwanym strefą korporacyjną i będzie ona piękna, będzie słoneczko, będą pięknie ubrani i zadbani ludzie. Możesz się tam czuć zajebiście. Są pewnie ludzie, którzy nawet nie opuszczają jednego piętra w swoich biurowcach. Im się wydaje, że świat tak wygląda i koniec. Tylko czy tak wygląda? W CP powinno się pokazywać cyberpunków? Można byłoby się uprzeć i pokazywać wizję świata, który jest totalnym upadkiem. Wszyscy się wszczepiają, bo jak się nie wszczepią to nie żyją. To jest dżungla. Nie możesz iść ulicą w CP i widzieć ludzi, musisz widzieć masę. Przeciskasz się przez tłum. Jak wychodzisz z tłumu, w boczną uliczkę, to musisz sprawdzać, czy masz coś przy sobie. Jak masz to jesteś szczęśliwy. Oczywiście zawsze można pokazać błogi nastrój, ale zawsze można pokazać utopię, dół, który ludzie sami sobie stworzyli - taki mroczny Eden. Właśnie na tym mogą się opierać wszystkie przygody. Zresztą, można pokazywać co się chce, to już jest inwencja MG-a i upodobania graczy.

PW: Czy ty jako już doświadczony MG, masz jakąś receptę dla graczy i dla całej elity MG-ów, na stworzenie mrocznego klimatu świata przyszłości?

GTS: Jestem zwolennikiem dużej ilości mówienia, szczególnie przed sesją. Oczywiście jeżeli gracz wykreuje sobie postać, rzucając kilka razy, przyznając trochę losowo, a może trochę nie, jakieś współczynniki i później wyskakuje taki i żąda od MG-a żeby on się wczuł. - Takie postępowanie mija się z celem. Wchodzi tu niewątpliwie jakaś literatura, filmy czy ogólnie sztuka. Tego się niestety nie da ominąć, ponieważ to jest podstawa. Również jakaś twórcza wizja jest tutaj jak najbardziej wskazana. Jestem zwolennikiem traktowania RPG jako rodzaju sztuki, ponieważ jest tu widoczna bardzo duża inwencja MG oraz graczy i nie ulega wątpliwości, że trzeba się trochę natrudzić. Ja osobiście używam wszelkich wizualnych pomocy od znajomych grafików i jeśli opisuje świat: wielkie budynki, mrok itd. wyciągam nagle obrazek, a gracze odpadają. I to właśnie wtedy jest cała wizja świata. Po pierwsze Mistrzowie Gry powinni świetnie znać swoich graczy, a nie można kogoś poznać, jak się z nim nie rozmawia na jakiś temat. Czy mogę założyć, że dobrze znasz świat CP? Mogę, ale, czy to prawda?

Wracając do klimatu. Przede wszystkim trochę świrowni, czy może raczej paranoi. Nie można na sesję przychodzić w pięknym ubranku, usiąść sobie - koszulka kolorowa w kwiatki i odgrywać klimat strasznego świata, który jest mroczny, nieludzki i jeszcze przy okazji obżerać się chipsami. Jeśli gracze się przebiorą to już jest całkiem inaczej - doskonale wiesz o czym mówię. Gracze jeśli stworzą sobie odpowiedni klimat, przyniosą sobie zabawki, nawet zwykłe pistoleciki po 10 zł. Zaczną nimi operować, zaczną nimi celować, trochę krzyczeć to jest zupełnie inaczej. Odnośnie odpowiedniego słownictwa, to myślę, że bluzganie przede wszystkim i na to trzeba znaleźć sobie miejsce. Patrzysz na gościa i mówisz: "co chciałeś, skurwysynu?", a nie pytasz się: "przepraszam, czy masz dla mnie jakąś robotę?". Na receptę składa się wszystko: świadomość graczy, miejsce, stroje, odpowiednia muzyka. Można włączyć TV, na jakiś rozstrojony kanał (jak mówią w podstawce), lub puścić w tle "Ghosta", albo "Mnemonica". Zatrzymać na jakiejś klatce i też jest fajnie. Puścić muzę - proponuję tu coś industrialnego, gdzieniegdzie techno, zresztą muza to kwestia gustu - "De gustibus non est disputandum". Oczywiście można postawić z boku komputer i puszczać MP3 - odpowiednio przygotowane, zapętlone - ciągle padający deszcz, burze, strzały w oddali, syreny policyjne - to wszystko oczywiście w miarę możliwości. Generalnie, recepty na to nie ma, to wszystko zależy od ludzi. Jeżeli każdy wykaże inwencję i troszeczkę mu odpierdoli, mówiąc już tak Cyberpunkowo, to zabawa będzie zawsze zajebista. Wracając jeszcze do samej recepty. Techniki gry: Oczywiście można rzucać kośćmi - pewnie, że można, można robić storytellera i to takiego nawet "maxymalnego". W rzeczywistości recepta, albo jakiś sposób gry jest gdzieś pośrodku. Ja wykorzystuję rzuty przy walce. Poprzez to zmywam troszeczkę z siebie odpowiedzialność za to co robią gracze. Stylów jest tyle co Mistrzów Gry. Jeżeli ktoś lubi rzucanie kostkami po trzech krokach - no to jest świetnie. Robię trzy kroki, mogę sprawdzić czy mogę zrobić następne? A jak np. tobie się gra? Ja mówię oczywiście z perspektywy MG-a. Ja grałem w CP, czułem klimat itd. Mnie to nie robiło różnicy czy MG rzuca 30 razy na minutę, czy 24 - to akurat jest detal. Jak ty czujesz jako gracz? Ty grałeś w CP, nawet u mnie, chyba przez przypadek

PW: Odnośnie rzutów kostkami, nie zgodzę się z tobą w tym, że nie ma różnicy czy ktoś rzuca 34, czy 5 razy podczas całej sesji. Sam dobrze wiesz, że ograniczenie rzutów do minimum to dobre wyjście. Jednym z powodów jest koncentracja na świecie, na odgrywanej postaci, na jej zachowaniu i jej możliwościach, a nie na rzucaniu kośćmi. Wykonywanie rzutów jest wręcz w pewnych momentach zbędne. Nie twierdzę, że jest niepotrzebne - czasami trzeba miotnąć K6, ale bez przesady. Dlatego też bardzo popieram LARP-y, w których jest zarazem prostota rozwiązywania problemów oraz świetna zabawa.

GTS Tak, ale tu chodzi o dynamikę, mogę opisywać storytellingiem jak się strzelamy. Mogę powiedzieć: gość wyciąga broń, celuje w ciebie, wywala cały magazynek itp. Ty, no to rzucam się w bok. Ja: Patrzę na refleks - jest ok... Możemy rzucić w tle kością, żeby to jeszcze potwierdziło, jest ok. Można też po prostu miotnąć dwa razy, po skończonych rzutach elegancko to opisać i będzie spokój. Zresztą ja mam taką krótką zasadę: jak rzucacie kostkami to jesteście martwi, albo zaczynają się poważne kłopoty - doskonale wiesz o czym mówię

PW & GTS: ha, ha, ha

PW: Aż za doskonale.

GTS: No właśnie.

PW: W takim razie jakie polecasz filmy, lub pozycje książkowe dla ludzi którzy chcieliby zaczerpnąć trochę Cyberpunka. Może przybliżysz jakieś tytuły.

GTS: Gibson - oczywiście wszystko, - "Neuromancer", "Mona Liza Turbo", "Sub Zero", ostatnio nawet czytałem "Idoru" - jest OK. - to jest po prostu podstawa, jak się te pozycje przeczyta, to już jest bardzo dużo. Później filmy. Teraz już ludzie wolą oglądać filmy niż czytać, to mogą być różne filmy, to nie musi być "Johny Mnemonic", który doskonale pokazuje świat CP i akurat sam Gibson nawet napisał scenariusz, trochę go pocieli, ale trudno. Mogą to być filmy o ludziach np. doskonałe są filmy gangsterskie, które pokazują struktury organizacyjne, choćby klasyka - "Ojciec chrzestny", czy z nowszych "Casino". To nie musi być świat przyszłości, to może być po prostu dobra intryga, którą można sprzedać na sesji. Oczywiście typowo Cyberpunkowe są przede wszystkim filmy, które wiążą się z tematyką niedalekiej przyszłości, czy S-F. W ogóle, można też obejrzeć film pokazujący załóżmy, jakiś wybrany element który nas interesuje. Ale literatura przede wszystkim - to trzeba wciągać, chociaż to taki trochę oklepany slogan no, ale trudno, tak to już bywa.

PW: Może spróbujesz jeszcze coś powiedzieć o samej kreacji postaci, o klimacie postaci, które generują gracze.

GTS: System CP jest pod względem kreowania postaci zrobiony dosyć szczegółowo, goście położyli nacisk na to, żeby wykreować postać, zrobili tabelki w których się losuje, albo wybiera całe życie. Co rok coś się dzieje i to już jest fajne. Można by było powiedzieć, że CP to killerski system, rzucanie kostkami itd., jak można kreować postać? Można mieć po prostu pomysł, jakiś fragment rzeczywistości która nas ruszyła i na podstawie tego można rozpocząć. Jeśli mamy pomysł zaczynamy całą obudowę. Jest coś takiego jak "Blue booking", jest to tak jakby granie jeden na jednego. Przychodzi gracz ma swoją historię postaci i analizuje się każdy rok. Dlaczego masz tego wroga? Robimy np. krótką przygódkę, albo improwizówkę jak ktoś umie, lub jak kto woli i obgadujemy to. Oczywiście może to się wydać bardzo straszne - Jezu będę siedział pół godzinki nad jednym wydarzeniem, to ja se zrobię 20 -latka i będzie fajnie, ale to też ma swój klimat. Co jeszcze? - Przede wszystkim jeśli uświadomisz graczowi jak wygląda świat CP to jest wszystko OK. możemy wtedy usiąść i MG jest obserwatorem z boku, gracze grają. Tak naprawdę świetna sesja to jest coś takiego gdy gracze czują klimat, przychodzą siadają, wiedzą co maja robić, a MG tylko siedzi i mówi: jeśli strzelasz to..., jeśli to..., jest tak jakby postronnym arbitrem który to kreuje, a jeśli MG ma jeszcze w tym momencie jakąś intrygę to jest już mistrzostwo. Moim ,skromnym, zdaniem świat CP to przede wszystkim cztery postaci, cztery role, tj. solo, nomad, fixer i netrunner. Reszta postaci jest trochę naciągana. Technik - nie znaczy nic, to może być każdy, który ma umiejętności techniczne. Reporter, Rock man - te postaci jakby nie czują bluesa. Trzeba się zastanowić kim się chce być, odmian jest mnóstwo. Fixer'ów może być 30.000 rodzajów. Tak samo Solo. Są to postaci, które oczywiście w odpowiedni sposób potraktowane przez całą swoją historię, przez koncepcję, coś robią w tym świecie CP.

PW: W takim razie może powiesz parę ostatnich słów, które zamykałyby dzisiejszy temat.

GTS: Jak traktować Cyberpunka? Szkoły są różne, ale generalnie można traktować świat CP jako wielkie więzienie. Wrzucają cię do więzienia. Wiesz jak się goście zachowują w więzieniu? To wyobraź sobie więzienie, które znajduje się na całej planecie... I to jest właśnie świat Cyberpunka. Później - wojny, nie wspomnieliśmy jeszcze o wojnach. Na całym świecie jest mnóstwo konfliktów, cała historia alternatywna opiera się na olbrzymiej ilości konfliktów. Wiadomo, że 2020 jest to bliska przyszłość i wiadomo, że za 20 lat pewnie tak nie będzie. Chociaż kto wie? Przede wszystkim zastanowić się trzeba nad tym co oznaczają hasła w Cyberpunku: "Styl ponad istotę", "Życie na krawędzi", i "Poza ponad wszystko". Co jeszcze? - żeby każdy gracz miał swój styl, jest to bardzo istotne. Chodzi o to, że jeśli mnóstwo wiesz o swojej postaci, to przychodzisz na sesję i nie odgrywasz, tylko, tym kogo masz odgrywać, jesteś. Masz się nie zastanawiać co by zrobiła twoja postać, tylko robisz to jako swoja postać i wtedy jest zajebisty klimat - jeśli chcemy mieć zajebisty klimat. Generalnie, nie ma czegoś takiego jak recepta na dobry klimat/dobrą grę, jeśli dobrze się bawimy - to jest cała recepta.

PW: OK. Serdeczne dzięki za rozmowę.

Z GTS'em rozmawiał PW
 
__________________
eMIEJoteSCe eNA PeODePyIeS
old desingn(tm)'s man
diabolique jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 12:14.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166