lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Rozmowy ogólne na temat RPG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/)
-   -   Sesje bez MG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/6050-sesje-bez-mg.html)

Adr 19-08-2008 15:09

Wpis pojawia się w odpowiedzi na rekrutację Darkena - [Grzech] Playtest

Taki system gry jest z pewnością innowacyjny - świetnie pokazuje nowe możliwości. Wprowadza nowe zasady: ingerencja w posty innych graczy, brak MG, limity słów i inne.

Gra na forum ciągle ewoluuje. Pewne rozwiązania odchodzą, ale pojawiają się coraz to nowe pomysły. Wystarczy spojrzeć na starsze sesje i porównać je z tymi nowszymi. Pewne rozwiązania techniczne stały się standardem.

Teoria PbF niezwykle ciekawe sprawa i godna uwagi. Należałoby wyodrębnić pewne elementy charakterystyczne w grze forum i opisać je pokazując wynikające z nich ograniczenia i udogodnienia. Zrozumiałe jest dążenie do coraz większej funkcjonalności czyli jak kto woli grywalności.

Wymyślanie nowego sposobu gry na forum dla samego wymyślania wydaje się bezsensowne. Nie podejrzewam Cię o to i dlatego mam pytanie: W czym ten system jest lepszy od tradycyjnej gry na forum i jakie usprawnienia wprowadza? Proszę o szersze uwagi i omówienie nowych elementów, które wprowadza ten system.

Domyślam się, że z jednej strony chodzi o zaoszczędzenie czasu (limit czasowy) - sesje tradycyjne bardzo się rozwlekają w czasie i po pewnym czasie znudzeni gracze odchodzą. Mógłbyś wyjaśnić czemu ma służyć wyeliminowanie MG, ingerowanie w posty innych graczy i inne nowe elementy?

Darken 19-08-2008 15:35

Cytat:

Teoria PbF niezwykle ciekawe sprawa i godna uwagi. Należałoby wyodrębnić pewne elementy charakterystyczne w grze forum i opisać je pokazując wynikające z nich ograniczenia i udogodnienia. Zrozumiałe jest dążenie do coraz większej funkcjonalności czyli jak kto woli grywalności.
A więc przeczytaj ten temat.

Gra jest testem zupełnie nowego podejścia do grania, co jest raczej zauważalne. I znowu, odeślę Cię do pierwszego postu tego tematu, poczytaj, dowiesz się co mi przyszkadzało w standardowych graniach.

Dalej, nie jestem w stanie omówić Ci w klarowny sposób (tj. nie używając niezrozumiałego, technicznego bełkotu) przed pierwszym playtestem. Środki jakie użyłem służą do zrealizowania gry bez mg, oraz do ingerencji w rzeczy napisane przez innych. Jednak głębsza analiza jest niemozliwa, bez chociaż jednej próby gry.

Bardzo mi przykro, jeżeli oczekiwałeś innej odpowiedzi, ale na obecny moment pozostaje Ci jedynie przeczytanie tego tematu oraz śledzenie lub uczestnictwo w grze. Lub zignorowanie całej sprawy.

Leoncoeur 20-08-2008 10:15

Cytat:

Mg podchwycił, rozwijając pomysł. Czy gracz może tak samo ingerować w postać innego gracza?
Jeżeli mg nie zgodził by się na taką ingerencję, to kazał by mu zedytować post?
Gdzie leży granica takich ingerencji?
nie wyobrażam sobie PBF'a bez pewnej dowolności w kreowaniu świata przez graczy, z zaznaczeniem iż im ta dowolność wieksza,sesja ma większy potencjał,poprzez możliwości graczy w sensie rozwijania skrzydeł.
Co zaś do ingerencji postaci w postać, myślę, że nie powinno się tego stosować, bez konsultacji pozasesyjnej.

Np jeżeli gracz A na gg skonsultuje ogolny rys z graczem B, to przeszkód nie widze. inaczej moze być niefajnie.


Co zas do sesji bez GM, to IMHO ciekawy nowatorski koncept, jednak kiepski.

Im mniej GMa w sesji, tym lepiej, jednak jest niezbedny do "panowania" nad nią i okreslaniq głównej linii fabuły.
Ma ona to do siebie, iż musi być spójna, a tego nie bedzie gdy gracze będą ją dookreślać na bierząco.
Granica możliwości Gracza w kompetencjach kreowania świata winna byc tylko jedna: spójność i działanie na + dla rozgrywki.

Jeżeli gracze są dojrzali (nie o wiek oczywiście chodzi, a oto "nieuchwytne coś"), świetni w swoich rolach, a co najważniejsze - [u]ich gra ma na celu świetne odgrywanie i rozwijanie/ubogacanie sesji, to spokojnie można zostawić im 90% roboty, samemu wciskając niezbędne wstawki.
Jeżeli trafi sie zaś drużyna Rambo robiących np. z Wampira, sesje cyberpunkową, a odgrywają wybitnie marnie, to zakres możliwości kreacji świata i ingerencji w cokolwiek, powinno się ograniczyć do minimum, lub zrezygnować z prowadzenia.

Tak więc z ta granicą (zarówno w kreacji świata, jak i ingerowania w postacie współ-graczy), wszystko IMHO zależy od drużyny uczestniczącej w rozgrywce.
To kreatywność i zrównoważenie graczy wskazuje za każdym razem do jakiego momentu można oddać im kontrole nad wszystkim w okół.
Z tym że powtórzę się - nie do końca, gdyż GM choćby i prawie nieuczestniczący, jest gwarantem spójności fabuły głównej, a co za tym idzie samej sesji.

Darken 20-08-2008 18:48

Świetnie, a piszesz to bez zagrania ani jednej sesji bez mg?
Dziękuje, posprzątane.

Redone 20-08-2008 19:07

Cytat:

Napisał Darken (Post 158611)
Świetnie, a piszesz to bez zagrania ani jednej sesji bez mg?
Dziękuje, posprzątane.

Tu się na całej linii zgadzam z Darkenem. Widać że nie grałeś bez MG, bo kto grał wie, że się da. A czasem da się nawet lepiej niż z. Ale tutaj rzeczywiście nie ma co wiele gadać i teoretyzować, po prostu trzeba zagrać żeby się przekonać.

Go play.

Darken 20-08-2008 20:07

Tak czy inaczej, w tym tygodniu rozpocznie się sesja bez Mg.
Tutaj jest temat rekrutacyjny http://lastinn.info/rekrutacje-do-se...-playtest.html

Każda osoba zainteresowana jak wygląda gra bez mg może obejrzeć pierwszy playtest Grzechu w akcji.

Leoncoeur 20-08-2008 22:25

Cytat:

Napisał Darken (Post 158611)
Świetnie, a piszesz to bez zagrania ani jednej sesji bez mg?
Dziękuje, posprzątane.

de facto nie grałem [z założenia], choć można powiedzieć, że w czymś w ten deseń.
W czasie gry na niestety upadłym już forum,mieliśmy ciekawą sesje wampira i GM musiał nas na dłużej opuścić.
Zażartował "poradzicie sobie beze mnie", żart żartem, ale posty leciały gracze byli nieźli i właściwie świetnie się grało.
Przez pewien czas.
Rozwijać akcje można było i Ruski miesiąc, ale w końcu się odechciało, bo bez głównej linii fabuły nie było sensu.
Tyle z doświadczeń (nie do końca adekwatnych).

Główna linia fabuły ustala pewien ciąg i źle jak może ją określać i modyfikować każdy. Ludzie mogą mieć różne koncepty, etc. Ciężko pogadzać pewne pomysły i kreacje.
Oczywiście teoretyzuje tu i przedstawiam własne obawy takiego systemu, bo dogłębnie nie poznałem takowych sesji, a dogłębnie to mozna powiedzieć imho - grając/śledząc taką sesję ze dwa miesiące, by zobaczyć jak będą sobie radzić i czy będzie się chciało, graczom, po pierwszej euforii "moge wszystko"

Ty zaś Darken jak możesz, dawaj znac jasno i wyraźnie, że chcesz w takowym topicu wypowiedzi ludzi tylko po doświadczeniach z PBF bezGMowego.

Człowiek sobie mysli, że ciekawa dyskusja, to powie co sądzi o tym teoretyzując, a tu jakis typ wyskakuje i "sprzata", "bo nie grałeś" :-P
Ja to tam rybka, powiewaja mi takie rzeczy, jednak znalazłoby sie kilka osób, które takim jednym "grzmotem" w odpowiedzi mógłbys nieźle zdeprymować.

Możesz edytować nazwę topicu, więc zaznacz w tym iz tylko dla znających temat od srodka i oszczędzisz sobie irytacji.
Czyz to nie diabelnie proste? :-)


@Redone
Cytat:

Ale tutaj rzeczywiście nie ma co wiele gadać i teoretyzować, po prostu trzeba zagrać żeby się przekonać.
posledzę sesje, może się przekonam, sceptycyzm sobie chwilowo pozostawie :-P

Redone 20-08-2008 22:35

Ano tak, bo ciężka grać bez MG nie przyjmując zasad innych niż dla zwykłej rozgrywki. Bo zwykła rozgrywka zakłada że MG ma pewną fabułę i wplata w nią graczy. Kiedy MG nie ma, każdy z graczy tworzy po kolei fabułę, dodaje coś mocnego i ciekawego. Może się zacząć w małej wiosce na końcu świata z biednymi wieśniakami, a skończyć się w metropolii pełnej zepsucia, gdzie nasi bohaterowie staczają się na dno rozpusty i zła. I wszystko pod wpływem chwili, bez wcześniejszego rozmyślnego planu jednego człowieka. Taka gra ma ogromne możliwości, ale tak jak mówię, muszą być pewne zasady, inaczej gra się posypie.
Cytat:

Zażartował "poradzicie sobie beze mnie"
Pamiętam moją pierwsza grę z Darkenem w InSpectres. Teoretycznie był on dla mnie wtedy jako MG, ale on po prostu obserwował grę i tłumaczył zasady. W pewnym momencie musiał wyjść z pokoju i mówił że mamy kontynuować bez niego. Najpierw się trochę zdziwiłam, ze kurczę nie da rady. A już po chwili gra potoczyła sie jak z płatka. Grali wtedy Yarot, Krakov i Harv ze mną, brak Darkena kompletnie nam nie przeszkadzał, bo wiedzieliśmy jak grać kiedy MG nie ma. Świetnie wspominam tamto moje pierwsze doświadczenie z graniem bez MG.

Darken 21-08-2008 11:19

Leoncoeur,
Cytat:

Co zas do sesji bez GM, to IMHO ciekawy nowatorski koncept, jednak kiepski.
Cytat:

Granica możliwości Gracza w kompetencjach kreowania świata winna byc tylko jedna: spójność i działanie na + dla rozgrywki.
Cytat:

Z tym że powtórzę się - nie do końca, gdyż GM choćby i prawie nieuczestniczący, jest gwarantem spójności fabuły głównej, a co za tym idzie samej sesji.
Cytat:

de facto nie grałem [z założenia], choć można powiedzieć, że w czymś w ten deseń.
Wybacz mi, że wziąłem Cię za osobę, która nie zna tematu ale musi się wypowiedzieć, bo gra już ho ho lat i musi wypowiedzieć się tak jakby znała temat, nawet jeżeli go nie zna.

Ot, taki plakat który pasuje do sytuacji:

Leoncoeur 21-08-2008 11:46

No to teraz mam zagwozdkę.
W łeb sobie palnąć, czy z okna wyskoczyć, bowiem Darkena, który jest tak wybitnym autorytetem w określaniu kiedy i kto winien się odezwać - zawiodłem. :shock:


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:21.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172