05-07-2013, 13:58 | #1 |
Reputacja: 1 | SLA Industries Za oknem znowu deszcz. Tak jak w jednym z moich ulubionych settingów RPG, gdzie z powodu katastrofy ekologicznej pada już 600 lat i nie zanosi się na przejaśnienia. SLA Industries nie jest jakimś popularnym systemem, nie tylko w Polsce. Gra powstała w 1993 roku w Glasgow, wydana została przez Nightfall Games. Nawet jak na początek lat dziewięćdziesiątych, charakteryzowała się wyjątkowo słabą mechaniką – skomplikowaną i mało realistyczną. Do tego dochodziły niezbalansowane grywalne rasy i toczące się w nieskończoność walki. Akcja tej gry ma miejsce w Świecie Postępu, jak ironicznie określana jest ta dystopijna przyszłość. Centrum znanego wszechświata stanowi planeta Mort, całkowicie wyeksploatowana z zasobów naturalnych, ze zniszczonym przez przemysł ekosystemem. Znajdujące się na niej miasto Mort jest ogromnym, przeludnionym i niebezpiecznym miastem, w którym ma siedzibę Mr. Slayer - władca systemu planet, który określany jest jako Świat Postępu. Gracze wcielają się w rolę operatorów – taką futurystyczną SB – i pilnują porządku. Gra reklamowana jest jako połączenie cyberpunka i horroru, przy czym fani CP 2020 szybko zauważą, że cyberpunka jest mało, zaś dla miłośników Zewu Cthulhu będzie za mało horroru. Ciężko się nie zgodzić z tymi zarzutami. Świat Postępu kontrolowany jest przez jedną korporację, więc nikt nie musi rywalizować w celu stworzenia nowej technologii czy też cyborgizacji. Z tego względu w mieście Mort jest mało pojazdów, wszczepy biogenetyczne należą do rzadkości a sieć komputerowa kontrolowana jest przez SLA Industries, więc nie ma nawet opcji grania netrunnerem. Motywy horroru pojawiają się przeważnie w dwóch dzielnicach – Downtown i Cannibal Sector. Jeżeli akcja przygody czy kampanii osadzona jest w Uptown czy Centrum, to au revoir, koniec straszenia. W recenzjach podręcznik główny oceniany jest zazwyczaj mocno średnio – 4 lub 5 punktów na 10 to niezbyt wysoka, ale trzeba przyznać uczciwa nota. Co więc stanowi o sile systemu? Koncepcja świata. Miasto Mort szybko zawładnęło moją wyobraźnią. Zalane deszczem ulice, bezrobocie i bieda Downtown kontrastująca z przepychem i bogactwem Centrum. Wszechobecne uzależnienie od telewizji i odmóżdżających programów, etapujących brutalnością. Gangi, kanibale, seryjni mordercy, terroryści, szpiedzy Dark Night i Tresher Inc. Eboni, Brainwasterzy i potężna moc ebb i wiele innych elementów. Kim można zagrać? Operatorami mogą być: ludzie – najlepsi z najlepszych, absolwenci Akademii Meny. Frotherzy – czyli ludzie uzależnieni od narkotyków bojowych, którym te substancje zaczęły już trwale zmieniać kod genetyczny. Wraith Raiderzy – kotowata rasa pochodząca z planety pokrytej wiecznym śniegiem. Bardzo zwinni i szybcy, urodzeni myśliwi. Shaktarzy – honorowa rasa jaszczuropodobnych wojowników. Eboni i ich mroczny odpowiednik – Brain Wasterzy, rasy, które przez dokonywanie skomplikowanych obliczeń matematycznych potrafią posługiwać się mocami ebb (odpowiednik magii). Stormerzy – biogenetyczne twory powstałe w laboratoriach, ogromni, silni i szybcy wojownicy, choć niezbyt rozgarnięci. Jeżeli chodzi o setting, to jak już wspomniałem, mimo wad można go bardzo polubić. Miasto Mort dzieli się na Centrum, Uptown, Suburbię, Downtown i Cannibal Sectors. Każda dzielnica ma swoje smaczki i charakterystyczny klimat, co powoduje, że można rozgrywać przygody w wielu konwencjach. W podręczniku głównym jak i w dodatkach Karma, Mort oraz Cannibal Sector 1 można znaleźć ciekawe informacje o topografii, interesujących miejscach, zwyczajach, gangach i mieszkańcach. Mimo podania w materiałach wielu szczegółów, mistrz gry musi sam ustalić wiele rzeczy, często już na wstępie gry. Dla jednych może to być zaleta, dla innych wada. Pierwszy przykład przychodzący mi do głowy to: jak duże jest miasto? W oficjalnych materiałach jest na ten temat kilka sprzecznych informacji. Wielkości Eurazji? Europy? Mniejsze? Tego typu zagwozdek prowadzący będzie miał kilka. Podsumowując, gra mi się podoba. Ciekawy świat równoważy spore mankamenty. Dotychczas ukazały się następujące pozycje do SLA Industries (podaję za Wiki): SLA Industries Main Rulebook Karma Sourcebook GM Screen Mort Sourcebook The Key of Delhyread Scenario The Contract Directory Sourcebook Cannibal Sector One Sourcebook Hunter Sheets Issue 1 Supplement Hunter Sheets Issue 2 Supplement Klicks End Supplement Ursa Carrien Supplement Momic 0.1 Supplement Ostatnio edytowane przez Azrael1022 : 05-07-2013 o 18:07. |