lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Toplisty (http://lastinn.info/toplisty/)
-   -   [D&D 5E] Wyspa Grozy: O krok od zguby (http://lastinn.info/toplisty/16700-d-and-d-5e-wyspa-grozy-o-krok-od-zguby.html)

Clutterbane 11-12-2016 01:12

[D&D 5E] Wyspa Grozy: O krok od zguby
 
Opis sesji: Jak to ująłem na stronie kampanii: krwawe widowisko o awanturniczych rozbitkach usiłujących przeżyć w Zaginionym Świecie. Gracze wcielają się w piratów z okrytej czarną legendą załogi Królowej Hebanowego Wybrzeża i udają się na nieszczęsną wyprawę po zaginione skarby starożytnego miasta Tlan. Innymi słowy, dedekowa rozróba w tropikach pełnych jaszczuroludzi i dinozaurów. Konwencja: howardowsko-leiberowskie sword & sorcery. Gra toczy się w uniwersum Wilderlands of High Fantasy, jednego z najstarszych (~1976 r.) settingów do D&D. Jest to oczywiście jedyna sesja na LI w tym świecie. Kontynuacja planowana na kwiecień 2017 r.

MG: Clutterbane

Gracze: Hungmung, trmv, Amon, Lord Melkor, Komtur, Asmodian, Krieger, MatrixTheGreat, Fyrskar, Wisienki, BloodyMarry.

Data rozpoczęcia sesji: 12.07.2016.

Link do sesji: tutaj.

Komentarze:

Przede wszystkim: do tej pory nie udało mi się zrekrutować lepszej ekipy graczy - grało się wesoło, kulturalnie i klimatycznie.

Więcej o sesji z mojego punktu widzenia powiem kiedyś w raporcie. Tutaj krótko. Od strony mojego warsztatu sesja była eksperymentem - próbą zgrabnego połączenia:

1. Nacisku na fabułę znanego z gry scenariuszowej, w czym pomagała mi aktualizowana na bieżąco lista wątków i powiązane z nią specyficzne zasady przyznawania punktów doświadczenia przekładające rozwijanie i zamykanie wątków fabularnych nad losową rozróbę w D&D-landzie.

2. Staroszkolnych piaskownic opartych o heksmapy. Punktem wyjścia dla tej kampanii była mapa ze starego modułu Isle of Dread z 1983 r. Sama zawartość modułu (jakieś nudziarskie legowiska potworów, itp.) poszła do kosza. Tak jak w sandboksach, wiele elementów podczas sesji (spotkania losowe z potworami, zdarzenia losowe, reakcja napotkanych NPCs, zawartość heksów) było losowanych z wcześniej przygotowanych tabel.

3. Improwizacji polegającej na zapełnianiu białych plam poprzez pytania i wątpliwości graczy, tak jak ma to miejsce w Mythic GM Emulator czy Gawędziarzu LIcza dzemeuksisa. W ten sposób jako mistrza gry odkrywanie fabuły bawi mnie tak samo jak pozostałych uczestników sesji, bo nie wymyślam wszystkiego przed jak przy pisaniu scenarusza, ani nie jestem przesadnie skupiony na zawartości swych tabelek jak to w sandboksach. Sesja w ten sposób jest bardziej otwarta na graczy - czy to przy scenariuszach czy przy sandboksach jako mistrzowie gry za bardzo dążymy do pokazania graczom za wszelką cenę owoców naszych przygotowań, a za mało wysiłku wkładamy w aktywne słuchanie tych, z którymi przyszło nam grać. A przecież każdy z nas zna przynajmniej jedną sesję położoną przez różnice w postrzeganiu danego scenariusza (np. kiedy logika stojąca za podrzucanymi poszlakami wydaje się dla MG oczywista, a dla graczy zupełnie bez sensu) albo subiektywnej fajności elementów zaproponowanych przez MG (kiedy wymysły mistrza bawią tylko jego samego).

Taka improwizacja pozwoliła mi też zmniejszyć przygotowania do minimum - uczciwie mogę powiedzieć, że nie napracowałem się przed sesją zbyt wiele, a efekt wciąż robi wrażenie tytanicznej pracy.

Na czym polega ta metoda? Zawsze gdy jakiś element mojego świata był wcześniej niesprecyzowany - na małą skalę mogło być to występowanie jakiegoś przedmiotu w otoczeniu graczy (np. "Czy jest w tym pomieszczeniu szafa?"), a na większą nawet relacje między kluczowymi NPCs czy charakterystyczne elementy settingu ("Czy xtabay jest sojusznikiem bokora?") - ustalałem procentowe prawdopodobieństwo "tak" i rzucałem k100. W przypadku dubletów pojawiał się zwrot akcji powiązany z jednym z aktywnych wątków fabularnych (metoda słownikowa fokus - temat - akcja z Mythic GM Emulator czy abstrakty lansowane na Inspiracjach zawsze wydawały mi się nieintuicyjne).

Przykładowo jeden z PCs, Rashad, chciał zbadać magiczny amulet, w którym uwięziona była dusza czarownika. Gracz zadał mi pytanie, czy słyszy jakieś głosy, czy dałoby radę porozmawiać z tym kimś, kto jest w środku talizmanu. Nie miałem ustalonych takich szczegółów, więc uznałem, że prawdopodobieństwo wynosi 35%, rzuciłem k100. Wynik: 44. Postać nie słyszy żadnych głosów, ale pojawia się zwrot akcji - nieoczekiwana pomoc od NPC. Anlaf, druid prześladowany przez tajemniczy Głos w Snach, jeszcze tej samej nocy otrzyma od kontaktującej się z nim istoty propozycję układu, który może uratować całej drużynie życie.


4. Zasad mistrza gry z Dungeon World. Z czego za najważniejsze uważam bycie największym fanem postaci graczy i play to find out what happens, do której podchodzę tak jak to opisałem w powyższych punktach. Uważam, że nad wyraz udało nam się także zobrazować fantastyczny świat (magiczność świata przedstawionego utrzymuje się gdzieś na poziomie Heroes of Might and Magic) i zapełnić życia awanturników przygodami - w świecie gry dopiero minęły intensywne trzy dni!

Więcej podobnych komentarzy "od warsztatu" pojawi się w raporcie z sesji albo dopiero z całej kampanii. :)

Mike 12-12-2016 14:06

Pisz na bieżąco, bo z czasem wiele detali się zaciera.

Clutterbane 12-12-2016 16:04

Cytat:

Napisał Mike (Post 680101)
Pisz na bieżąco, bo z czasem wiele detali się zaciera.

Piszę, piszę, ale raport ma dużo spojlerów, więc raczej opublikuję dopiero po całej kampanii - taki bez spojlerów traci na wartości, bo dużo dzieje się między wierszami.

Mike 14-12-2016 00:31

To zakaż graczom czytać i wrzucaj :)

Clutterbane 14-12-2016 14:35

Cytat:

Napisał Mike (Post 680578)
To zakaż graczom czytać i wrzucaj :)

W idealnym świecie może bym to zrobił... ;P

Mike 20-12-2016 16:16

Jest taki myk, że możesz pisać tylko do wskazanych osób, a inni nie widzą tego :)

Albo na pw mi rękopis wyślij :)

Clutterbane 21-12-2016 13:03

Cytat:

Napisał Mike (Post 682502)
Jest taki myk, że możesz pisać tylko do wskazanych osób, a inni nie widzą tego :)

Albo na pw mi rękopis wyślij :)

Jeszcze byś wystawił na Allegro. ;P

dzemeuksis 21-12-2016 22:20

Bardzo fajny raport odsłaniający warsztat, czego często brakuje. Zaplusowałem, gdzie tylko się dało.

Clutterbane 21-12-2016 23:34

Cytat:

Napisał dzemeuksis (Post 682821)
Bardzo fajny raport odsłaniający warsztat, czego często brakuje. Zaplusowałem, gdzie tylko się dało.

Dzięki. Mam tego więcej, choć jak spojrzałem krytycznym okiem to przydadzą się chyba dwa "raporty" - jeden w formie krótkiego planu wydarzeń z sesji, a drugi jako moja niekończąca się dygresja na temat warsztatu i założeń sesji.

W obecnej formie wygląda to mniej więcej tak - tutaj wycinek dot. dwóch randomowych kolejek z sesji. Link do kolejki i ściana tekstu. Rinse and repeat.

(Wyjawienie spojlerów dotyczących powiązań między xtabay a kultystami akurat mi nie przeszkadza, bo jedna z postaci - Ereszkigal, która obecnie zakłada kult swojej lubieżnej bogini we wiosce dzikich - dowie się o tym przy zakończeniu swojego downtime.)

Ciebie pewnie najbardziej interesują detale tyczące się Mythic GM Emulator. W przeciwieństwie do książkowej wersji pozbyłem się Chaos Rank (tak jakbym założył, że zawsze jest równy 5) i przyjąłem założenie, że random events wypadają na każdym dublecie. Wspomniane zwroty akcji brałem z Plot Twists, które przypadkowo wpadły w moje ręce. Przeważnie do losowej odpowiedzi wpadają 1-3 pytania na kolejkę gry, ale są momenty, że jest ich znacznie więcej.

PS Jeśli ktoś szuka sensownych zasad testów społecznych niezależnie od edycji D&D, powinien spojrzeć na On the Non-Player Character - genialna książeczka, na podstawie której przeprowadziłem póki co rozmowę drużyny z trzema bratnimi mantykorami (linki: pierwsza i niedługo druga kolejka drugiej części sesji, rozstrzygnięcie tutaj, gdyby ktoś chciał sobie prześledzić).

dzemeuksis 22-12-2016 08:13

Im więcej czytam tych raportów Twoich, tym więcej odkrywam podobieństw. To zabawne, że przy tylu możliwych sposobach rpgowania zupełnie niezależnie od siebie dochodzimy do tych samych wniosków a często też te wnioski prowadzą nas do podobnych rozwiązań.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:26.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172