Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 07-05-2018, 19:17   #48
Lord Cluttermonkey
 
Lord Cluttermonkey's Avatar
 
Reputacja: 1 Lord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputacjęLord Cluttermonkey ma wspaniałą reputację
Mimo że lubię D&D 5, to poza systemem walki to gra bardzo niedopieczona, szczególnie gdy się ją porówna z takim ACKS lub D&D 3. Więc tych zasad moim zdaniem jest stosunkowo za mało, ale bardziej chodzi o rozpiętość niż szczegółowość. Nie rozumiem, czemu zamiast iść do przodu i dawać coraz więcej możliwości, twórcy rozwiązują banalne problemy, które poprzednie edycje miały już rozpracowane (cały akapit na Tying knots w XGtE - sic!). Gramy w trochę taki vaporware i trzeba to przyznać.

Na ACKS też bym się nie przesiadł, bo tak jak w innych starych grach brakuje mi sensownej struktury kampanii. Edycje WotC mają te swoje ileś encounterów do poziomu i podział na łatwe, średnie, trudne czy przytłaczające i z tej prostej struktury naprawdę da się uzyskać fajne tempo narracji i zadowalającą opowieść, nieważne czy to łupanie lochu czy scenariusz w mieście, choć system też ma kilka patologii jak wealth by level czy xp wyłącznie za pokonywanie wyzwań. Staroszkolne megalochy i heksowe sandboksy? Pomysły naprawdę dobre, ale wykonanie od strony zasad niestety pozostawia wiele do życzenia... tak samo jak wealth by level czy xp wyłącznie za pokonywanie wyzwań. Nie dogodzisz.

Ale to narzekanie kogoś, kto naprawdę wie, czego oczekuje od gry... i nie może znaleźć nic zdolnego sprostać wymaganiom. Combat engine z D&D 5 ładnie współgrałby z ACKS od strony symulacji świata, ale chciałbym bardziej zróżnicowany endgame niż ciułanie gp na bycie królem, coś w stronę czwartej edycji czy B/X Immortals Rules (epic tiers dla klas 4E były naprawdę przekozackie, tylko poza walką nie było nimi nic sensownego do roboty), a D&D 5 niestety jest mało epickie (jak to ktoś napisał 20 poziomów gry w trzecioedycyjne E6).

PS Nadmierne kostkowanie to wina niezrozumienia gry (i słabo napisanych DMG czy scenariuszy niezależnie od edycji), nie samych systemów. Nie pamiętam D&D, w którym musiałbym nadmiernie kostkować, bo sama gra tego wymagała i inaczej się nie dało.
 
__________________
[D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: Lord Melkor, Dust Mephit, Panicz, psionik
[Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: Gladin, WOLOLOKIWOLO, Stalowy, Lord Melkor

Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 07-05-2018 o 19:26.
Lord Cluttermonkey jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem