22-11-2007, 17:55 | #1 |
Reputacja: 1 | Play by Collaboration, czyli pochodna PBF Przymierzam się do pewnego eksperymentu i pomyślałem, że może ktoś ma ciekawe pomysły, które warto byłoby zrealizować (zakładając, że umiem) oraz że moje pomysły nie zawsze są takie dobre, jak mi się zdaje. Lub są niekompletne. Więc zanim na dobre ustale kształt eksperymentu, warto byłoby zasięgnąć języka. Play by Collaboration - termin ukuty na siłę, podobnie jak PBF wobec PBEM. Ma charakter roboczy. Jakie idee mi przyświecają i czym to się ma różnić od PBF. W gruncie rzeczy niewiele, ale być może sprawi pewną zmianę w samej grze, gdy tylko znikną stare przyzwyczajenia z for. 1. Brak struktury postów. Zamiast tego struktura otwartych rozdziałów. Tu właściwie brak różnic, bowiem graczom można dać możliwość edytowania postów innych graczy i tworzyć jeden długi post. Ale jakoś na forum się tego nie stosuje. 2. Zaznaczanie edycji w tekście. Widać co i kto zmieniał. Gracze są informowani o nowych wpisach i zmianach, bez względu na to, czy dokonano ich w środku tekstu, czy dopisano coś na końcu. 3. Informowanie o edycji przez innego gracza i blokowanie edycji. Dzięki temu, jeśli korzysta się z pola edycji, wszyscy ktorzy chcą w tym samym czasie chcą pisać w danym rozdziale są blokowani i muszą czekać na swoją kolej. 4. Łatwy i szybki dostęp do danych pomocniczych. Skrótowe karty postaci są zawsze pod ręką, 'podróżują' za uzytkownikiem, zawsze są łatwo rozwijalne na aktualnym ekranie. 5. Zarządzanie plikami, w tym obrazkami, muzyką, filmikami. Tu oczywiście już sprawa rozbija się o hosting. Ale do jednej eksperymentalnej sesji nie będzie problemu. 6. Zintegrowanie tła muzycznego z tekstem. Tu jestem otwarty na propozycje, bo troche brakuje mi koncepcji, prostej i skutecznej jednocześnie. Moja obecna idea to nadawanie rozdziełowi domyślnego tła muzycznego. Tworząc fragment można mu nadać oddzielny temat muzyczny (np walka i agerywny kawałek). Wtedy gdy ktoś czyta tekst, widzi ramke, rozciągnięty button itp., po kliknieciu którego odtwarzany jest kawałek tematyczny. Automatyczne wykrywanie nie ma sensu, bowiem nie zawsze user sobie tak naprawdę tego życzy. Np przeszukując rozdziały, może mieć z tym problem, że szybko przełączają się motywy, co nikomu nie słuzy i jest denerwujące. 7. Muzyka jest gromadzona w bibliotekach, wiec raz uzyta muzyka juz jest na stale dostepna podczas dodawania motywu. Można też dodać bibliotekę melodii wcześniej, na przyszłość. 8. Komentowanie. Mozna dołączać komentarze zachaczając je w tekście, jak notatki w Wordzie. Tylko graficznie jakoś ładniej. Ogólnie kommenty można też czytać zbiorczo. 9. Pełna indywidualizacja strony początkowej. Gracz decyduje co chce mieć na głównej stronie, jakie rzeczy go interesują, jakie nie mają znaczenia i są schowane. Ponieważ to jedna sesja, ma to małe znaczenie. Ale na vortalu user decyduje, że np pewne sesje go interesują i ma o zmianach w nich info od razu, pewne części fora też, a pewne zwykle go nie interesują i może je spokojnie wyłączyć. 10. Elastyczny shoutbox, działający na podstronach, zwijalny, jeśli jest zbędny. To już coś przydatnego na vortalu. W moim eksperymencie jest mało ważny. 11. Grupa obserwatorów. Status użytkownika forum, który jest zarejestrowany, aktywowany przez admina, ale nie gra w danej sesji. Ma wgląd w rzeczy, w które nie mają gracze. Np. w plany i notatki MG (o ile ten sobie życzy). I może komentować, podpowiadać, dorzucać pomysły, wskazywać słabości. Obserwator ma możliwość patrzeć na grę oczami nie tylko graczy, ale i MG. Jakieś jeszcze pomysły? Przeciwargumenty? Ostatnio edytowane przez Grey : 22-11-2007 o 17:58. |
22-11-2007, 21:01 | #2 |
Reputacja: 1 | Interesujące, ale pytanie o cel mi się nasuwa. Czyli po prostu - po co? Nie odbieraj oczywiście tego jako ataku. Naprawdę jestem ciekaw genezy pomysłu i spodziewanych efektów (innych niż w PBFie). Struktura postów mi o tyle odpowiada, że widzę wyraźnie rolę każdej z postaci, a reszta to faktycznie ergonomia. Jeśli jako webdesigner zrobisz to, to ja chętnie poudzielam się na takiej stronie. Pozdr |
22-11-2007, 23:39 | #3 |
Reputacja: 1 | Kiedyś ktoś mógł spytać, po co robić PBFa, skoro PBEMy się dobrze sprawdzają? |
23-11-2007, 00:39 | #4 |
Reputacja: 1 | Nope, nie całkiem. PBFy od PBeMów na polu technologicznym niewiele różni (od strony koncepcji). Ot, tu post, tam post. Natomiast bardzo wiele na polu odbioru. W PBeMie nie masz czytelników praktycznie, tylko gracze. W PBFie dodatkowo MG i gracze liczą, że są czytani przez innych, co na pewno wpływa motywująco na nich. Zresztą ten efekt znam z doświadczenia. Dlatego spytałem, co nowego pojawia się w przypadku PBC. |
23-11-2007, 00:53 | #5 |
Reputacja: 1 | Nowa literka Później będzie Play By Zomo, Play By Guitar i wieeele więcej A poważnie - to eksperyment. Coś wyjdzie albo nie, warto IMO spróbować, skoro mam ochotę Na pierwszą randkę też nie idę myślą - ciekawe co z tego wyjdzie Ale zazwyczaj mam ochotę, żeby wyszło Dobra. Na temat. To nie jest rewolucja, jedynie ewolucja. Mały kroczek technologiczny, w wyniku którego może powstanie ciekawa kolejna idea, a może nie. Gdy zacząłem grać w PBFy nie było w nich wklejanych obrazków, muzyki, nie było przypisów i wielu innych rzeczy. Te aspekty pojawiały się z czasem, wraz z poszukiwaniami, próbami wykorzystania możliwości. Obecnie możliwości są większe niż były kilka lat temu. Na LI już to widać (LI uzywa AJAXa, czyli nie przeładowuje się strona gdy np edytuje swój tekst lub piszę Szybką odpowiedź). Są awatary postaci, jest generator kości, karty postaci, shoutbox. Małe kroczki w stronę rozwoju. |