W grze występują dwie drużyny –
wilkołaki oraz
miasto. Warunkiem zwycięstwa miasta jest powieszenie przynajmniej jednego wilkołaka (może zginąć wtedy dowolna liczba mieszkańców, co nie rzutuje na zwycięstwo), natomiast warunkiem zwycięstwa wilkołaków jest przetrwanie (czyt. żaden wilkołak nie ginie). Może wydarzyć się, że w grze nie będzie żadnego wilkołaka – wtedy, by wygrać nie może zginąć nikt.
Na początku gry każdy otrzymuje wylosowaną z puli rolę, niejawną dla nikogo, prócz samego siebie. Każda z ról wykonuje swoją akcję w odpowiednim momencie fazy nocy, co może nieraz doprowadzić do poważnego przemieszania sytuacji na stole. Pula ról jest o 3 większa niż liczba graczy.
Spis ról (w kolejności wykonywania akcji):
– wilkołaki, sztuk dwa
– zdrajca (w oryginale sługus)
– kochankowie (w oryginale masoni), sztuk dwa
– mądra baba (w oryginale wróżka)
– kradziejka (w oryginale złodziej)
– Jagna (w oryginale psotnica)
– pijak
– popychadło (w oryginale garbarz)
– woj (w oryginale myśliwy)
Cóż się dzieje w trakcie gry (+ opis ról):
Pierwszymi, którzy w nocy się przebudzają, są
wilkołaki. Baraszkują po mieście, dowiadując się, kto jest drugim wilkołakiem, o ile jest taki w grze. Następnie po nocnych harcach wilkołaki zasypiają i nie mają dalszego wpływu na rozgrywkę.
Z ukrycia obserwuje je
zdrajca, który chce sprowadzić na Brzezinę nieszczęście w ramach zemsty. Dowiaduje się, kto jest wilkołakiem, o ile jacyś są w grze. To wszystko, co robi w trakcie nocy. Warunkiem zwycięstwa zdrajcy jest zwycięstwo wilkołaków – może nawet sam zginąć, jeżeli będzie miał pewność, że wilkołaki doprowadzą do upadku wioski.
Następnie budzi się para
kochanków na nocną schadzkę, dowiadując się, kto jest ich drugą połówką.
Kolejna akcja przypada
mądrej kobiecie. Ta może wywróżyć rolę jednej z postaci albo zdecydować się na odkrycie, kogo w wiosce nie ma – poznaje wtedy 2 z 3 nieuczestniczących w rozgrywce roli. Akcja mądrej baby jest opcjonalna i gracz nie musi jej wykonywać.
Następnie do akcji wchodzi
kradziejka. Może oczywiście udawać świętoszkę i nie wykonywać swojej akcji. Lecz jeżeli zdecyduje się na kradzież, to jest w tym tak dobra, że okrada kogoś nie tylko z dobytku, ale także jego roli! Wybiera cel i zamienia swoją rolę z rolą tamtej postaci, wiedząc kim nagle została.
Kolej na
Jagnę, osóbkę piękną i chutliwą, której wdzięki mogą pomieszać zmysły (i role)! Oczywiście może okutać się w gruby strój i akcji nie wykonywać, jednak jeżeli postanowi odsłonić swoje wdzięki, to wybiera dwie postaci i zamienia ich role między nimi. Niestety jest też troszkę głupiutka i nie wie co zrobiła, więc nie może spojrzeć na role, które wymieniła. Nie może wymienić swojej roli.
Czyżby nadeszła pora na to, by
pijak w końcu wyszedł z karczmy? Zdaje się, że tak. Jest jednak tak naprany, że nawet nie wie kim po tej nocy się stał. Otrzymuje losową rolę z puli 3 niewykorzystanych ról. Niestety nie wie jaką!
Popychadło nie budzi się w nocy, chce jednak umrzeć. Jest to bardzo smutny człowiek, który słaby fizycznie nie nadaje się ani na chłopa ani na wojownika. Celem tej postaci jest zostanie powieszonym w Fazie Dnia i tylko wtedy wygrywa. Jest to jakby trzecia drużyna.
Woj także nie budzi się w nocy, jest jednak doświadczonym wojownikiem i nie podda się bez walki. Jeżeli za dnia zostanie powieszony, może zabrać do grobu jeszcze jedną osobę.
I co w tej grze najważniejsze – na koniec Fazy Nocy nie sprawdza się posiadanej na końcu roli. Czyli można było zacząć jako wilkołak, a skończyć jako popychadło! I jeżeli nie wywnioskuje się tego z informacji przekazanych przez pozostałych graczy, można przypadkowo stanąć po złej stronie barykady.
Zasady w oryginale dostępne tutaj:
Zasady