lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Pozostałe systemy RPG (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/)
-   -   [TES] UESRPG v3 - mechanika systemu (http://lastinn.info/pozostale-systemy-rpg/20440-tes-uesrpg-v3-mechanika-systemu.html)

Ketharian 29-01-2023 19:46

[TES] UESRPG v3 - mechanika systemu
 
THE ELDER SCROLLS

UESRPG v3 - mechanika




UESRPG v. 3 to system RPG stworzony przez grupę fanów gier komputerowych spod znaku The Elder Scrolls, ale pomimo wzmiankowanego amatorskiego pochodzenia zestaw podręczników sprawia wrażenie całkiem porządnie złożonego edytorsko. Kontrowersje może budzić część zasad, sprawiających wrażenie napisanych w niejasny sposób, stąd właśnie pomysł założenia wątku, w którym moglibyśmy roztrząsać pojawiające się w zasadach UESRPG wątpliwości.

Na początek kilka informacji podstawowych. Zestaw podręczników jest darmowy, można go znaleźć w linku umieszczonym do zbioru udostępnionego przez Google Disc. Składa się z podręcznika głównego (wersja 3, w zestawie jest również podstawka v2 w charakterze ciekawostki) oraz jedenastu dodatków. Oto ich lista: Player’s Handbook (dodatkowe rasy BG, dodatkowe umiejętności, talenty i cechy rasowe), Scroll of People (zbiór typowych NPCów o różnych talentach i specjalizacjach), Scroll of Beasts (podstawowy bestiariusz), Scroll of Oblivion (opis przyzywania istot Otchłani i poświęcony im bestiariusz), Scroll of Undeath (sztuka nekromancji plus stosowny bestiariusz), Scroll of Thu’um (opis nordzkiej sztuki formowania magicznej mocy w Krzyki), Scroll of Circles (zasady dla redgardzkich sztuk walki bronią białą), Secrets of Dwemers (opis wymarłej rasy Dwemerów oraz ich opustoszałych miast i ukrytych w nich niespodzianek), Tamrielic Artifacts (opis 50 legendarnych magicznych artefaktów), Wonders of the Ayleids (rzut okiem na nację wymarłych Dzikich Elfów) oraz Black Book of Apocrypha (errata dla innych podręczników).


Mechanika oparta jest na kości 1k100. Postacie opisane są ośmioma współczynnikami podstawowymi (Siła, Wytrzymałość, Zwinność, Inteligencja, Siła Woli, Percepcja, Osobowość i Szczęście). Posiadają cechy gatunkowe (Traity), mogą uczyć się talentów i umiejętności. Wszyscy bohaterowie obdarzeni są mocą magiczną, sami decydując rozwijając swoją postać jak dalece będą chcieli skorzystać z tego daru.





Powyższy topik założony został z myślą o stworzeniu miejsca, gdzie w trakcie zabawy moglibyśmy pochylić się nad częścią mechaniczną gry bez wrzucania tego typu rozważań pomiędzy zwykłe sesyjne komentarze.


A teraz przykład mogący zobrazować zastosowanie tego wątku. Alex Tyler napisała do mnie w sprawie intepretacji zasad dla statusu Frenzied (oryginalna mechanika poniżej).

Frenzied. The character is flung into an uncontrollable rage. Frenzied characters gain the following rules: Must attempt to attack the nearest enemy in melee combat each turn if able. May only make All Out Attacks. If not in range of the nearest enemy, must move towards that enemy. May not attempt to flee the fight. Increase SB by 1. Suffer a -20 penalty to all skill tests based on anything except Strength, Agility, or Endurance. Gains an extra SP, which can exceed their SP maximum. Immune to the effects of the stunned condition, fear, and passive wound effects.

Powyższy opis sugeruje wprowadzenie ofiary takiego stanu emocjonalnego w morderczy amok. Alex zawnioskowała, że bitewna furia objawiająca się wyłącznie w stosunku do przeciwnika stoi trochę w sprzeczności z ogólnie przyjętą konwencją, gdzie berserker rzuca się do mordowania każdej żywej istoty, jaką napotka na swojej drodze. Tutaj zasady ograniczają wybór ofiar jedynie do nieprzyjaciół. Sądzę, że możemy w tym przypadku nanieść na mechanikę poprawkę mówiącą, że status Frenzied zmusza ofiarę do atakowania każdego potencjalnego celu w zasięgu broni bez względu na jej przynależność do strony barykady. Co o tym sądzicie?


GreK 29-01-2023 20:20

Pytanie w jaki sposób, za czyją sprawą wpada się w taki szał bitewny. Jeśli jest to czar rzucony przez nieprzyjaciela, to propozycja AT ma jak najbardziej sens. Jeśli jest to jednak jakiś bonus do postaci, jej dodatkowa umiejętność (jak berserkery w Baldurs Gate) to nie miałoby sensu.

Alex Tyler 29-01-2023 20:24

No właśnie miałam to wyjaśnić. Chodziło mi o to, by tak się działo wyłącznie w wypadku zastosowania czaru ofensywnego ze szkoły iluzji.

W przypadku gdy postać z własnej woli u siebie powoduje szał jak za pomocą poniższego talentu:
Cytat:

Berserker
The character can psych themselves up into a frenzy.
Level 1: Willpower (30)
The character may take a primary action to gain the Frenzied condition.
Nie musiałaby atakować dowolnego najbliższego celu.

GreK 30-01-2023 15:27

Alex, to wtedy jak najbardziej ma sens.

Alex Tyler 30-01-2023 18:04

No właśnie tak myślę. W końcu to czar ofensywny a wygląda jakby był sytuacyjnym wzmocnieniem. Szał wywołany wrogim czarem powinien być jednoznacznie szkodliwy, a nie dawać benefit niczym talent. Co innego jakby to było zaklęcie rzucane na sojuszników. Ale to czar ofensywny który daje możliwość obrony rzutem na siłę woli, kosztuje manę (nie tak mało) i wymaga udanego trafienia wroga.

Aro 30-01-2023 18:32

Też kwestia wątpliwego doboru słownictwa ze strony autorów, bo jednak słowo "frenzy" oznacza niekontrolowany amok - za oxfordzkim słownikiem: "a state of great activity and strong emotion that is often violent or frightening and not under control". Może twórcy próbowali nie powielać dedekoidów i tamtejszego "rage" typowego dla barbarzyńców/berserkerów, ale słabo to wygląda. :p Proponowałbym tą głupotkę poprawić, "Frenzied" traktując jako brak kontroli i dodać nowy status, który będzie oddawać barbarzyński szał (aby nie mieć dwóch interpretacji tego samego condition).

Ketharian 31-01-2023 10:58

Trochę nad tym myślałem i mam następującą propozycję - rozbijmy status frenzied na dwa statusy: raging i frenzied, gdzie pierwszy rodzaj szału będzie skupiał uwagę obiektu wyłącznie na wrogach, a drugi na każdej żywej istocie w otoczeniu. I tak na przykład wódz goblinów będzie bardziej podatny na raging atakując z krwiożerczą zaciekłością każdego BG, a jego pupil minotaur okaże się podatny na frenzy, przez co zacznie mordować BG oraz sprzymierzone z nim gobliny bez oglądania się na przynależność ofiary.

I wówczas będziemy mogli stworzyć na bazie jednego szablonu dwa zaklęcia, wywołujące albo rage albo frenzy.

Co o tym myślicie?

Alex Tyler 31-01-2023 17:55

Ja jestem na tak :-P

Johan Watherman 01-02-2023 18:44

Ja wtrącę swoje trzy grosze, że w systemie jaki jest tutaj wydaje się lepiej w ramach jednego zaklęcia dać wybór, zamiast mocno je ograniczać. Dlaczego? Poziomy zaklęć wykupowane są oddzielnie, wymagając poprzednich.
Z tego wynika fakt, iż zaklęcia muszą być bardziej uniwersalne w zastosowaniach (nawet z jednym efektem) niż specjalizowane. Inaczej mamy nie tylko koszt 2x ale koszt 2x przy awansach kupując wyższe wersje.
Notabene ta rzecz z systemu też mi się nie podoba, ale jak ją ruszyć to rozsypią się wszystkie kalkulacje punktowe tworzenia postaci.

Alex Tyler 01-02-2023 19:29

Zaklęcie "Frenzy" posiada atrybut "Direct Attack" (czyli konieczne jest dokonanie magicznego ataku na cel) i wymaga od zaatakowanego wykonania rzutu obronnego na siłę woli. Wydaje mi się więc, że przynajmniej w założeniu jest czarem ofensywnym. A skoro tak, to chyba nikt, używając go w tym celu, nie wybrałby wersji okrojonej/łagodniejszej. Bo i po co? Co innego, gdyby stosował je na swoich sojusznikach. W końcu podręcznikowy status frenzied oferuje postaci pewne benefity (odporność na strach, ogłuszenie itd.)

Cytat:

Napisał Johan Watherman (Post 970717)
Poziomy zaklęć wykupowane są oddzielnie, wymagając poprzednich.

Podręcznik nie jest dla mnie zbyt przejrzysty. Nie mogę nigdzie znaleźć tej informacji. Trafiłam na fragment o tym, że każdy poziom zaklęcia jest wykupowany oddzielnie. Ale nie ma nic o tym, że do następnego wymagane jest posiadanie poprzedniego. Wiem, że tak jest z umiejętnościami i w ich wypadku jest to zaznaczone jako kryterium. Na której stronie jest to zaznaczone w przypadku zaklęć?


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 09:32.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172