lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Rozmowy ogólne na temat RPG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/)
-   -   Ciekawe zjawisko wśród graczy? (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/15098-ciekawe-zjawisko-wsrod-graczy.html)

Eryk 30-03-2015 22:12

Obojętnie, jaki to system. Możesz nawet rzucać monetą jak nie masz kostek.

Lord Cluttermonkey 30-03-2015 22:56

Wiecie co, nie dziwię się wcale tym graczom, którym nie chce się uczyć nowej mechaniki.

Bo po jakiego grzyba przyswajać kolejną grę, która nieco inaczej definiuje i rozlicza te same zjawiska (trafienie, sukces w teście, rany, itd.). Nie jest to tak naprawdę na rękę ani MG, ani graczom. Lepiej przeczytać jakąś wartościową literaturę, nauczyć się grać w Go, rozwiązać kilka krzyżówek, pobiegać, cokolwiek.

Przez pół życia prowadziłem wszystko na GURPSie, a przez drugie na BRP. Nie widzę powodu, dla którego miałbym przyswajać kolejną mechanikę do poziomu ultrabiegłości. Sztuka dla sztuki. Masochistą nie jestem. ;P A w granie by the book czy rules as written czy jak polterokmioty to określają nie wierzę.

W końcu pierwsza gra RPG nie miała ścisłych zasad i polegała silnie na roli Arbitra - myślę, że warto tą ideę kultywować.

---

Wątek widzę, że zboczył w klasyczny już trolling storytelling kontra mechanika. Ludzie, jedno drugiemu nie przeszkadza, o ile przez odgrywanie postaci rozumiecie interakcję, a nie sranie niepotrzebnymi detalami, a przez mechanikę nie rozumiecie rules-lawyering w D&D 3.0/3.5 (no pun intended Cedryk). :mrgreen:

---

Gdzieś się pojawiła jeszcze mechanika konfliktów społecznych - najlepszą miały... Stare edycje D&D. Jak komuś nie wystarcza test reakcji napotkanego NPC i wyobraźnia, to trudno coś doradzić. Ciężki przypadek. ;P

Cedryk 30-03-2015 23:07

To co było narzekaniem na nieznajomość mechaniki, przerodziło się w dyskusję dwóch obozów.
Grałem wiele gier i na różne sposoby czasem całkiem bez mechaniki. Najważniejsza zawsze była dobra zabawa.

Co powiecie na tezę, iż większość osób których nie chce zrozumieć i nauczyć się mechaniki danej gry, wywodzi z osób zainteresowanych RPG poprzez c-RPG czy nawet MMORPG.

Oczywiście znam przypadki osób, które zainteresowane c-RPG przeszły na RPG i radzą sobie świetnie.

Cytat:

Gdzieś się pojawiła jeszcze mechanika konfliktów społecznych - najlepszą miały... Stare edycje D&D. Jak komuś nie wystarcza test reakcji napotkanego NPC i wyobraźnia, to trudno coś doradzić. Ciężki przypadek.
Też lubię ten test, w końcu D&D3.0 i 3.5 również miały identyczny test. O ile w ogóle jest potrzebny test do zasad konfliktów społecznych z NPC-ami, a nie można tego zdroworozsądkowo rozwiązać. Często te testy są pomijane.

Warlock 30-03-2015 23:13

Cytat:

Co powiecie na tezę, iż większość osób których nie chce zrozumieć i nauczyć się mechaniki danej gry, wywodzi z osób zainteresowanych RPG poprzez c-RPG czy nawet MMORPG.
Sam jestem taką osobą i znam wiele takich osób - wszystkie radzą sobie doskonale. Źle trafiłeś... ;) Przypuszczam, że w tym gronie jest nawet większy procent munchkinów, bo trudno zliczyć na forach tematy o tym jakim buildem przejść Baldur's Gate solo. ;) Bardzo łatwo sobie wyobrazić, że później tacy gracze trafiają do świata RPG i próbują swoimi postaciami "ograć" Mistrza Gry.

Cedryk 30-03-2015 23:23

Cytat:

Napisał Warlock (Post 550709)
Sam jestem taką osobą i znam wiele takich osób - wszystkie radzą sobie doskonale. Źle trafiłeś... ;) Przypuszczam, że w tym gronie jest nawet większy procent munchkinów, bo trudno zliczyć na forach tematy o tym jakim buildem przejść Baldur's Gate solo. ;) Bardzo łatwo sobie wyobrazić, że później tacy gracze trafiają do świata RPG i próbują swoimi postaciami "ograć" Mistrza Gry.

Zatem zjawisko jest trudne do jednoznacznego zdefiniowania.

Zapewne wszystkie wymienione przez moich poprzedników czynniki odgrywają tu rolę.

Raist2 31-03-2015 10:16

Ja nie twierdzę żeby uczyć się każdej tabelki na blachę, każdej strony, ale żeby po 10 sesji w danym systemie/świecie, zapamiętać jaką kość i z czym używasz.

Może to jest związane z tym, że ludziom to się wydaje czarną magią? I na dobrą sprawę wypierają z siebie tą wiedzę? Boją się jej? No ale skoro poznali w jednym systemie, to czemu tak kurczowo się go potrafią trzymać, a z innymi nawet nie próbują się zapoznać?
Bo właśnie taka sytuacja najbardziej mnie skłoniła do zaczęcia tego tematu. Znajoma zna zasady NS'a (jak dobrze, nie miałem okazji sprawdzić), ale już najprostszej zasady Armii Apokalipsy [dosłownie, każdy test (jeśli występuje) polega na rzuceniu k6 i dodaniu do tego jednej z 6 cech, 2 fizyczne, 2 społeczne i 2 umysłowe, każdy zestaw ma odpowiedzialną za reakcje i akcję wartość, i tyle), myśleliśmy żeby ją wciągnąć do Wilkołaka: Apokalipsy, to się wtedy dowiedziałem od mg że zaraz by namawiała właśnie na przejście na mechanikę NS..... wg mnie oWoD ma łatwiejszą więc tego nie rozumiem.

Jeśli ktoś lubi grać czysty storytell, spoko, nikt mu nie broni, nikt mu nie karze. Bo najważniejsza jest dobra zabawa.

dzemeuksis 01-04-2015 14:00

Co uważam na ten temat, jużem kiedyś pisał, toteż powtarzać nie będę, tylko linknę. ;)

Raist2 01-04-2015 14:34

Czyli uważasz, że tacy gracze po prostu istnieją? Że nie zapamiętują bo nie chcą? Wypierają z pamięci? Dobrze rozumiem?
Bo wiesz, mi się wydaje że proste zapamiętanie: cecha+k6, powtarzane 10 razy w ciągu sesji, raz na tydzień, przez 10 sesji, powinno wejść do głowy samo. To jest (wg mnie oczywiście) to samo co 2+2, nie myślisz o tym, samo weszło do głowy bo było powtarzane n razy, i jest na tyle proste.
No ale to jest moje zdanie/porównanie (i kilku znajomych), i nikt nie musi się z nim zgadzać.

dzemeuksis 01-04-2015 14:40

Nie wiem, jacy gracze istnieją a jacy nie. Mnie się po prostu wydaje, że nie można mieć pretensji do gracza o coś, do czego się wyraźnie nie zobowiązał. Po to się ustala reguły przed umówieniem się na wspólne granie:

Cytat:

Jako MG oczekuję tego i tego (np. oczekuję, że na trzeciej sesji będziesz znał tabelę krytyków na wyrywki). Jak się okaże, że nie znasz, to konsekwencje będą takie a takie (np. zakończenie wspólnego grania). Pasuje?
Jeśli takie rzeczy nie zostały wyraźnie określone, ustalone i umówione, to późniejsze marudzenie, że gracz czegoś tam nie ogarnia, chociaż do ogarnięcia tego się wcale nie zobowiązywał, jest zwykłym przychrzanianiem się i tyle.

Jest oczywiste, że jak gramy wspólnie, to nie czochramy się publicznie po bobrze, czy co tam i tego nie trzeba ustalać. Ale to, czy gracz powinien znać reguły, musi być wyraźnie powiedziane. Przykładowo moi gracze nie muszą, nie oczekuję tego od nich.

Raist2 01-04-2015 16:04

No ale nie chodzi mi o znajomość wszystkich reguł, czy o jakiś tam tabelek. Chodzi mi konkretnie, o nie możność zapamiętania, które samo się zapamiętuje, ja nigdy się nie uczyłem zasad systemów, nie zapamiętywałem specjalnie, po prostu po 10 sesjach, na których musiałem 10 razy rzucić kostką w zestawieniu z czymś, przy tej samej akcji samo weszło do głowy. No nie mów mi że tylko ja tak mam?

Odnoszę wrażenie że źle przekazuję swoją myśl, powtórzę to już któryś raz. Czy zapamiętanie, prostej czynności, prostego zadania matematycznego (bo to jest nic innego jak proste dodawanie, nie mnożenie nawet, nie dzielenie, nie ułamki czy pierwiastki) powtarzanego po n razy, w przeciągu miesiąca jest nie wykonalne?

Nie chodzi mi o ustalenie przed sesją że trzeba to znać.

Gdybyś Ty, albo nawet jeśli nie chcesz to ktoś inny, w ciągu 2-4 godzin (średni czas sesji), rzucał za atak, cały czas jedną i tą samą kostką wciąż dodając jedną i tą samą cechę do tego, nawet przy jednej potyczce na sesje (wiem nie każda sesja ma walkę w sobie), 5-10 razy, i tak co tydzień przez miesiąc, nie zapamiętałbyś że na atak rzuca się tą konkretną kostką dodając tą konkretną cechę?


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:17.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172