|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
11-05-2023, 19:28 | #1 |
Reputacja: 1 | Starwars dla początkujących Hej! Syn (10 lat) ostatnio wsiąkł w świat Star Wars. Pomyślałem, że spróbuję poprowadzić coś w tym klimacie, ale mam 0 doświadczenia. Możecie zaproponować mi jakiś system / przygody na start? Szukam czegoś niezbyt skomplikowanego i najlepiej darmowego, bo nie chcę inwestować w coś, co może zagram tylko raz. |
18-05-2023, 11:18 | #2 |
Opiekun działu Warhammer Reputacja: 1 | Jeśli ma to być tylko na chwilę, na zajawke i za darmo (to uczciwa cena) to polecam mechanikę uniwersalną. Z pewnością prosta dla mg i graczy. Minus jest taki że nie podaje na tacy rozwiązań. Mam chyba gdzieś pdf, mógłbym ci podesłać, albo tu wrzucić linka do pdf ze strony wydawcy.
__________________ ORDNUNG MUSS SEIN Odpowiadam w czasie: PW 24h, disco: 6h (Dekline#9103) |
20-05-2023, 08:39 | #3 |
Reputacja: 1 | Uwaga: W poniższym krótkim opisie bazuję na moich doświadczeniach z prowadzeniem dzieciom (6 i 3 lata – na razie tylko Jagodowy Las na własnej mechanice). Na 10–latka moje wnioski mogą być nietrafione . Generalnie oficjalne RPG Star Wars były trzy: 1. Na systemie d6, obecnie nie wydawany, ale w sieci jest mnóstwo darmowych fanowskich konwersji i uzupełnionych dokumentów. Generalnie rzuca się i sumuje dużo k6-tek, więc Twój syn może przy okazji ćwiczyć dodawanie. W sumie dość skomplikowany, dużo dodawania kostek. Tylko po angielsku. 2. Na systemie d20, też już nie wydawany, generalnie były trzy edycje odpowiadające z grubsza dnd3.0, dnd3.5 i coś w stylu proto-dnd4e. Materiałów na sieci jest sporo, z tego co mam fizycznie dobry jest zestaw startowy „Invasion of Theed”(w sensie wszystko rozpisane co i jak do prowadzenia). Plusy i minusy takie jak w dnd3-3.5, czyli poziomy itp. Do grania solo 1 poziom to za mało. Tylko po angielsku. 3. Na systemie FFG Genesys. Czyli Edge of Empire, Age of rebellion i Force and Destiny (czyli jak sprzedać trzy razy tą samą mechanikę ). System generalnie używa swoich dedykowanych kości, ale są generatory. Poza tym, Genesys (czyli taka mechanika uniwersalna) jest obecnie wydawana po polsku a konwersja materiałów z wersji angielskiej to drobiazg. Dedykowane kości mogą być problemem. Są też nie oficjalne konwersje na systemy uniwersalne. 1. GURPS Ultra lite jest darmowy na drivethrurpg i jest to mega uproszczona wersja gurpsa, bez problemu da radę zrobić na tym Star Wars. Moim zdaniem najlepsza dla dziecka ze względu na prostotę reguł. Tylko po angielsku, ale te zasady mieszczą się na jednej stronie A4 więc nawet tłumaczenie samemu to nie problem. 2. Fate jako taki jest darmowy, ale wymaga innego podejścia do grania i prowadzenia niż inne systemy RPG. Przynajmniej mnie było bardzo ciężko ogarnąć jak w to grać, musiałem pograć na żywo z MG który znał system. Ale jak już załapałem o co chodzi to jest to super system. Jest wersja polska. 3. Basic Roleplay System lub inne z serii d100. System znany u nas z Zewu Cthulhu. Są fanowskie konwersje na Star Wars, jest darmowy quick start. System opiera się na rzutach procentowych, więc to też nauka dla dziecka. BRP jest po angielsku, ale Zew Cthulhu jest po polsku, a ok 90% systemu jest niezmienione. 4. Savage worlds to jeden z moich ulubionych systemów, ma sporo ciekawych konwersji Star Wars sam z kilku korzystałem , obecnie najlepsza jest chyba tu https://www.pegforum.com/forum/savag...n-of-star-wars. Jazda próbna do Savage Words jest darmowa, system jest też wydawany po polsku. Podsumowując. Jak miałbym sam z tego coś polecać albo sam prowadzić dla dzieci, to albo GURPS Ultra lite albo Savage Worlds przy czym GURPS Ul będzie prostszy. Jeśli będziesz potrzebował materiałów do d6 lub jakichś konkretnych konwersji to napisz.
__________________ -To, że 99% ludzi jest innego zdania niż Ty, wcale nie znaczy, że to oni mają rację. Ostatnio edytowane przez Prince_Iktorn : 20-05-2023 o 18:33. |
20-05-2023, 12:48 | #4 |
Reputacja: 1 | Dzięki! GURPSa poznałem dzięki poderkowi ze Świata Dysku, mocno się przymierzam do zrobienia przygody na LI w tym systemie. Fate chyba czytałem, jeżeli dobrze kojarzę, to taki system rzucam kością i albo jest sukces+, sukces, sukces-, porażka+, porażka, porażka-, dobrze kojarzę? Taki prosty i uniwersalny. Angielski to nie problem, sumowanie kostek to już dawno za nami raczej (jako problem, ostatnio syn dostał 6-kę za opanowanie systemu binarnego na informatyce ) |
20-05-2023, 18:33 | #5 |
Reputacja: 1 | No to gratulacje dla syna , ja na razie znam tylko zakres programowy przedszkola Fate to system który korzysta z czterech kości Fate, to są cztery k6, które mają na ściankach +, -, lub puste pole. W rzucie sumuje się plusy i minusy, więc wyniki są od -4 do +4. W Fate System Toolkit (taki dodatek dla MG) piszą że można rzucać d6-d6, czyli bierzesz dwie kości jedna dodatnia a druga ujemna i sumujesz. Wtedy wyniki masz od -5 do +5. Rozkłady prawdopodobieństwa wyników są oczywiście inne, ale sami autorzy piszą że to nie ma większego znaczenia. Kwestia Fate jest taka, że jest to system symulujący narrację, opowiadanie, a w zasadzie wszystkie inne systemy (może poza np. Genesys) to systemy w jakimś stopniu symulujące rzeczywistość. W Fate np. jeśli jakiś zbir strzela do bohatera za niską osłoną, to osłona (będąca aspektem sytuacyjnym) liczy się tylko wtedy gdy bohater ją „wywoła” (uruchomi jej działanie na rundę, płacąc za nią 1 Punkt Losu). Przejście na Fate z systemów symulujących rzeczywistość wymagała u mnie dosłownie zmiany sposobu myślenia o sesji i grze.
__________________ -To, że 99% ludzi jest innego zdania niż Ty, wcale nie znaczy, że to oni mają rację. |