Pathfinder Online
Pathfinder
Kiedy WotC wydał 4 edycję Dungeons and Dragons wielu fanów poczuło się jakby ktoś ich oszukał. Oto wyszła nowa edycja DnD, na którą tyle czekali – ale już pierwsze strony Podręcznika gracza sprawiały, że czytelnik stawał się nieco podejrzliwy, kolejne sprawiały, że łapał się za głowę. Mechanika została mocno zmieniona, pojawiły się zarzuty, że gra bardziej przypomina World of Warcraft niż Dungeons and Dragons. Jednak nie tylko mechanika została potępiona przez część środowiska graczy DnD. Zapomniane Krainy, największy i najbardziej popularny setting do DnD został dotkliwie poraniony. Pojawiło się wiele nieścisłości i sprzeczności w fabule, szczególnie w kwestii bóstw, które wcześniej były osobnymi bytami – teraz jednak okazywały się tylko aspektami innych bogów. Umarła Mystra – cios dla wielu, wielu graczy. Pojawiły się „podsystemy”, w których nie zaakceptowano jej śmierci i grało się dalej jakby żyła. Słowem – 4 edycja namieszała, oj bardzo mocno namieszała.
Ci, którzy odeszli od WotC po wydaniu 4 edycji znaleźli jednak swoją oazę i schronienie – Pathfinder wydany przez Paizo. Paizo było wydawnictwem, które zajmowało się wcześniej wydawaniem i tworzeniem magazynów Dragon i Dungeon, w których udostępniali nowe klasy, rasy, przygody, przedmioty i wiele, wiele więcej dla rzesz wygłodzonych graczy.
Mając doświadczenie przy materiałach związanych z Dungeons and Dragons, Paizo stworzyło alternatywę dla nowej edycji wydanej przez WotC. Pathfinder – tak Paizo nazwało swoje dziecko. Pathfinder szybko został okrzyknięty DnD 3,75 ed. Osobiście, przypomniał mi o nieoficjalnym dodatku do Heroes of Might and Magic: Wake of Gods. Historie Pathfindera i WOGa są nadzwyczaj podobne. Zarówno WotC jak i New World Computing wydali nową edycję swojej gry, czwartą edycję, która zetknęła się z olbrzymią krytyką. I tak jak w przypadku WOGa, Pathfinder jest poniekąd pomostem między 3 a 4 edycją – biorąc z nich najlepsze co oferują.
Pathfinder posiada stary system klas, atutów, umiejętności, itd. znany nam z 3 edycji – zamiast jednak kopiować, on je rozwija. Klasy i rasy są nieco bardziej przypakowane, ale jednocześnie bardziej unikalne, rozbudowane i na tyle ciekawe, że klasy prestiżowe przestają być koniecznością a stają się alternatywą. Każda klasa ma też swoje ”archetypy”, czyli warianty zdolności klasowych i fabularnych – np. barda może być geishą, a czarodziej skrybą. Wprowadzono proste czary na życzenie dla czarodziei, klasy walczące otrzymały szereg talentów i manewrów bojowych, nie mylić z Tome of Battle, ale tym co najbardziej podoba mi się w Pathfinderze to otwarta licencja.
Tak jak DnD 3.5 posiadało swoje srd, gdzie za darmo można było uzyskać podstawowe materiały do gry, tak WSZYSTKIE materiały do Pathfindera są dostępne za darmo. Można je znaleźć tutaj:
Pathfinder_OGC
Online
DnD wiele zyskało dzięki grom komputerowym takim jak Baldurs Gate czy Neverwinter Nights, Paizo słusznie więc założyło, że i Pathfinderowi przydałaby się adaptacja komputerowa. Tak powstała koncepcja Pathfinder Online, gry tworzonej przez Goblin Works:
https://goblinworks.com/
Pathfinder Online będzie grą MMORPG, idąc za obecnymi trendami, jednak inną niż większość. Obecnie na fali popularności World of Warcraft bardzo popularny stał się schemat „parku rozrywki” w grach MMO. Czym jest „park rozrywki”? To koncepcja bardzo prosta i w miarę przyjemna dla graczy. Gra polega na odwiedzaniu „atrakcji” takich jak lochy, instancje czy raidy i zbieranie doświadczenia i przedmiotów. Gracz nie ma dużego wpływu na świat a jest jedynie zwiedzającym.
Pathfinder Online ma jednak inne założenie. Owszem, będą w nim „atrakcje” i systemy znane z „parków rozrywki”, ale Pathfinder Online ma być przede wszystkim „sandboxem”. „Sandbox” to typ gry, w której to gracz jest odpowiedzialny za tworzenie świata. Nie tylko zwiedza ruiny starych królestw czy leża plugawych demonów, ale sam tworzy i rozbudowuje miasta i dba o ich bezpieczeństwo. Gra również nie pozostaje dłużna i rozwija się w zależności od działań gracza. Jeśli w okolicy pojawi się leże koboldów, a gracze zignorują je to po jakimś czasie powstanie osada, a potem twierdza, która zagrażać będzie nie tylko miastu graczy, ale i okolicznym terenom.
Ekonomia również napędzana będzie przez graczy, tworzone przez nich przedmioty, sklepy i miasta. Poza tym niewiele wiadomo jeszcze o Pathfinder Online. Klasy postaci będą wywodziły się z około 3 archetypów: walczący, czarujący i oszust. Kiedy postać osiągnie odpowiedni poziom, prawdopodobnie 5, może wybrać dalszą specjalizację w znanych nam już klasach takich jak wojownik, kapłan, czarodziej, łotrzyk, tropiciel, itd.
Podczas walki jako drużyna lub armia będzie generowana „siła bojowa”. Będzie ona dawała premie do ofensywy i/lub defensywy, jednak aby ją wygenerować gracze muszą współpracować i działać jak „armia”.
Więcej można poczytać na blogu Goblin Works:
https://goblinworks.com/blog/ Zapraszam do lektury!
A na koniec parę koncepcji postaci i grafik:
https://goblinworks.com/images/20120...linValeros.jpg https://goblinworks.com/images/20120829-Seoni.jpg https://goblinworks.com/images/20120829-Merisiel.jpg https://goblinworks.com/images/20120718-Goblin.jpg https://goblinworks.com/images/20120606-Thornkeep.jpg https://goblinworks.com/images/20120411-Blog1.jpg https://goblinworks.com/images/20120411-Blog2.jpg https://goblinworks.com/images/20120411-Blog3.jpg https://goblinworks.com/images/SandboxEcosystem.jpg https://goblinworks.com/images/EconomicSystem.jpg https://goblinworks.com/images/RiverKingdoms.jpg