10-07-2013, 14:10 | #1 |
Reputacja: 1 | Iluminati - Gra karciana Gra niezbyt znana mam wrażenie, do czego z pewnością przyczynił się brak Polskiej wersji. Jest to jednak pozycja warta uwagi. Mimo iż pierwszy miesiąc zbierała tylko kurz na biurku bo nie miałem sił i chęci zabrać się za przetłumaczenie instrukcji, to jednak po czasie stwierdzam że warto było. Gra przewidziana jest dla 4-6 osób, choć można grać i w 8, muszę jednak powiedzieć że wówczas wszystko strasznie się wlecze. Postanowiłem więc zaprezentować wam tę produkcję opisując przy tym podstawie zasady. Planowałem też rozpisać przykładową rozgrywkę, ale nie mam teraz na to sił. Może kiedyś się do tego zabiorę. Ale o co chodzi? Czyli słowem wstępu. Gra polega na tworzeniu własnej organizacji dołączając kolejne grupy. Nie ma planszy, karty wykłada się bezpośrednio na stół. Zaczyna się z jedna własną kartą i przejmujemy kolejne grupy np. F.B.I. lub Gangi Motocyklowe. Grę wygrywa się przez zebranie struktury złożonej z określonej liczby kart lub przez wykonanie specjalnego celu danej grupy (każda ma inny) Duży nacisk położona na interakcję. Licytacje, blefy i zmowy są nieodłączną częścią tej gry i dają najwięcej zabawy. Niestety czas gry znacznie się wydłuża wraz z wzrostem liczby graczy. Przed grą Zaczynamy od przetasowania tali kart i wyjęcia z niej wyróżniających się ciemniejszym kolorem kart Iluminatów. Mamy tu 8 frakcji. Prócz tytułowych Iluminatów, mamy też UFO czy Wyznawców Cthulhu. Każda frakcja ma swoje specjalne właściwości i inny cel do osiągnięcia. Pieniądze warto mniej więcej posegregować by potem gra nie stawała w miejscu na czas szukania bilonu. Ja wykorzystuję tu przegródki w pudełku po grze. Do jednej daje niskie nominały (1/2) w drugiej lądują częściej używane (3/5) a do ostatniej gruby pieniądz (10/20/50) Zasad kilka Power-Siła danej karty. Jeśli chcemy przejąć kontrolę nad jakąś grupą wykorzystujemy właśnie power, podobnie przy próbie zniszczenia czy neutralizacji. Karty bez powera nie mogą atakować. /Power-Przenoszony power, dodaje się go do siły sąsiednich kart z którymi jest bezpośrednio połączony. Resistance- Odporność danej karty na przejęcia. iluminacji nie mają odporności bo nie można ich atakować. Income-Przychód na kartę. każda karta ma własny bank. MB-Waluta w grze. Kartoniki z wydrukowanym nominałem. Pieniądze na karcie mogą być przesunięta na sąsiednią w ramach "akcji" mogą też być wydawane by wpływać na wyniki walk. Akcja-Każdy w turze ma dwie akcje. Może zrobić transfer pieniędzy o jedno pole. Wykonać atak w celu Przejęcia/neutralizacji lub zniszczenia danej grupy. każda karta może zaatakować tylko raz na turę. Przejęcie-Liczymy siłe atakującego (power) i odejmujemy od odporności obrońcy. np. 10-6=4. Musimy w tym momencie wyrzucić 4 lub mniej na dwóch k6. Szanse nie są duże. Płacimy więc z karty którą atakujemy 5 MB. 4+5=9. Za każdy MB dostajemy+1 do rzutu. Teraz rzucamy kośćmi i wypada nam 7. Kartę przykładamy do tej która ja atakowała tak by strzałki na kartach zgadzały się kierunkami. Neutralizacja-Jeśli jakiś gracz ma silną kartę możemy go jej pozbawić. Atakujemy wtedy kartę będącą w jego strukturze. Wszystko odbywa się podobnie jak w przejęciu. Tym razem jednak sukces oznacza przeniesie karty do puli neutralnych grup na środku stołu. Niszczenie- Jeśli chcemy wykluczyć jakąś kartę z gry możemy ją zniszczyć. Liczymy tym razem Power-Power. Interwencja- Jeśli ktoś atakuje kartę na której nam zależy, lub zbliża się do osiągnięcia swojego celu trzeba mu przeszkodzić. Możemy za sponsorować neutralną grupę dają im pieniądze na obronę przed atakiem innego gracza. Możemy też komuś pomóc w ataku i przejęciu/zniszczeniu/neutralizacji. Interweniuje się jednak wyłącznie pieniędzmi z karty iluminatów. Zakładamy że gramy iluminatami. Jest to karta posiadająca Power 10/10 i Income 9. Pierwszą ratę odbieramy jeszcze przed rozpoczęciem gry, gdy zaczynamy kolejkę bierzemy podaną tu sumę jeszcze raz. Pieniądze (małe kartoniki) trzymamy na karcie. Każda z kart ma swoje własne zasoby. Przykład struktury w której skład wchodzą dwie grupy i karta iluminatów. łączny Power w tej strukturze wynosi 12 |
10-07-2013, 15:52 | #2 |
Reputacja: 1 | Brak polskiej wersji? Nie jestem pewien, ale po obrazkach przypuszczam, że to to chyba ta sama gra co Illuminati wydana w 1995 przez Copernicus Corporation. |
10-07-2013, 16:08 | #3 |
Reputacja: 1 | Rzeczywiście, teraz doczytałem się, faktycznie wypuszczono polską wersję w okolicach końca 2012. Jak rozglądałem się za grą i zacząłem się nią interesować to jeszcze nic o tym nie było, albo przynajmniej nie trafiałem na wzmianki że ma być tłumaczona. Aczkolwiek musiały być jakieś zmiany w zasadach gdyż nie widzę w tej wersji przychodu na kartach. Jeśli ktoś coś wie o tej wersji to niech pisze, bo sam bym się czegoś dowiedział. Bo widzę że wprowadzono pewne zmiany w mechanice, zastanawiam się jak wpłynęło to na samą grę. Ostatnio edytowane przez Felix : 10-07-2013 o 16:11. |
28-07-2013, 19:33 | #4 |
Reputacja: 1 | slyszałem o niej wiele, np. o karcie z 1999 która mówiła o ataku samolotem na WTC znajome? no chyba. dawno chciałem w nia zagrac by sprawdzic o co w niej chodzi, no i przede wszystkim jak bardzo gra odwzrowowuje rzeczywistosc
__________________ Man-o'-War Część I |