lastinn

lastinn (http://lastinn.info/)
-   Rozmowy ogólne na temat RPG (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/)
-   -   Świat uczonych w sesji (http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-na-temat-rpg/10469-swiat-uczonych-w-sesji.html)

Aschaar 18-09-2011 21:01

Cytat:

Napisał Porfiriusz (Post 320406)
gracze starają sie tak jak ja wczuć, znają mnie i są zadowoleni, więc raczej mają przyjazne nastawienie do podobnych rozbudowań.

Zastanowiłbym się nad tym czy czasem nie jest to brak alternatywy. Gram z tym MG bo po prostu nie mam innego do dyspozycji...

Bo jak już zauważono - Graczy do niczego nie zmusisz, a szybko możesz ich stracić.

Ja prywatnie jako gracz czuję się głupio kiedy MG "gra sam ze sobą" i przepraszam za sformułowanie - odstawia teatr przez 20 minut zabierając czas sesji. Nie pomaga to we wczuciu się w role, ani w świat. Jeżeli gram jeszcze postacią (trzymając się WH) ucznia czarodzieja, inżynierem, czarodziejem, uczonym, czy coś takiego to OK - postać może być zainteresowana dywagacjami i nawet powinna od czasu do czasu coś wtrącić. Jeżeli jestem ciurą czy innym strażnikiem miejskim - to ta postać wręcz powinna oscentacyjne ziewać czy zdeklarować pójście spać, bo ta gadanina postaci zupełnie nie obchodzi.


Jeżeli do czegokolwiek potrzebny mi taki wykład dotyczący czegokolwiek - to dostarczam go graczom PRZED sesją z prośbą o zapoznanie się. Na sesji tylko "odpytuję graczy" z wiedzy ich postaci np. wciągając w rozmowę na ten temat, czy powodująć, ze wiedza z "wykładu" jest potrzebna do rozwiązania zagadki.

Na sesji, jako MG, nie tracę czasu na grę z samym sobą (czy inne upajanie się swoją wiedzą, czy rozczulanie nad tym jakich to świetnych NPCów stworzyłem). MG jest dla graczy i jego rolą jest TYLKO generowanie odpowiedzi świata na działania graczy. To, zę czasem są to rozbudowane odpowiedzi - to już inna kwestia...


A co do pokazywania charakteru czy dawania wskazówek odnośnie NPCów - znacznie lepsze (IMHO) jest "wskazywanie" bezpośrednie lub pośrednie zamiast zawiłych opisów, których - tak naprawdę - nikt nie słucha. Szczegóły. Typu:
- jak zawsze PERFEKCYJNIE ubrany.
- Delikatna WOŃ JAŚMINU zwiastowała obecność lady Vivienne.
- NERWOWO zaciągnął się fajką, co BYŁO ZASKAKUJĄCE, poniewaz przysiągłbyś, że hrabia nie palił.
- Baltazar siedział SAM w kącie sali i Z UPODOBANIEM przyglądał się kształtnej dziewce służebnej.

Porfiriusz 18-09-2011 21:20

Element uszczuplenia aktywności graczy podczas rozmów uczonych jest oczywiście elementem niepożądanym. Zastanawiałem się czy nie przygotować dla graczy jakiegoś zbioru informacji do zapoznania się przed sesją.
Hmm, w sumie to może być dobra myśl. Wykluczyć drugą z postaci, które rozmawiają i pozostawić tylko tą która będzie argumentowała na rzecz tezy. Przy czym uprzednio dac graczom jakąś lekturę która by szerzej traktowała o materii sporu i opisywała argumenty nie tylko za, ale i przeciw. To pozwoliłoby graczom (jeśli mają dobrą pamięć) wstapić w miejsce wyeliminowanego interlokutora i wypowiadać kwestie, które miał on wypowiadać, przytaczając kontrargumenty. Przy założeniu, że to wiedza którą by mogli mieć ich bohaterowie.

kanna 18-09-2011 21:25

Cytat:

Napisał Porfiriusz (Post 320415)
Wykluczyć drugą z postaci, które rozmawiają i pozostawić tylko tą która będzie argumentowała na rzecz tezy. Przy czym uprzednio dac graczom jakąś lekturę która by szerzej traktowała o materii sporu i opisywała argumenty nie tylko za, ale i przeciw. To pozwoliłoby graczom (jeśli mają dobrą pamięć) wstapić w miejsce wyeliminowanego interlokutora i wypowiadać kwestie, które miał on wypowiadać, przytaczając kontrargumenty.

Czyli w skrócie: chcesz, żeby gracze wdali się z Tobą w dyskusje na interesujący Ciebie temat (dla ich dobra, oczywiście :-P )
Pomysł jest sporo lepszy od monologowania, które uskuteczniałeś,ale ciągle mu daleko do pojęcia 'dobrej zabwy".

To pomysł dla nauczyciela na prace warsztaowa z grupa uczniów, nie na dla prowadzacego sesję.

Betterman 18-09-2011 21:33

Wiecie co? Mam takie nieodparte wrażenia, że ta dyskusja łączy się całkiem nieźle z tą oto:http://lastinn.info/rozmowy-ogolne-n...wiedza-mg.html. I wcale nie dlatego, że przypadkiem wyświetliły się w dziale obok siebie...

Zaangażowanie postaci to chyba jedyny sensowny sposób zaangażowania w coś takiego graczy. A jeżeli naukowe dysputy mają budować klimat, to - proszę bardzo - niech objawią się dzielnym gierojom w jakichś posłyszanych przypadkiem urywkach, jeśli nie po prostu narracyjnej wzmiance. Jeśli się zainteresują, to podejdą, przysłuchają się, może coś wtrącą, a może wykpią mędrków i wrócą do burdelu. Ich prawo.

Swoją drogą, poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale horror vacui o ile dobrze pamiętam, to taki styl zdobniczy. Kolokwialnie rzecz ujmując - naćkane wszędzie, gdzie się da.

Aschaar 18-09-2011 21:40

Cytat:

Napisał Porfiriusz (Post 320415)
Przy założeniu, że to wiedza którą by mogli mieć ich bohaterowie.


Naprawdę - bardziej przy założeniu, że chce im się uskuteczniać taką dyskusję.


Bo naprawdę mnie ta sesja przypominałaby pustą dywagację na puste argumenty na wydumany temat w nieistniejącym świecie. Monty P. przy tym jest oazą logiczności i sensu.

Przykro mi - to nie moje pojęcie RPG. Po prostu.

joozio 21-09-2011 15:50

Myślę że takie "dyskusje" mogą być ciekawe, ale tylko jeżeli gracze też uczestniczą w debacie z NPC-ami. Patrzenie na debatę...no cóż...osobiście trochę mógłbym się zanudzić. Moja rada~>jeżeli w przyszłości znowu będziesz miał chęć napisania tak rozbudowanych sporów, to daj możliwość debaty, jak nie będą chcieli(gracze), to wciągnij ich w rozmowę...bo 20 min siedzenia to nie zabawa...

Panicz 23-09-2011 10:00

Niby przeczytałem całość, ale chyba mi umknęło. To postacie są w końcu filozofami i mędrcami czy raczej poganiaczami bydła z aspiracjami do rabowania dyliżansów?

Bielon 23-09-2011 11:39

Odpowiem, choć w temacie nie jestem, ale się znam. Na pewno to drugie, nawet jeśli to pierwsze. :D

Poważnie zaś, Gracze na sesji mieli słuchać PRZYGOTOWANEJ NA BAZIE SPECJALISTYCZNYCH KSIĄG DYSKUSJI i się sensownie włączyć?

Byłeś kiedyś świadkiem rozmowy powiedzmy dwóch zaawansowanych fizyków jądrowych? Włączyłeś się w jakiś inny sposób niż poprzez nawiązanie, że też masz jądra? Jak?

To jakiś absurd połączony z abstrakcją. I do tego czymś jeszcze, już mi niedokreślonym.

Generalnie... lipa.

Ciekawa rozmowa naukowca z praktykiem była w powieści Sapkowskiego, którejś tam części. Jak Geralt łodzią płynął i z botanikiem o żyrytwach gadali. Niby. Ale też takim laikiem nie był. Z flisakami botanik już nie gaworzył.

Bo i o czym?

Pozdrawiam
B
.

Uzuu 23-09-2011 16:00

Porfiriusz wydaje się że próbujesz na siłę skłonić graczy do czego na co nie mają ochoty albo im nie zależy bo gdyby było inaczej nie było by tego topicu prawda?
I wydaje mi się że wiele osób już Ci o tym wspomniało tutaj w różny sposób.

Co ja mogę poradzić to po pierwsze prowadzisz dla graczy i w każdej rozmowie powinni mieć możliwość wziąć udział a nie być tylko biernymi obserwatorami ziewającymi po 5 minutach a nie 20 :-P. Użyj tematów które powinny lub będą interesować zarówno graczy jak i postacie. Mięsko polityczne, ostatnie plotki ze stolicy, opowieści o bitwach dla wojowników czy zwykłe przechwałki z pola bitew. Następnym razem nie opisuj dokładnie całej dyskusji tylko zwróć im uwagę że ten i ten bn są całkowicie pochłonięci dyskusją o zapylaniu kwiatów i jak któryś ma ochotę lub się przysłuchuje to ich poczęstuj szczegółami ale jeśli nie to znaczy że maja to że tak powiem gdzieś.

Dyskusje naukowe zostaw dla tych którzy faktycznie będą nimi zainteresowani, dla drużynowego botanika czy medyka, maga czy studenta, kapłana czy inżyniera i to też takie które ich zainteresują.

Chory 25-09-2011 14:31

Gdybym ja coś takiego zrobił moi gracze po 3 minutach słuchania ,,filozoficzno-naukowych" treści, odrąbali by mu głowe. Oczywiście znając życie jeden z nich włożył by ją sobie do torby i nosił przez kilka dni.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:59.

Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172