|
Autorskie systemy RPG Rozmowy na temat autorskich systemów RPG |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
02-08-2013, 14:25 | #1 |
Reputacja: 1 | Śmierć Bohatera Bohater umarł. Taka jest prawda i nic tego nie zmieni. Dokonał w swoim życiu wielu czynów - wielkich i małych, godnych wzgardy i chwalebnych, dobrych i złych - ale który z nich zostanie zapamiętany na dłużej? Czy Bohater był człowiekiem pełnym cnót, wzorem do naśladowania i przyjacielem dzieci, czy przeciwnie - draniem, prostakiem i najgorszym z łajdaków? On sam nie może mówić w swojej obronie. Leży w ziemi, teraz pamięć o nim jest w rękach żywych. Jak zostanie zapamiętany? To raczej pomysł, luźna idea, niż dopracowany system. Może kogoś zainspiruje, może ktoś podrzuci ciekawą ideę do rozwinięcia. Komentarze mile widziane! --- Setting: Umarł Bohater. Bohater rozumiany jako główna postać danej historii. Jego rodzina, przyjaciele i wrogowie zbierają się, by go wspominać i pokazać światu jego prawdziwe oblicze. To, co zostanie powiedziane na pogrzebie, zadecyduje o tym, jak kolejne pokolenia będą wspominać zmarłego. Role: Mistrz Ceremonii - MG, 1 osoba, która czuwa nad przebiegiem gry i pilnuje zasad. Jego zadaniem jest ułożenie mowy pogrzebowej o Bohaterze, zgodnie z sugestiami Żałobników (graczy). Żałobnicy - gracze. Każdy, kto przyszedł na pogrzeb i był związany w jakiś sposób z Bohaterem. Rodzina, wrogowie, przyjaciele. Celem każdego z Żałobników jest takie wpłynięcie na mowę wygłaszaną przez Mistrza Ceremonii, by obraz Bohatera jak najbardziej odpowiadał ich celom czy wyobrażeniom. Tworzenie Żałobnika: każda postać określana jest przez dwie cechy: nastawienie i rolę. Gracze mogą sami wybierać te kombinacje, ale najlepiej, jeśli będą je losowali z podanej przez Mistrza Ceremoni puli (a raczej 2 niezależnych pul, osobnych dla roli i osobnych do nastawienia). Nastawienie jest niejawne. Gracz może je zdradzić innemu Żałobnikowi, ale nie musi. Nie musi też mówić prawdy. Nastawienie to stosunek, jaki postać miała do zmarłego, lub jak Bohater się z nią obszedł. Na przykład: kochający, wdzięczny, nawrócony, zainspirowany, skrzywdzony, niewdzięczny, zdradziecki etc. Rola jest jawna. Określa kim była postać dla Bohatera. Przykłady: brat, córka, żona, wróg, kochanka, partner, konkurent, przełożony, przyjaciel etc. Kombinacja Roli i Nastawienia mówi o celach i motywacjach postaci. Na przykład Zdradziecki Przyjaciel będzie starał się wybielić swoją rolę w historii Bohatera, ale pogrążyć jego samego, Skrzywdzona Kochanka będzie chciała się mścić, pokazując Bohatera jako dziwkarza i moralne dno, a Nawrócony Wróg wprost przeciwnie - będzie kreował obraz Bohatera jako herosa i prawego człowieka, który pozwolił wrócić mu na ścieżkę dobra. Ilość Żałobników nie jest ograniczona. Fazy gry: Gra dzieli się na fazy, odpowiadające tematom, jakie Mistrz Ceremonii porusza w mowie pogrzebowej. Każda faza dzieli się na tury. Tury to ruchy postaci - w jednej turze można złożyć jedną Deklarację (o czym za chwilę). Ilość faz i tur można oczywiście rozszerzać. Faza I - Charakter Bohatera Ilość tur: tyle, ile jest graczy Opis: W tej turze każdy z graczy stara się opisać jedną scenę, która definiuje jedną z cech charakteru Bohatera. Cecha ta powinna korespondować z motywacją Żałobnika. Faza II - Życie Bohatera Ilość tur: dowolna, ale odgórnie ustalona przez Mistrza Ceremoni Zasada specjalna: Deklaracje graczy muszą uwzględniać cechy charakteru Bohatera, które zostały ustalone w Fazie I. Opis: Żałobnicy opowiadają o życiu Bohatera, jakim był na co dzień etc. Jest to główna faza, w której kształtuje się obraz Bohatera zgodnie z motywacjami każdego z Żałobników. Faza III - O nas samych Ilość tur: tyle, ile graczy Zasada specjalna: w turze, która dotyczy jego postaci, dany Żałobnik nie może składać swojej deklaracji Opis: Żałobnicy opowiadają o roli danej osoby w życiu Bohatera, starając się odgadnąć, jakie miała do niego nastawienie. Jeśli większość odgadnie prawidłowo, Żałobnik zostaje zdyskredytowany i nie bierze udziału w dalszej rozgrywce. Faza IV - Ostatnia misja Ilość tur: dowolna, ale odgórnie ustalona przez Mistrza Ceremoni Zasada specjalna: brak Opis: Bohater poległ podczas misji. Co robił, z kim, gdzie i dlaczego zginął - na to pytanie muszą odpowiedzieć Żałobnicy, zgodnie ze swoimi motywacjami. Czyja wersja zwycięży, ten wygrywa rozgrywkę. Zasady gry: W każdej turze, każdy z biorących udział w rozgrywce Żałobników może złożyć jedną Deklaracja. Deklaracja to kawałek historii Bohatera, stawiający go w takim czy innym świetle. Wyjątek stanowi Faza III, kiedy Żałobnicy mówią o innych Żałobnikach. Deklaracja musi być zgodna z motywacją postaci. Może być zarówno tajna, jak i jawna. Można też podać innym Żałobnikom nieprawdziwą deklarację, a Mistrzowi Ceremonii - właściwą. Każda deklaracja ma swoją wartość punktową, która jest tajna (nie można mówić o niej innym graczom). Każdy Żałobnik na początku gry dostaje pulę punktów wg. wzoru: Kod: liczba graczy x liczba tur x 10 W każdej turze Mistrz Ceremonii zbiera wszystkie deklaracje od graczy, bierze tą, która ma największą pulę punktów i porównuje z kolejnymi. Jeśli inna Deklaracja ma: do 1/3 punktów Deklaracji najmocniejszej - nie jest brana pod uwagę do 1/2 punktów Deklaracji najmocniejszej - zmienia w pewien sposób deklarację pierwszą d0 100% punktów Deklaracji najmocniejszej - łączy się z deklaracją pierwszą. Przykład: G1: Bohater uratował kotka (i daje 100 pkt. ze swojej puli) G2: Bohater zabrał dziecku lizaka (daje 50 pkt.) G3: Bohater okrutnie zamordował dziecko (30 pkt.) G4: Bohater uratował dziecko (100 pkt.) Wynik: Bohater uratował kotka, zabierając dziecku lizaka; tym samym uratował dziecko przed śmiercią z powody cukrzycy. Pod koniec tury Mistrz Ceremonii ogłasza ostateczną "wersję wydarzeń" i przechodzi do następnej tury. Gracz, któremu punkty skończą się przed ostatnią Fazą, odpada z gry. Gracze mogą ze sobą rozmawiać, przekonywać się etc. ale tylko jako swoje postacie. Mistrz Ceremonii musi być bezstronny. Ilość tur jest ograniczona i podana na początku rozgrywki. --- Do zrobienia:
--- Tak jak pisałam powyżej, jest to szkic, wstęp, pomysł. Bardziej chodzi o samą ideę - może da się ją jakoś ciekawie rozwinąć? Pomysły, uwagi, pytania - zapraszam do dyskusji
__________________ "Polecam inteligentną i terminową graczkę. I tylko graczkę. Jak z każdą kobietą - dyskusja jest bezcelowa - wie lepiej i ma rację nawet jak się myli." ~ by Aschaar [banned] 02.06.2014 Nieobecna 28.04 - 01.05! Ostatnio edytowane przez Autumm : 02-08-2013 o 15:04. |