Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Autorskie systemy RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Autorskie systemy RPG Rozmowy na temat autorskich systemów RPG

« SoD | Mój Systemik »

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 01-10-2010, 21:47   #1
 
Reputacja: 1 Fellaroth nie jest za bardzo znany
Zalązek mechaniki....

Witam, od miesiąca rozmyślam nad mechaniką, która była by łatwa, przejrzysta... Co ja będę pisał - idealna Wiadomo, nie do stworzenia, ale trzeba mieć jakąś ideę. Gdy tak dedukowałem nad testami (szkieletem każdej mechaniki) wymyśliłem coś ciekawego...

Wyrwane z opisu mechaniki:

Co to test test ?
Test jest to sprawdzenie czy akcja na określonym wcześniej poziomie trudności się powiedzie.
Aby wykonać test należy:
> Ustalić ST
> Podbicia
> Rzucić
> Ew. doświadczenie za udaną akcję
Wartość procentowa testów:
Testy wykonuje się kośćmi wielościennymi tj.:
> k4
> k6
> k8
> k10
> k12
> k20
Każda kość reprezentuje inne szanse na powodzenie testu w wypadku, gdy ST to najwyższa wartość na kości. Prezentuje się to następująco:
> k4 - 25% szans powodzenia testu, Test banalny
> k6 - 16,6% szans powodzenia testu,Test bardzo łatwy
> k8 - 12,5% szans powodzenia testu, Test łatwy
> k10 - 10% szans powodzenia testu, Test średni
> k12 - 8,3% szans powodzenia testu, Test trudny
> k20 - 5% szans powodzenia testu, Test bardzo trudny

Stopień Trudności testu:
Aby wyznaczyć ST należy w wypadku kości k20 wziąć 3/4 wartości - 15, a innych kości połowę wartości (k4-2;k6-3;k8-4;k10-5;k12-6 dodać ewentualne podbicia (od strony MG). Potem ew. podbicia, które gracz zadeklaruje. Suma połowy wartości kości i podbić jest Trudnością testu (ST) i należy ją przerzucić rzucając odpowiednią kością.

Przykład:
Pierwsza sytuacja: Gracz chce wykonać test otwierania zamków, chce okraść skrzynię lokatora gospody. W tym celu chce wykonać test umiejętności otwierania zamków. Umiejętność otwierania zamków posiada na poziomie równym 5, czyli będzie rzucał kością k12. MG wyznacza teraz ST, połowa wartości tej kości to 6, a MG dodaje 4 podbicia (o nich dalej) - dwa za to, że zamiast wytrycha BG posiada spinkę do włosów, a drugie dwa podbicia za strach i pośpiech, że właściciel śpi w pokoju i może się w każdej chwili obudzić. ST wynosi 10 (6+4=10). BG rzuca k12, a wynik to 10 - test udany, lecz mało brakło, a lokator obudził by się..
Druga sytuacja: BG robi przedstawienie na targu, strzela do z łuku do jabłka leżącego na głowie swojego kompana. Wokoło pełno kobiet. umiejętność strzelania z łuku posiada na poziomie równym 14, czyli test będzie wykonywany kością k8 +1 dodane do wyniku. W tym wypadku MG ustalając ST bierze połowę wartości kości - 4, i dodaje 2 podbicia - za to, że postać dawno nie strzelała z łuku oraz za te, że odległość przekracza „bezpieczną“. BG jednak upatrzył sobie jedną z kobiet i poprosił, aby dać mu mniejsze jabłko i cofnął się o jeszcze parę kroków. DO MG powiedział, że chce jeszcze 2 podbicia, za jabłko oraz parę kroków w tył. W ten sposób ST dla tego rzutu wynosi 8 (4+2+2=8). Ze względu, iż na poziomie 14 tej umiejętności dodaje się +1 do wyniku, jego końcowa trudność mogła by wynieść 7, lecz nie sumuje się tak. Gracz rzuca 7, +1 za 14 poziom i okazuje się, że Trafia w jabłko.


Najogólniej - Test to rzut na wysokości ustalonego wcześniej ST, czyli sumą połowy wartości kości oraz podbiciami.

Nie zawsze jednak pomimo udanego testu okaże się, że akcja się powiodła. Za przykład weźmiemy otwieranie zamów. Mając tą umiejętność na poziomie równym 1 okazuje się, że rzucamy k20. Pierwszy poziom tej umiejętności jest proporcjonalny do wiedzy typu „nie mam pojęcia jak się to otwiera, ale wiem, że da się nie tylko kluczem“. Jednym słowem pomimo powodzenia testu, który będzie bardzo trudny nie uda się otworzyć tego zamku, ale co najwyżej zebrać trochę doświadczenia.

Warto wiedzieć jaki jest wynik testu, ale jeśli chodzi o akcję. Można to przedstawić na przykładzie strzelania z łuku do celu, np. jabłka na głowie kompana podczas zawodów. ST zawsze będzie inne dla każdego rzutu (czyt. rzutu inną kością)



K20 - dla umiejętności 1-4, bardzo trudny.
20-18 - Musnąłeś jabłko, nie spadło. (Dodatkowe doświadczenie)
17-15- Nie trafiłeś jabłka, ale mało brakło. (Dodatkowe doświadczenie)
14-11 - Nie trafiłeś, było daleko.
10-6 - Zraniłeś osobę na której głowie jabłko leżało, bądź kogoś za osobą.
5-1 - Zabiłeś osobę na, której głowie jabłko leżało.
K12 - dla umiejętności 5-8, trudny.
12-10 - Musnąłeś jabłko, a te spadło. (Dodatkowe doświadczenie)
9-7 - Nie trafiłeś jabłka, ale mało brakło. (Dodatkowe doświadczenie)
6-4 - Nie trafiłeś, było daleko.
3-1 - Zraniłeś osobę na której głowie jabłko leżało, bądź kogoś za osobą.
K10 - dla umiejętności 9-12, średni.
10-9 - Trafiłeś jedno jabłko, drugiego nie. (Dodatkowe doświadczenie)
8-7 - Musnąłeś jabłko, a te spadło. (Dodatkowe doświadczenie)
6-5 - Musnąłeś jabłko, nie spadło. (Dodatkowe doświadczenie)
4-3 - Nie trafiłeś jabłka, ale mało brakło. (Dodatkowe doświadczenie)
2-1 - Nie trafiłeś, było daleko.
K8 - dla umiejętności 13-16, łatwy.
8-7 - Trafiłeś w jedno jabłko, drugie musnąłeś. (Dodatkowe doświadczenie)
6-5 - Trafiłeś jedno jabłko, drugiego nie. (Dodatkowe doświadczenie)
4-3 - Musnąłeś jabłko, a te spadło. (Dodatkowe doświadczenie)
2-1 - Musnąłeś jabłko, nie spadło. (Dodatkowe doświadczenie)
K6 - dla umiejętności 17-20, bardzo łatwy
6-5 - Trafiłeś w dwa jabłka. (Dodatkowe doświadczenie)
4-3 - Trafiłeś jedno jabłko. (Dodatkowe doświadczenie)
2-1 - Musnąłeś jabłko, a te spadło. (Dodatkowe doświadczenie)
K4 - dla umiejętności 20-24, bananie łatwy
4 - Trafiłeś w kilka jabłek na głowach kilku osób. (Dodatkowe doświadczenie x2)
3 - Nie trafiłeś wszystkich jabłek, ostatnie musnąłeś. (Dodatkowe doświadczenie)
2 - Trafiłeś jedno jabłko. (Dodatkowe doświadczenie)
1 - Musnąłeś jabłko, a te spadło. (Dodatkowe doświadczenie)

Podbicia:

Gdy trzeba ustalić ST należy wziąć połowę wartości kości - jako współczynnik trudności podstawowej oraz dodać tak zwane podbicia.
Co ot podbicie ?
Jest to jeden ptk. trudności o jaką podnosimy wartość ST. Jeden punkt to jedno podbicie, dwa to dwa podbicia itd.
Rozróżniamy dwa rodzaje podbić, podbicia od MG oraz zadeklarowane przez BG. MG używa podbić do zwiększenia poziomu trudności przez poszczególne aspekty otoczenia - np. niesprzyjające warunki pogodowe, a BG aby wykonać akcję np. szybciej. lepiej, dokładniej, efektowniej.

! Warto zwrócić uwagę na to, że podbicia to dobra nagroda za kreatywność. Za każde podbicie wykonane przez gracza (po udanym teście na wysokości całego testu - połowa wartości kości + podbicia MG + podbicia BG = całkowita trudność) MG nagradza darmowymi podbiciami, które można wykorzystać podczas dowolnego testu zmniejszając w ten sposób trudność.

Przykład:
BG umiejętność gotowanie ma na poziomie 16. ST podstawowe to 4, ponieważ test jest wykonywany kością k8. MG dodaje do tego jedno podbicie ponieważ BG się śpieszy przed przyjściem dziewczyny. Chce ugotować dziewczynie super kolację i tym celu sam deklaruje 2 podbicia, jego ST wynosi już 8. Czyli prawdopodobieństwo, ze trafi wynosi jakieś 12,5%. Ale 16 poziom to już +3 dodawane do wyniku. Gracz rzuca k8, wynik to 5, test nieudany, ale ze względu iż ma dodawane +3 do wyniku testu okazuje się, że się powiódł. MG nagradza BG 2 darmowymi podbiciami do wykorzystania w przyszłości. Nie długo było czekać, opijał z kolegami sukces kolacji. Musi dojść do domu, a jest pijany. Umiejętność chodzenie po pijaku ma na poziomie 4, czyli znów ST = 1/2 k20 = 10+ 3 podbicia od MG za szczególnie dużą ilość alkoholu, którą wypił = 13. Gracz deklaruje skorzystanie ze swych darmowych podbić, ma je dwa. ST wynosi teraz już 11. Rzuca i wyrzuca 12, dochodzi bezpiecznie do domu.




Podbicia to pozostałość po przeczytaniu podręcznika do Q10 - zakochałem się w idei podbić

Jeśli komuś przyszło by do głowy, że przy teście k4 będzie za mało podbić to powiem, że 2 (po jednym od mg i od bg) są wystarczające zwarzajac na to, że gracz mając 20-24 poziom umiejętności nie będzie raczej dla niego przeszkody w wykonywaniu testu.

Mniejsza, zauważyłem ostatnio gdy zdmuchiwałem kurz z tego zalążka mechaniki, że to jest dobry pomysł na testy wytwarzania przedmiotów...
Test kością k20 to test przy którym nie możliwe jest żeby się coś udało, a przy k4 nie możliwe jest by się nie udało.
Jak to widzicie ??
 
Fellaroth jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 

« SoD | Mój Systemik »


Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 19:32.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172