Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > DnD i systemy d20
Zarejestruj się Użytkownicy

DnD i systemy d20 20 broni wykuli krasnoludzcy kowale, 20 pieśni wyśpiewali elficcy bardowie, 20 twierdz zbudowali ludzcy budowniczowie. 20 bohaterów z różnych planów spotkało się w imię Jedności Multiuniversum i 20 rozeszło we wszystkie światy.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 08-06-2020, 11:50   #1
DeDeczki i PFy
 
Sindarin's Avatar
 
[Pathfinder 1e] Feat Taxes

Ostatnio natknąłem się na dość ciekawy (i bardzo stary ) artykuł THE ELEPHANT IN THE ROOM: FEAT TAXES IN PATHFINDER, proponujący drobne zmiany w mechanice niektórych atutów w Pathfinderze 1e. Założeniem jest danie graczom trochę większej swobody w budowaniu postaci i doborze broni i taktyki, bez specjalnego zaburzania równowagi. Przygotowałem swoją, lekko zmodyfikowaną wersję propozycji z artykułu, którą planuję wprowadzić w przyszłości w swoich sesjach. Zapraszam do czytania, korzystania i liczę na wszelkie uwagi i komentarze

O co w ogóle chodzi?
W Pathfinderze 1e istnieje grupa atutów, które dla niektórych postaci (mówimy tu głównie o walczących) są wręcz obowiązkowe, żeby można było stworzyć sensowny build - bo co to za łucznik bez Precise Shot, barbarzyńca bez Power Attacku czy łotrzyk bez Weapon Finesse? Bardziej taktyczne podejście do walki, używanie manewrów czy innych sztuczek wymaga całej serii atutów, które potem okazują się nie do końca użyteczne. To, co proponują autorzy, to prosta modyfikacja zasad, polegająca na połączeniu niektórych atutów ze sobą, i zamienieniu innych na darmowe.
Wprowadziłem w tym pomyśle kilka drobnych modyfikacji, a całość przedstawia się tak:


Darmowe atuty
Te atuty automatycznie dostaje każda postać, która spełnia ich wymagania.

Power Attack, Piranha Strike, Deadly Aim, Weapon Finesse, Agile Maneuvers, Combat Expertise


Atuty zmienione

Weapon Focus i jemu podobne atuty odnoszą się teraz do całych grup broni ( Weapon Groups ) zamiast pojedynczych sztuk. Wyjątkiem są zdolności specjalne takie jak Sacred Weapon Warpriesta, wybrana broń Kensai’a czy Weapon Mastera itp.


Improved Trip, Improved Disarm, Improved Dirty Trick, Improved Feint, Improved Reposition, Improved Steal - ta grupa zostaje zamieniona na jeden atut, Deft Maneuvers. Zastępuje on każdy z nich w wymaganiach innych atutów, zdolności itp. Atuty "Greater X" pozostają bez zmian.

Deft Maneuvers
Prerequisite:
Int 13
Benefit: You do not provoke an attack of opportunity when performing a trip, disarm, dirty trick, feint, reposition, or steal combat maneuver. In addition, you receive a +2 bonus on checks with these combat maneuvers. Now a prerequisite for the relevant greater combat maneuver feats.


Improved Bull Rush, Improved Drag, Improved Overrun, Improved Sunder - ta grupa zostaje zamieniona na jeden atut, Powerful Maneuvers. Zastępuje on każdy z nich w wymaganiach innych atutów, zdolności itp. Atuty "Greater X" pozostają bez zmian.

Powerful Maneuvers
Prerequisite:
Str 13, base attack bonus +1.
Benefit: You do not provoke an attack of opportunity when performing a bull rush, drag, overrun, or sunder combat maneuver. In addition, you receive a +2 bonus on checks with these combat maneuvers. Now a prerequisite for the relevant greater combat maneuver feats.


Precise Shot
Znika, zostaje dołączony do Point-Blank Shot

Point-Blank Shot
Benefit:
You get a +1 bonus on attack and damage rolls with ranged weapons at ranges of up to 30 feet. You can shoot or throw ranged weapons at an opponent engaged in melee without taking the standard –4 penalty on your attack roll.



Mobility
Znika, zostaje dołączony do Dodge

Dodge
Prerequisite:
Dex 13.
Benefit: You gain a +1 dodge bonus to your AC. This bonus increases to +4 against attacks of opportunity caused when you move out of or within a threatened tile. A condition that makes you lose your Dex bonus to AC also makes you lose the benefits of this feat.



Greater Two-Weapon Fighting
Znika, zostaje dołączony do Improved Two-Weapon Fighting

Improved Two-Weapon Fighting
Prerequisites:
Dex 17, Two-Weapon Fighting, BAB +6.
Benefit: In addition to the standard single extra attack you get with an off-hand weapon, you get a second attack with it, albeit at a –5 penalty. Once your BAB reaches +11, you also gain a third attack with your off-hand weapon, albeit at a –10 penalty.


Quick Sheath
Znika, zostaje dołączony do Quick Draw

Quick Draw
Prerequisite:
Base attack bonus +1.
Benefit: You can draw or put away a weapon as a free action instead of as a move action. You can draw a hidden weapon (see the Sleight of Hand skill) as a move action.


Silent Spell, Still Spell
Zostają połączone w jeden feat - Discreet Spell

Discreet Spell (Metamagic)
Benefit: A discreet spell can be cast without either verbal or somatic components. Spells without those components are not affected. Spellcaster may choose whether he wants to cast the spell without one of those components, or both of them.
Level Increase: +1 (one component) or +2 (both components) (a discreet spell uses up a spell slot one or two levels higher than the spell’s actual level.)
Special: Bard spells cannot be enhanced by this feat to be cast without verbal components.


Intuitive Spell, Logical Spell
Zostają połączone w jeden feat - Disciplined Spell (nazwa robocza)

Disciplined Spell (Metamagic)
Benefit: A Disciplined spell can be cast without either emotion or thought components. Spells without those components are not affected. Spellcaster may choose whether he wants to cast the spell without one of those components, or both of them.
Level Increase: +1 (one component) or +2 (both components) (a Disciplined spell uses up a spell slot one or two levels higher than the spell’s actual level.)
 

Ostatnio edytowane przez Sindarin : 30-07-2020 o 11:10. Powód: Dodanie nowych atutów
Sindarin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 08-06-2020, 14:12   #2
 
shewa92's Avatar
 
Generalnie popieram każdą z tych zmian. Pytanie tylko czy to nie wpłynie na balans między magami i niemagami? Większość tych zmian dotyczyć będzie głównie klas walczących wręcz. Z drugiej strony klasy magiczne zawsze miały przewagę zarówno w elastyczności jak i potędze.
 
shewa92 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 08-06-2020, 16:59   #3
 
Slan's Avatar
 
Ciekawe dosyć, choć stratne dla wojowników, bo nieco tracą przewagę atutów.
 
__________________
Myśl tysiąckrotna to tysiąckroć powtórzone kłamstwo.
Myśl jednokrotna, to niewypowiedziana prawda...
Cisza nastanie.
Awatar Rilija
Slan jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 08-06-2020, 18:14   #4
DeDeczki i PFy
 
Sindarin's Avatar
 
W kwestii magików, to po części ta zmiana ma właśnie zwiększyć elastyczność postaci walczących - nie musisz już np. ograniczać się tylko do jednego manewru, bo w nim masz atuty, albo tylko jednego rodzaju broni

Odnośnie wojowników, to jak wyżej, jeszcze bardziej zwiększy im to gamę możliwości w walce poza "to ja go tnę!"
 
Sindarin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09-06-2020, 23:21   #5
 
Ryder's Avatar
 
Darmowe atuty: jestem na nie. Jest wystarczająco dużo featów, żeby zbudować praktycznie każdy pomysł na postać.

Weapon Focus: zmiana sensowna, ale mało istotna.

Manewry: tak i tak. Bardzo niedoużywane featy.

PBS + Precise Shot: Oba atuty są bardzo istotne na niskich poziomach, jestem na nie.

Dodge + Mobility: Jak wyżej, nie.

TWF: Nie mam zdania.

Quick Draw + Quick Sheath: Tak, to się klei. Quick Sheath nie powinno istnieć.
 
__________________
Słudzy nieużyteczni jesteśmy
Ryder jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-06-2020, 10:28   #6
 
psionik's Avatar
 
Jeśli chodzi o darmowe atuty, to wydaje mi się to sensowne, żeby włączyć je jako manewry dostępne wszystkim, nawet bez wymagań. Może z mniejszym efektem, czyli +1 za -1 bez atutu i +2 za -1 z atutami. Powinna być natomiast możliwość sterowania jak dużą karę chcemy wziąć.

Jeśli chodzi o Combat Expertise to jest to najgorszy feat tax jaki widziałem, często blokujący dostęp do różnych możliwości. Co gorsza, autorzy sami to zauważają, często dając zdolności pozwalające zignorować ten atut i jego wymagania, więc to jest zdecydowanie na plus.

Weapon Finesse - to podejście z D&D 5e i ma dużo sensu. Nie widzę absolutnie żadnego powodu, żeby karać postacie zręczne atutem jeśli chcą używać broni mniejszych. Nie wspominając o mniejszych obrażeniach (zarówno z broni, jaki z cechy). Cytując byłą panią premier - to się tym postaciom po prostu należy!

Manewry - to dobre podejście, chociaż wersje Greater powinny pozostać jako specjalizacje.

Point Blank Shot + Precise Shot -> jeśli chodzi o nazewnictwo, to powinno zostać jako Precise Shot, natomiast oba powinny być połączone. Atuty powinny dawać coś nieosiągalnego, coś wyjątkowego, natomiast PBS to wymóg do innych atutów, więc tak naprawdę każdy łucznik będzie go mieć. Wolałbym więcej ciekawych ścieżek atutowych dla łuczników zamiast tego jak np. manewry.

Dodge i Mobility - Mobility jest często atutem, który opóźnia progresję i powoduje wieloklasowość w wielu postaciach. Podoba mi się ta opcja.

Greater Two Weapon Figtnig - tu uważam to połączenie za niepotrzebne. Zostawiłbym jak jest.


Quick Draw/Stealth - tak, tak powinno być od początku.



Od siebie dodam, że dla czaromiotów również kilka atutów jest typowym podatkiem. Najbardziej jaskrawym przykładem jest Heighten Spell. To powinna być normalna zasada rzucania czarów, a nie podatek wymagający atutu i zwiększenia czasu rzucania zaklęć.

Ogólnie bardziej podoba mi się podejście do atutów jakie jest w 5e, gdzie atutów jest mniej, ale są o wiele potężniejsze.
 
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 13-06-2020, 01:14   #7
 
Rodryg's Avatar
 
Tak jak już parę osób wspomniało ma to sens w kilku przypadkach, zważając że przynajmniej kilka z wymienionych atutów to dosłownie "Must have" postać walcząca wręcz w 99% przypadków będzie mieć Power Attack lub Piranha Strike, pozostały 1% to buildy z kosmosu wykorzystując dziwaczne kombinacje różnych mechanik by jako tako działać.

Co do rozdawania atutów za darmo lepiej uważać, pomysł Psionika z "darmową słabszą opcją" wydaje się sensowniejszy.
Ogólnie mechanika Pathfindera wynagradza specjalizację ale niestety widać że kilka autów to właśnie wspomniany podatek zanim wskoczy się na wyższy szczebel i weźmie fajniejsze atuty.

Takie Weapon Finesse zostało na przykład zintegrowane z klasą Łotrzyka w wersji Unchained bo zazwyczaj zręczność to główny atrybut tej klasy, choć jest też parę efektywnych buildów siłowych dla stereotypowego "napakowanego draba o kaprawej gębie".

Manewry - Pamiętam że ktoś na oficjalnych forach wytknął właśnie fakt że celem zmian względem 3.5 było zlikwidowanie martwych poziomów np. u wojownika. Jednak równocześnie kilka atutów manewrowych zostało bezsensownie porozbijane na "połówki". Więc ponowne skompilowanie ich w jedną całość wydaje się sensowne. Zwłaszcza że z manewrami jest ta że albo ujrzysz je w akcji raz na ruski rok, gdy gracz chce spróbować czegoś innego w walce. Bądź właśnie na postaci dedykowanej pod ten czy inny zestaw manewrów.

Point Blank Shot i Precise Shot - Obydwa atuty bardzo użyteczne dla wszelkich postaci strzelających i właśnie w tym problem. Bez nich ani rusz no chyba że gracz jest masochistą i chce grać strzelcem który ciągle ma kary za strzelanie w zwarcie lub nie ma korzyści za strzelanie do bliskich celów. Tym sposobem by być efektywnym strzelcem a przy okazji otworzyć sobie drogę do innych fajniejszych atutów trzeba na dzień dobry zainwestować w te dwa atuty.

Zresztą z tego co wiem ogólna opinia wśród graczy jest taka że zarówno Two Weapon Fighting jak i atuty strzeleckie są kosztowne. Albo inwestujesz wszystkie atuty jakie masz nie zostawiając sobie miejsca na złapanie czegoś innego np. atutów fabularnych, albo sobie darujesz bo bez inwestowania w kolejne atuty w łańcuszku postać w pewnym momencie zaczyna tracić na efektywności. Nie bez powodu doradza się tutaj klasy które dostają dużo darmowych atutów lub dostają częśc z nich w ramach klasowej specjalizacji.

Psionik też słusznie zauważa że czaromioty też mają problem z atutami, zwłaszcza że nie wszyscy mają bonusowe atuty w klasie. Na przykład takie Silent i Still Spell równie dobrze mogło by być scalone w jeden atut bo zazwyczaj wykorzystuje się je razem jeśli ktoś chce grać "dyskretnym" czaromiotem, zresztą jest chyba parę atutów z późniejszych podręczników działających na podobnej zasadzie co te atuty po połączeniu. Niektóre atuty metamagiczne to też podatek dla postaci która chce złapać np. Spell Perfection.

Ogólnie problem z "podatkiem" jest taki ze zmusza do wyboru między inwestowaniem w atuty które poprawią efektywność postaci i rozwiną jej build a atutami które może nie poprawiają efektywności postaci bezpośrednio ale pozwalają jej na robienie nowych rzeczy lub pasują fabularnie do konceptu.
Sam na obecnej postaci zainwestowałem w dwa atuty: jeden do tworzenia przedmiotów, drugi fabularny dla rasy postaci. Tworzenie przedmiotów jest ogólnie przydatne a drugi pasował do całokształtu postaci ale nie zmienia faktu że opóźnia to złożenie efektywnej kombinacji atutów o X poziomów.

Problem jest też taki że atuty są sobie nierówne:
Niektóre są "nudne lecz praktyczne" np. Spell Focus dodający +1 do ST z danej szkoły magii czy Improved Inititative, można tu też klasyfikować atuty które wnoszą sporo do postaci a nie wymagają kilkunastu innych atutów.
Inne otwierają przed postacią szereg nowych możliwości, zazwyczaj po opłaceniu "podatku", jasne twoja postać może teraz robić to co sobie wyobraziłeś przy jej koncepcie ale lepiej nie myśl ile to cię kosztowało.
No i ostatnia grupa w której są atuty które można albo podsumować "zaciśnij zęby i myśl o kolejnych atutach które są zaraz po tym" lub są obojętne. Znaczy są fajne jako dodatek do postaci ale zazwyczaj ustępują miejsca innym bardziej użytecznym atutom lub właśnie tym które niewiele wnoszą ale są wymagane by uzyskać dostęp do tych naprawdę dobrych.
 
Rodryg jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 30-06-2020, 14:20   #8
DeDeczki i PFy
 
Sindarin's Avatar
 
Pomysł z osłabieniem darmowych atutów jest niezły, chociaż nie wiem, czy to trochę nie gryzie się z samym założeniem tych zasad domowych.
Można to rozwiązać w ten sposób:
  • Power Attack, Piranha Strike i Deadly Aim dają o premię +1 do obrażeń za -1 do ataku. Jeśli obrażenia miałyby być powiększone o 50%, dostajemy +2 za -1 do ataku, a jeśli zmniejszone o 50%, dostajemy +1 za każde -2 do ataku (czyli musimy mieć minimum BAB +4, żeby cokolwiek to dało)
  • Combat Expertise działa jak przedtem, bo inaczej nie różniłoby się od słabszego defensive combat
  • Weapon Finesse i Agile Maneuvers działają normalnie


Sama idea dawania darmowych atutów nie ma na celu czystego wzmocnienia postaci, a bardziej pozwolenia na wyjście poza swoją specjalizację, którą tak jak Rodryg zaznaczył, PFowa mechanika mocno premiuje. Buildy zrobione pod konkretną taktykę i tak wymagałyby ich wzięcia, więc mając je od razu, mają możliwość poszerzenia sobie wachlarza możliwości, czy to w walce, czy poza nią.
Większość postaci walczących a nie mających dostępu do magii to takie one-trick pony - robią jedną rzecz i chociaż robią to świetnie, dalej robią tylko to. Mając ten atut czy dwa więcej, plus szerszy zakres manewrów, postać dalej będzie mistrzem w swojej sztuczce, ale będzie mogła zrobić coś innego w miarę skutecznie.

Odnośnie czaromiotów, Heighten Spell rzeczywiście mogłoby zostać darmową opcją, oczywiście przy założeniu, że nie kumuluje się z innymi atutami metamagicznymi. Pozostawiłbym jednak wydłużony czas rzucania dla spontanicznych casterów, skoro prepared casterzy i tak musieliby ten czar przygotować na wyższym poziomie.
Co do Silent i Still Spell, to moja propozycja:
Discreet Spell (Metamagic)
Benefit: A discreet spell can be cast without either verbal or somatic components. Spells without those components are not affected. Spellcaster may choose whether he wants to cast the spell without one of those components, or both of them.
Level Increase: +1 (one component) or +2 (both components) (a discreet spell uses up a spell slot one or two levels higher than the spell’s actual level.)
Special: Bard spells cannot be enhanced by this feat to be cast without verbal components.

I opcja dla psychic magic (ktoś ma lepszy pomysł na nazwę? ):
Disciplined Spell (Metamagic)
Benefit: A Disciplined spell can be cast without either emotion or thought components. Spells without those components are not affected. Spellcaster may choose whether he wants to cast the spell without one of those components, or both of them.
Level Increase: +1 (one component) or +2 (both components) (a Disciplined spell uses up a spell slot one or two levels higher than the spell’s actual level.)
 
Sindarin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 00:09.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168