|
Archiwum rekrutacji Wszelkie rekrutacje, które zostały zakończone. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
28-01-2012, 15:07 | #1 |
Reputacja: 1 | [fantasy] Sesja dla graczy początkujących w RPG Zgodnie z wcześniejszym ogłoszeniem w sondach otwieram rekrutację do sesji szkoleniowej dla początkujących graczy. Sesja ma za zadanie głównie przybliżyć Wam ideę "play by forum" (z naciskiem na storytelling) oraz umożliwić Wam pierwszą (lub prawie pierwszą) sesję na forum z doświadczonym MG. Sesja przeznaczona dla graczy, którzy:
Jeśli w sprawach RPG i PBF jesteś zielony jak szczypiorek na wiosnę, TAK ta rekrutacja JEST dla Ciebie! To nie jest sesja szkoleniowa z systemu D&D jako takiego, aczkolwiek będzie zawierała elementy mechaniki, z którymi pomogę. Nie przyjmę graczy, którzy grali już w innych sesjach na LI - chyba że porządnie umotywują swoje zgłoszenie. Absolutnie nie przyjmę graczy doświadczonych w RPG i obeznanych z mechaniką. Zgłoszenie w sondzie nie było konieczne, by wziąć udział w rekrutacji. Uczyć będę głównie jak pisać w miarę rozbudowane, ciekawe posty - w stylu wymaganym przez sporą część MG na LI; jak kreować interesujące, żywe postacie; jak współpracować w drużynie, dyskutować z bohaterami niezależnymi, oraz ogólnie jak poruszać się w fikcyjnym świecie by przeżyć. Wyznaję filozofię, że każdy powinien uczyć się na własnych błędach - zarówno w grze, jak i przy pisaniu historii czy karty. Wymagam podstawowej samodzielności. Będę pomagać, doradzać, poprawiać, ale nie zrobię niczego za Was. Najpierw dostaję od Was materiał (historię, post, ekwipunek itp.); potem omawiam ewentualne niedociągnięcia lub alternatywne sposoby działania. Sesja osadzona będzie w świecie fantasy - Faerunie z systemu D&D. Jednak lokalizacja, w której się znajdziecie będzie autorska, więc znajomość świata jest zbędna. Wymagać będę natomiast zaznajomienia się z materiałami, które Wam dostarczę. Sesja będzie zawierać szczątkowe elementy nauki systemu D&D 3.5 takie jak: tworzenie karty postaci (1 poziom z możliwym awansem do max. 3) i korzystanie z niej, oraz ogólna mechanika walki i magii. W praktyce mechaniki będziemy używać głownie do nakreślenia ram Waszych postaci (co umieją, w czym są dobre a w czym nie, do porównania ich z innymi postaciami), oraz do rozwiązywania sytuacji spornych. W czasie sesji rzucać będę rzadko (bazować będę głównie na Waszych opisach), więc będzie praktycznie niezauważalna. Sesja będzie trwała ok. pół roku. Założenia sesji nie są skomplikowane: postacie otrzymają umotywowaną wcześniej w historiach postaci misję, wykonują ją (lub giną) i wracają do domu. Wymagania:
Rekrutacja będzie składała się z dwóch etapów: pisania historii bohatera oraz tworzenia do niego karty mechanicznej. Oczywiście jeśli komuś jest wygodniej, może stworzyć obydwie rzeczy na raz - tak się zwykle robi. Jednak jeśli ktoś boi się mechaniki jak diabeł wody święconej, niech najpierw napisze historię postaci, wyśle mi ją do oceny, po czym na jej podstawie dobierze swojemu bohaterowi mechaniczne umiejętności, charakter i ekwipunek. Rekrutacja kończy się 17.02. Do tego czasu wszystkie karty postaci muszą być dopracowane i gotowe do gry, więc proszę je przysłać jak najwcześniej. Nie dopuszczę do sesji osoby z niekompletną postacią. Potem potrzebuję ok. tygodnia, by dostosować przygodę do otrzymanych bohaterów i zaczynamy grę. Podstawą przyjęcia do sesji jest historia postaci! Już wcześniej prowadziłam sesję dla początkujących i większość graczy była zadowolona. Zainteresowanych odsyłam do wspomnianej sesji: Opowieści z Królestwa Pięciu Miast. Prolog lub do poszczególnych graczy. Żeby uruchomić sesję potrzebuję 5-7 osób (wystarczy 5, ale z doświadczenia wiem, że zawsze ktoś odpadnie w przedbiegach lub w trakcie sesji). Jeśli chętnych będzie zbyt dużo to nic nie szkodzi - będzie drugi MG. Jeśli będzie Was zbyt mało, zapewne wyruszycie w towarzystwie kilku NPCów lub bardziej doświadczonych graczy. Kontakt: PW Proszę pisać czego oczekujecie po sesji szkoleniowej pfb, co mogłabym uzupełnić, dodać itp. Pierwsze dwa posty w sesji są zarazem postami startowymi, więc zastanówcie się, czy wystarczą Wam one do napisania pierwszych postów. Zapraszam i życzę powodzenia! Ostatnio edytowane przez Sayane : 07-02-2012 o 09:59. |
28-01-2012, 15:12 | #2 |
Reputacja: 1 | Wymagania rekrutacyjne Wszyscy czytacie ([materiały] Opowieści z Królestwa Pięciu Miast)ten wątek (strona 2, od postu 11 w dół). Opisuje on lokację, w której mieszkają Wasze postacie. Jesteście rdzennymi mieszkańcami Viseny i nie ma możliwości by grać kimś z zewnątrz. Proszę w swoich historiach nie tworzyć wydarzeń obejmujących całą społeczność (np. napadu gigantów czy pożaru) - jeśli już bardzo musicie, bo macie super pomysł, proszę go wcześniej skonsultować ze mną. Jestem otwarta na propozycje - w rozsądnych granicach. Każda z Waszych postaci MUSI mieć dobrą motywację, by wyruszyć na niebezpieczną wyprawę oraz by w tym celu sprzymierzyć się z pozostałymi postaciami. Czy będzie to chęć odnalezienia ojca, narzeczonego, brata; okrycia się chwałą bohatera; wyrwania się ze wsi i ucieczki w wielki świat; czy jeszcze inna - to już zależy od Was. Pobudki nie muszą być wcale szlachetne - muszą być jednak na tyle ważne, by dały postaci determinację do ryzykowania własnego życia. Można grać tylko człowiekiem. Co prawda mogliście mieć jakiegoś nieludzia za pra-pra-pra-pradziadka, natomiast nie wpłynie to w znaczący sposób na Wasz wygląd ani zdolności; a na pewno nie będziecie z tego powodu szczególnie wyróżniani w wiosce. Może to jednak ubarwić Waszą historię. Historia postaci jest podstawą przyjęcia do sesji. Nie musicie mordować całej rodziny by była ciekawa. Wręcz przeciwnie - to bardzo oklepany motyw. Spróbujcie ze zwykłych ludzi wydobyć coś niezwykłego, co będzie wyróżniać ich z tłumu i sprawi, że to właśnie oni pretendować będą do miana poszukiwaczy przygód i bohaterów. Minimalna długość historii postaci to 1 strona A4, ale mile widziane są dłuższe. Ciąg dalszy uwag nt. pisania historii postaci znajduje się w kolejnym poście. Podstawą przyjęcia do sesji jest historia postaci! Dobierajcie profesję do historii, NIE na odwrót! Profesje w drużynie mogą się powtarzać. Mechanika postaci:
Materiały:
Chętnie odpowiem na wszystkie pytania i wątpliwości, zarówno tutaj, jak i przez PW, czy GG. Ostatnio edytowane przez Sayane : 04-02-2012 o 16:25. |
28-01-2012, 15:12 | #3 |
Reputacja: 1 | Historia postaci i uwagi ogólne Historia przydaje się także Wam, gdy nie ma co pisać w czasie sesji (jako swoisty wypełniacz). Można się wtedy odnieść do przeszłych doświadczeń, powspominać, zatęsknić za domem - lub wręcz przeciwnie itp. Dlatego tworząc historię pamiętajcie, że tworzycie tym samym mały kawałek rzeczywistości (świata gry), który będzie miał wpływ na fabułę. MG może wykorzystać stworzone przez Was epizody lub bohaterów niezależnych do swoich celów (np. przyjaciel Was zdradzi, wróg zaproponuje nieoczekiwany sojusz, lub wyśle za Wami list gończy; a rodzina zostawi spadek). Rozbudowana historia ma swoje plusy i minusy. Pamiętajcie, że w sesjach pbf stawiających na storytelling najważniejsza jest osobowość postaci, jej styl, ogólny koncept i historia. Mechaniczna karta znajduje się na dalszym planie. W wielu sesjach nie będziecie musieli w ogóle robić mechaniki - komplet umiejętności postaci będzie musiał wynikać z jej historii. Skupcie się więc bardziej na opisowej części karty Waszego bohatera. Na przykład spróbujcie wyobrazić sobie reakcje Waszych bohaterów na przedstawiony problem - to pomoże Wam dookreślić charakter postaci. Co pomyślały, gdy okazało się, że konwój przepadł? Co myślą o Svenie? Jak zareagują o świcie pod młynem, gdy okaże się, że z Wielkiej Wyprawy zostały marne resztki? Jeśli historie postaci będą "wisiały w powietrzu" możliwe, że dam do rozegrania jakieś scenki, które pozwolą je uszczegółowić. Oczywiście można grać postaciami, które się znają. Wieś nie jest duża, Wasze postacie mogą (ale nie muszą) się znać. Na pewno kojarzą się z widzenia, zwłaszcza jeśli ktoś jest dzieckiem kogoś znanego lub pracuje na eksponowanym stanowisku (np. w straży, w kapliczce). To samo tyczy się nauki zawodu - np.. magowie terminując u Alvenusa będą się oczywiście znali. To samo tyczy się osób uczących się walki u Knuta (jeśli są zbliżone wiekiem) itd. Tworzenie dzieci (wnuków) znanych postaci jest możliwe po uprzedniej konsultacji z MG. Powinniście wiedzieć o tym, że macie brata/siostrę/kuzyna, którzy z Wami wyruszają na wyprawę; wtedy przydałoby się też ustalić wspólną część rodzinnej historii. Zwróćcie uwagę jakie mamy czasy. Rodziny są duże (żadne tam 2+1), wielopokoleniowe i często mieszkające pod jednym dachem, bo nową chatę trzeba zbudować własnoręcznie, a nowe pole własnoręcznie wykarczować. Profesje zazwyczaj są dziedziczne (w teorii oczywiście, Was to nie obowiązuje). Ponadto to średniowiecze, nie współczesność - dom to nie hotel, a kto nie pracuje, ten nie je. Ludzie utrzymują się z pracy własnych rąk, a lenistwo z głowy wybija się pasem. Gdyby wszystkie dzieci zastrajkowały, cała wieś po prostu wymarłaby z głodu! Miejcie to na uwadze pisząc historię Zapomnijcie o wojownikach z Siłą 20 i Inteligencją 4 - postacie stanowiące dodatek do miecza są dobre w cRPGach, nie w grze na forum. Postać powinna być względnie zbalansowana pod względem atrybutów - pamiętajcie, że nie zawsze podróżuje się w walecznej drużynie; czasami człowiek musi radzić sobie sam, przejąć pozycję po rannym/martwym towarzyszu, lub wręcz ochraniać grupę “bezprofesyjnych” NPCów. W takich wypadkach Roztropność ustawiona na 8 czy Siła na 6 punktów są potężnym utrudnieniem. Oczywiście nadal najwięcej punktów wkładacie w atrybuty (atuty, umiejętności itd.) niezbędne dla Waszej profesji - po prostu nie zapominajcie, że każdy bohater musi być względnie samowystarczalny i nie przeginajcie w żadną ze stron. Od tej zasady są oczywiście wyjątki. Jeśli macie w głowie koncept wojownika-tchórza (czyli niska Roztropność), lub maga, który nie może unieść własnej księgi (Siła 4) - PBF jest nadal dla Was, gdyż spora część prowadzących przedkłada odgrywanie postaci nad efektowną walkę. Poza tym MG lubią oryginalnych bohaterów. Wampir mdlejący na widok krwi, czy nekromanta, który boi się zwłok to tylko najprostsze przykłady - przymiot sprawiający, że Wasza postać będzie wyróżniać się na tle innych na pewno zaprocentuje. Bohater może nadrabiać wady czymś innym. Ale uwaga: musicie pamiętać potem, by odgrywać te cechy, inaczej się to na Was zemści. Jest wiele sposobów tworzenia pierwszopoziomowej postaci, np.:
UWAGA: nie każę Wam w historii uwzględniać wszystkich rad i przykładów, tak samo jak nie musicie przerabiać wszystkich punktów z przytaczanych wcześniej poradników. Co więcej: wręcz odradzam, gdyż nikomu - łącznie z Wami - nie będzie się chciało czytać dziesięciu czy dwudziestu stron życiorysu. Idzie mi raczej o to, byście skupili się na jednym lub kilku tych punktach jako bazie przy tworzeniu swojego bohatera; znaleźli doświadczenia, które miały decydujący wpływ na rozwój jego osobowości i wyobrazili sobie jak będzie reagował w obecnej sytuacji w sesji. Historia może być napisana na zasadzie życiorysu, opowiadania, relacji, wspomnień, kilku znaczących epizodów, które ukształtowały bohatera; lub jeszcze inaczej - piszcie jak Wam wygodnie. Pamiętajcie, by uzasadnić w niej wybór profesji, to co postać umie, jej charakter itp. Minimalna wielkość to 1 strona A4. Jeśli zobaczę kartę “na odwal się” (względem treści i stylu, nie wielkości) i gracza bez woli wprowadzania poprawek, nawet najlepsza mechanika nie pomoże w przyjęciu do sesji. I bez przegięć; pierwszy poziom to jeszcze nie bohater - zaledwie człowiek aspirujący do tego zaszczytnego miana. Dla tych, których problemem jest w ogóle zacząć historię. Spróbujcie wypunktować sobie najpierw:
I uwaga na koniec: pamiętajcie, że historia postaci stanowi próbkę Waszego warsztatu pisarskiego i potencjału twórczego. Nawet jeśli karta będzie zawierać wszystkie powyższe elementy, ale napisana zostanie językiem "Kali jeść", będzie chaotyczna, pełna powtórzeń, błędów stylistycznych, ortograficznych itp. - spora część MG ją odrzuci. Przed rozpoczęciem przygody poproszę Was o napisanie krótkich biografii Waszych postaci - tego, co inni gracze mogą (lub powinni) o nich wiedzieć. Przykład (to jest biogram, NIE historia!): Alfred jest wojownikiem. Wygląda tak-a-tak, na około tyle-a-tyle lat. Znany jest z tego, że chętnie pomaga ludziom; jest przyjazny i zawsze uśmiechnięty. Ma dobrą opinię w mieście. Pracuje w straży, więc większość mieszkańców kojarzy jego twarz. Jego matka jest znaną i cenioną szwaczką. Ojciec stracił lewą rękę w bitwie z orkami, przez co musiał zamknąć swoją kuźnię dopóki najstarsi synowie nie wyuczą się kowalskiego fachu. Alfred ma wielu dobrych znajomych, lecz przyjaźni się jedynie ze swoją starszą siostrą Ellą, która kiedyś służyła w straży, a obecnie jest w ciąży i zajmuje się domem. Prócz Eli wojownik ma dwóch starszych i trzech młodszych braci, oraz malutką siostrzyczkę. Alfred dużo pracuje by zapewnić rodzinie znośne warunki życia w miejsce swojego kalekiego ojca, dlatego nie ma czasu na wygłupy z kolegami, czy przesiadywanie w gospodzie nad kuflem piwa.Zwróćcie uwagę, że podane są tylko ogólnodostępne fakty: wygląd, zawód, rodzice (bo też są znani), rodzeństwo i styl życia (o osobach znanych zwykle się plotkuje). Jeśli Wasza postać jest synem biedaka, który ledwie wiąże koniec z końcem - zapewne 90% viseńczyków nie ma pojęcia o jego życiu rodzinnym czy zawodowym. Materiały: W pisaniu historii postaci mogą pomóc Wam te poradniki:
Ostatnio edytowane przez Sayane : 07-02-2012 o 10:04. |
28-01-2012, 15:12 | #4 | |
Reputacja: 1 | Przykładowa historia postaci Dzięki uprzejmości Velga poniżej przedstawiam Wam historię przykładowego mieszkańca Viseny, który chce odnaleźć karawanę. Oczywiście jest to tylko jeden z wielu sposobów tworzenia historii bohatera, przytoczony by pokazać Wam jak można napisać kartę. Nie róbcie z poniższej historii kalki - potraktujcie raczej jako opowieść o znajomku Waszych bohaterów. Velg i jego postać, rzecz jasna, nie będą grali z Wami. Cytat:
Ostatnio edytowane przez Sayane : 07-02-2012 o 10:02. | |
28-01-2012, 19:08 | #5 |
Reputacja: 1 | Jestem obyty w PBF'ach, ale nie na tym forum. Poza tym kompletnie nie znam systemu D&D, czy mogę wziąć udział (wiem tylko coś o jakichś kościach i że w podręczniku są podobno ładne obrazki i tabelki) EDIT Napisałem ci na GG o moich problemach z PCProfilerem. Ostatnio edytowane przez Sayane : 30-01-2012 o 12:50. |
28-01-2012, 19:53 | #6 |
Reputacja: 1 | A czy ja mogę wziąć udział w sesji? Grałem tutaj jedynie w Storytellingu więc wiem jak się gra i jak pisze historię, ale D&D jest dla mnie obce, zwłaszcza ta mechaniczna część gry (rzuty, ataki i różne dziwne liczby i modyfikatory). EDIT: Niestety nie będę uczestniczyć w tej sesji, ponieważ w PBF jestem już (choć trochę) obeznany, więc żegnam. Powodzenia! Ostatnio edytowane przez Sayane : 09-02-2012 o 11:12. |
28-01-2012, 20:02 | #7 |
Reputacja: 1 | Chętnie wezmę udział co już napisałem w sondzie. Jestem zapisany już do dwóch sesji, ale właśnie zależy mi na poznaniu mechaniki DnD. |
28-01-2012, 20:19 | #8 |
Reputacja: 1 | Jak napisałam - mechanika potrzebna nam będzie do stworzenia karty; w sesji będzie używana ramowo i wedle potrzeb. Jeśli zależy Wam na sesji scricte szkoleniowej z Ddków, to daamian prowadzi takową. Sesja w założeniu będzie storytellingiem, ale z doświadczenia wiem, że w sytuacjach spornych (głównie miedzy graczami niestety) rzuty są nieuniknione. |
28-01-2012, 22:03 | #9 |
Reputacja: 1 | Zagrałby ktoś rodzeństwo? |
28-01-2012, 23:01 | #10 |
Reputacja: 1 | A ja spytam z innej beczki: czemu mnicha nie ma? Chciałem tą klasą zacząć.
__________________ Per aspera ad acta. |