Mapa zależności Wstęp
Każdy Mg ma swój sposób przygotowania się do sesji, a tym razem postaram się dołożyć nowy (chociaż pewnie niektórym dobrze znany) pomysł. Mapa Osób
Zapis ten pozwala kontrolować zależność postaci w drużynie z postaciami ze świata gry. Założenie tego sposobu jest proste. Bierzemy do ręki ołówek i piszemy na kartce imię jednej z postaci graczy. Od niej rysujemy strzałki, na których piszemy imię postaci niezależnych które są jakoś związane z postacią. Jeżeli postaci jest dużo, grupujemy ich w zbiory o wspólnej nazwie (rodzina, kupcy z nazaret, dworzanie z pałacu Władcy much) i wyróżniamy jedną postać która jest najważniejszym łącznikiem. Teraz linie zaczynamy rozgałęziać na kolejne powiązania.
Szybko zapełnimy dowolnie dużą kartkę, ale dzieło będzie i tak widoczne i użyteczne. Oto właśnie stworzyliście mapę powiązań osób, znanych bezpośrednio lub pośrednio postaci. Teraz automatycznie widać, kto traci na sukcesach BG (Bohatera Gracza), a kto zainteresuje się nim bliżej, by zaproponować bliższą współpracę. Mapa Miejsc
Nie chodzi mi o szkic okolicy, który nota bene też jest przydatny, ale o zależność między rożnymi miejscami. Niektóre elementy będą pokrywały się mapą osób, ale nie wszystkie. Tym razem jednak możemy wyjść nie od osoby gracza, ale od miejsca które jest silnie związany z BG albo z całą drużyną (np. Posiadana karczma, Dzierżawiona ziemia). Na strzałkach znajdują się miejsca które wpływają na miejsce pierwotne. Np. Na Zakład stolarski może wpływać pobliski tartak, kowal który przygotowuje niektóre części, Sąd który wydaje pozwolenia na działalność itp.
Jest to niezwykle przydatne do stworzenia wiarygodnego otoczenia posiadłości postaci. Dodatkowo można podzielić taką mapę na mikro otoczeni i makro otoczenie.
To pierwsze będą miejscami, na które postacie mogą mieć wpływ (sprawdzenie co się dzieje u drwali, negocjacje z kowalem, przekupywanie sędziów).
Drugi to otoczenie, na które postać nie ma wpływu. Może to być sąsiednie państwo, które słynie z dobrych mebli, Miasto handlowe ułatwiające zbyt towarów, czy gniazdo harpii w górach, które co pewien czas napadają na okolice. Mapa Zdarzeń
Nie wszystko może opierać się na samych osobach albo miejscach. Niektóre rzeczy dzieją się niezależnie od znajomości, chociaż tak jak poprzednio, część powiązań może się pokrywać.
Przykładem niech będzie Prawo królestwa, zaraza kładąca potokiem krowy, nadchodząca susza, wybuch wojny, otworzenie granic dla emigrantów, reforma oświaty, sojusz między rasowy,
Te zdarzenia można nazwać globalnymi, które stały by się pomimo jakichkolwiek działań graczy (zakładając że postacie graczy nie są personami, które są bardzo potężne i/lub wpływowe). Podsumowanie
Niezależenie od zakresu, metoda jest prosta, wymaga chwili czasu, i zastanowienia się nad otoczeniem graczy. Dzięki temu świat nabierze sporej dawki realizmu, ponieważ będzie reagował na poczynana BG, a następstwa tego będą zmuszały ich do działania.
Istnieją też programy komputerowe, służące do tworzenia takich map.
Zwą się różnie, ale na Google bez problemu znajdziecie takowe pod hasłem: mapowanie myśli
Poza tym, mapowanie myśli, pomaga w innych dziedzinach życia, np. w nauce, biznesie i inne. | Autor artykułu | | Zarejestrowany: Mar 2005 Miasto: Kraków
Posty: 1 110
Reputacja: 1 | |
Oceny użytkowników | Język | | 3.57 | Spójność | | 4.71 | Kreatywność | | 3.86 | Przekaz | | 0.57 | Wrażenie Ogólne | | 0.57 |
Głosów: 7, średnia: 53%
| | | |
Narzędzia artykułu | | | | |